خطر جدی «اُمیکرون»

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۸۵۱۱۵
خطر جدی «اُمیکرون»

محدودیت‌های کرونایی بازگردانده شود   مدارس را تعطیل کنید

گلی ماندگار|

 علی‌رغم تمام هشدارها اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون هم در ایران تایید شد. سویه جدید کرونا با قدرت سرایت بالا نزدیک یک ماه است که شناسایی شده و بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی را به روزهای سخت دوران ابتدایی کرونا برگردانده است. این سویه جدید هر روزه می‌تواند بالغ بر 500 نفر را مبتلا کند و به این ترتیب معلوم نیست طی روزهای آینده چه اتفاقی در کشور رخ خواهد داد. اما آنچه مسلم است بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به آغاز موج دیگری از کرونا در کشور اشاره می‌کنند. این در حالی است که اغلب محدودیت‌های کرونایی در کشور لغو شده است، مدارس بازگشایی شده‌اند و دیگر حتی جریمه‌ای هم برای کسانی که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند در نظر گرفته نمی‌شود. حال باید دید با این وضعیت مردم و مسوولان حوزه بهداشت و درمان چقدر می‌توانند در برابر این سویه جدید مقاومت کرده و راه همه گیر شدن آن را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سد کنند. 

    باید هر چه سریع‌تر مدارس را تعطیل کنیم

قدرت سرایت سویه جدید کرونا بسیار بالاست و نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت، هر چند که میزان مرگ و میر در این سویه هنوز مشخص نیست اما تا زمانی که واکسیناسیون به صورت سراسری انجام نشده نباید اجازه دهیم مردم فکر کنند شرایط به حالت عادی برگشته و می‌توانند زندگی قبل از کرونا را در پیش بگیرند. رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این مطلب به «تعادل» می‌گوید: شرایط می‌تواند خیلی زود بحرانی شود، در حال حاضر اولین کاری که باید انجام شود تعطیلی دوباره مدرسه‌هاست، مردم باید از هر گونه دور همی و مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کنند. کرونا با کسی شوخی ندارد، قدرت سرایت سویه جدید بسیار بالاست، این مساله می‌تواند موج جدیدی از ابتلا را در کشور به وجود بیاورد. دکتر پیام طبرسی می‌افزاید: مساله اینجاست که سویه جدید کرونا در هر کشوری به نوعی خاص عمل می‌کند، مثلا میزان مرگ و میر در آفریقای جنوبی در بین کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و همچنین میزان شدت بیماری بسیار کم بوده است اما در انگلستان وضعیت فرق دارد و بسیاری از بیماران به اکسیژن نیاز دارند و برخی از آنها حالشان وخیم است، حتی در لندن مورد فوت بر اثر سویه کرونا هم داشته‌ایم. در این شرایط نباید و نمی‌توانیم ریسک کنیم. کرونا حالا دیگر کودکان را هم تهدید می‌کند و حتی در همین مدت بازگشایی مدارس هم آمار ابتلای دانش‌آموزان به کرونا قابل توجه بوده است. به همین خاطر است که باید هر چه زودتر محدودیت‌های کرونایی را دوباره بازگردانیم. اگر غفلت کنیم معلوم نیست چه چیزی در انتظارمان خواهد بود.  او اظهار می‌دارد: امیکرون تنها طی 17 روز تبدیل به سوش جدید می‌شود که این مساله در مورد دلتا 100 روز طول می‌کشید، به همین خاطر است که باید هر چه سریعتر در این رابطه چاره‌ای اندیشیده شود، هر گونه بی‌توجهی و کم اهمیت جلوه دادن این مساله باز هم می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. از روزی که اولین مورد امیکرون در کشور شناسایی شده تنها 17 روز وقت داریم که مانع گسترش آن شویم، هر گونه سهل‌انگاری می‌تواند نقشه آبی کشور را به نقشه‌ای قرمز بدل کند. موج جدید کرونا می‌تواند سهمگین‌تر باشد.

    قابلیت 30 جهش همزمان

دکتر مردانی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز در این رابطه به تعادل می‌گوید: واریانت جدید امیکرون این قابلیت را دارد که ۳۰ جهش همزمان را با سرعت انتشار بالا داشته باشد. با بررسی‌های انجام شده محققان دریافتند که سویه جدید امیکرون قدرت انتقال بسیار بالاتری نسبت به جهش دلتا دارد. مسافرانی که از کشورهای آلوده به سویه جدید کرونا مانند آفریقای جنوبی، بلژیک، بتسوانا و امارات به ایران می‌آیند حتی با داشتن تست منفی رپید به قرنطینه منتقل می‌شوند و بعد از منفی شدن تست پی‌سی‌آر آنها از قرنطینه خارج خواهند شد.  او در پاسخ به این سوال که چرا اعمال قرنطینه نتوانست از ورود امیکرون به کشور جلوگیری کند، می‌افزاید: به هر حال این ویروس به کشور وارد می‌شد، چون تنها مبادی رفت و آمد به کشور فقط هوایی نیست و ممکن است برخی افراد زمینی یا از طریق دریا به کشور وارد شوند، کنترل تمام این مبادی آسان نیست، اما در این شرایط باید برای جلوگیری از فاجعه‌ای تازه محدودیت‌ها بازگردانده شده و مدارس هم تعطیل شود. دکتر مردانی در بخش دیگری از سخنانش از مردم می‌خواهد از برگزاری دورهمی‌ها یلدا و غیره خودداری کنند. او با بیان این مطلب می‌گوید: کوچک‌ترین غفلتی دوباره می‌تواند موج سهمگین دیگری از بیماری را در کشور رقم بزند. یادمان نرود که طی چند ماه گذشته چقدر آمار تلفات کرونا بالا بود و تازه از مهر ماه آمار سیر نزولی گرفته است، باید کاری کنیم که این شرایط حفظ شود، کسانی که واکسن نزده‌اند باید هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن اقدام کنند، از سوی دیگر افرادی که باید دوز سوم واکسن را تزریق کنند، هر چه زودتر این کار را انجام بدهند، نباید به این امید باشیم که کرونا به این زودی‌ها و به این راحتی دست از سر دنیا بر می‌دارد. 

    شناسایی امیکرون در تهران

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین مورد سویه امیکرون در تهران شناسایی شده است، اعلام کرد: «سویه امیکرون جوانان را بیشتر درگیر می‌کند و افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شدند بیشتر امکان گرفتن سویه امیکرون دارند. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند حتما دز سوم واکسن را تزریق کنند.»

او گفت: تاکنون نخستین موردی که در کشور تشخیص داده شده، آقایی هستند که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند. بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و نیمه‌شب گذشته، آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است. در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.

    بازگشت محدودیت‌های کرونایی

با اعلام ورود کرونا به ایران حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا «خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد» و گفت: بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشورمان خواهیم بود. توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با امیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه به زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم. میزانی که طول می‌کشد تا امیکرون سرایت یابد، تقریبا ۲.۵ برابر نسبت به دلتا است و ما یک فرصت حداقل چند هفته‌ای را داریم.

    نظر بهداشت جهانی

 درباره امیکرون و علائم آن

ظهور سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون باعث ایجاد وحشت در میان کشورهای مختلف جهان با این حال، سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای از کشورها خواست از واکنش شتاب زده به این موضوع خودداری کنند زیرا متخصصان و دانشمندان این نهاد فعلا در حال ارزیابی میزان مقاومت این سویه در برابر واکسن‌های موجود هستند. با این وجود سازمان جهانی بهداشت که جهش‌های این ویروس را به گروه‌های «سویه‌های نگران‌کننده» و «سویه‌های مورد توجه» طبقه‌بندی کرد امیکرون را بعد از جهش‌های آلفا، بتا، گاما و کرونای دلتا در جایگاه پنجم سویه‌های نگران‌کننده قرار داد. همچنین دکتر آندرئا آمون، مدیر «مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری اتحادیه اروپا» در پیامی ویدئویی از کشورهای اروپا خواست تا اقدامات فوری برای گسست زنجیره انتقال بیماری کووید-۱۹ انجام دهند و اجازه ندهند سیستم‌های بهداشتی بار دیگر با مشکل ازدیاد بیمار و کمبود امکانات رو به رو شوند. گفتنی است برخی کارشناسان پنج علامت آبریزش بینی، سردرد، خستگی (خفیف یا شدید)، عطسه و گلو درد را به عنوان نشانه‌های اصلی امیکرون معرفی کردند.

    معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

ورود نخستین مورد امیکرون به ایران از امارات / مبتلای شناسایی شده ساکن تهران است

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شناسایی سویه امیکرون کرونا در ایران توضیح داد. به گزارش ایسنا، دکتر کمال حیدری، گفت: پس از سه هفته که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سویه امیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید ابراز نگرانی کرد، امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت امیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم. وی افزود: با توجه به میزان سرایت بالای امیکرون اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت و از طرفی چون اکنون وضعیت خوبی در کشور داریم، باید تدبیری داشته باشیم که با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم.  

او ادامه داد: فرد شناسایی شده مبتلا امیکرون میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم. او بیان کرد: از ۳ هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به‌شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، جدا از اینکه می‌بایست کارت واکسن و pcr منفی داشته باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند مجددا در داخل کشور تست می‌شدند.

 

ارسال نظر