انحلال دانشکده محیط‌بانی از ابتدای امسال

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۷۹
انحلال دانشکده محیط‌بانی از ابتدای امسال

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست از انحلال دانشکده محیط زیست و محیط بانی از ابتدای امسال خبر داد. آرش یوسفی گفت: در زمینه تربیت نیروی متخصص محیط‌بانی دچار خلأ هستیم. او افزود: مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای عالی اداری، دستگاه‌های اجرایی کشور را از داشتن واحدهای آموزش عالی مستقل منع کرد. پس از آنکه ما دوره‌های بدو خدمت را برای محیط‌بانان شاغل در این دانشکده برگزار کردیم، مجوز جدیدی برای پذیرش دانشجو در رشته محیط‌بانی برای ما صادر نشد. از این‌رو طی نیمه دوم سال گذشته بحث انحلال دانشکده محیط زیست مطرح و از ابتدای امسال به‌طور رسمی منحل شد. درحال‌ حاضر در محل دانشکده محیط زیست و محیط‌بانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز مستقر شده و متاسفانه امکانات و فضای آموزشی این دانشکده از دست رفته است.

    فضای مناسبی برای ارایه

آموزش‌های لازم به محیط‌بانان نداریم

دانشکده محیط زیست که منحل شد مرکزی تحت عنوان «مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان» در چارت سازمان حفاظت محیط زیست جای گرفت اما تاکنون فضایی برای ارایه آموزش‌های لازم به محیط‌بانان در اختیار این مرکز قرار نگرفته است و این یکی از همان انتقاداتی است که به شیوه‌های اخیر آموزش محیط‌بان مطرح می‌شود چراکه آموزش‌های محیط‌بانی مانند هر رشته دیگری باید به‌صورت منسجم و همزمان پیش رود نه آنکه هر استان به فراخور بودجه و امکانات خود این دوره‌های تخصصی را برگزار کند یا به تعویق بیندازد.

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر این باور است که باید بستر مناسبی مانند دانشکده محیط زیست برای ارایه آموزش محیط‌بانان وجود داشته باشد.  یوسفی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه متاسفانه درحال حاضر آموزشی برای محیط‌بانان در سطح ملی ارایه نمی‌شود، گفت: درحال‌ حاضر سازمان حفاظت محیط زیست بسته‌های آموزشی لازم را در این زمینه تهیه کرده است و آنها را همراه با اعتبارات لازم در اختیار ادارات کل استانی قرار می‌دهد تا آموزش محیط‌بانان با محوریت استان‌ها دنبال شود. درحال‌ حاضر تمامی محیط‌بانان شاغل یک دوره ۱۵ روزه توجیهی بدو خدمت را گذرانده‌اند اما این پرسش مطرح می‌شود که این دوره کوتاه‌مدت چه تاثیری بر افزایش دانش محیط‌بانان در حوزه محیط زیست، آشنایی با مهمات شغل خود و حتی دفاع از خود در برابر متخلفان دارد و چرا دوره‌های تخصصی‌تر برای محیط‌بانان پس از این دوره توجیهی اجرایی نمی‌شود؟

    برگزاری دوره توجیهی بدو خدمت 

برای تمامی محیط‌بانان

او افزود: برگزاری دوره‌های بدو خدمت نتایج خوبی را به‌ دنبال داشت و طی سال‌های اخیر تعداد درگیری‌های محیط‌بانان و شکارچیان که منجر به فوت می‌شد، کاهش یافت. در این دوره‌ها محیط‌بانان با حقوق قانونی آشنا شدند و آموزش‌هایی را در زمینه استفاده از سلاح دیدند. درحال‌ حاضر برای تمام محیط‌بانانی که قرار است استخدام شوند نیز دوره توجیهی برگزار می‌شود.

    آموزش دفاع شخصی به محیط‌بانان

به گفته یوسفی نظام آموزش محیط‌بانان در قالب ۲۰ پودمان تدوین شده است که از مرحله مقدماتی تا دوره عالی فرماندهی را شامل می‌شود. بر این اساس از سال گذشته آموزش دفاع شخصی در قالب پودمان آمادگی جسمانی برای تمامی محیط‌بانان آغاز شد و پیش‌بینی می‌کنیم که طی چهار ماه آینده تمامی محیط‌بانان این دوره را به اتمام برسانند.

    برای حضور زنان در پست محیط‌بانی 

معذوریت‌هایی داریم

گرچه طی سال‌های اخیر حضور زنان در مشاغل مختلف پررنگ‌تر شده است اما محیط‌بانی جزو آن دسته از حرفه‌ها است که هنوز زنان به آن راه نیافته‌اند. 

یوسفی در این باره اظهار می‌کند: ما درحال‌ حاضر برای حضور خانم‌ها در پست محیط‌بانی به‌دلیل سختی کار معذوریت‌هایی داریم. رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه موضوع آموزش یگان محیط‌بان و جنگلبان با سایر یگان‌های حفاظتی و حراستی تفاوت‌هایی دارد، می‌گوید: فردی که چنین مسوولیتی را برعهده می‌گیرد باید علاوه بر آموزش‌های تیراندازی، حفاظتی و... آموزش‌هایی را در زمینه حفظ محیط زیست، شناخت حیات وحش و پوشش گیاهی و... ببیند. از این‌رو مساله آموزش محیط‌بانان حساس‌تر از یگان‌های دیگر کشور است و ما نیاز داریم که به این موضوع به‌صورت جدی پرداخته شود.

 

ارسال نظر