سوادآموزی دیجیتال

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۵۲
سوادآموزی دیجیتال

گروه گوناگون  در سال‌های گذشته، استفاده از ابزارهای دیجیتال به انتخاب افراد بستگی داشت و ورود به دنیای فناوری، امری ضروری نبود؛ در حدی که سازمان بهداشت جهانی، آن را در فهرست مهارت‌های 10گانه زندگی معرفی نکرده بود، اما امروزه، دنیای دیجیتال، سهم قابل‌توجهی در زندگی افراد دارد؛ به‌طوری‌که حذف آن غیرممکن است.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که در سال 2010، تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان، به بیش از 2میلیارد نفر رسید. پس از آن‌، طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تعداد افرادی که برای دسترسی به اینترنت از تبلت و گوشی‌های همراه هوشمند استفاده می‌کردند، از شمار کاربران یارانه شخصی، پیشی گرفت. این موضوع، نشان‌دهنده رشد فناوری و ابزارهای دیجیتال در میان افراد است. از طرفی، ورود به دانش دیجیتال، نیازمند آگاهی و آموزش‌هایی بود. بر همین اساس، افزایش سواد دیجیتال، بخش مهمی از نظام‌های آموزشی در سراسر جهان است. در بسیاری از کشورها، آموزش‌های لازم برای افزایش سواد دیجیتال در برنامه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و در برنامه‌های دانشگاهی لحاظ شده است.

تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از جهان دیجیتال، حاکی از آن است که چین، در حال پیشروی در آماده‌سازی افراد برای ورود به دنیای فناوری دیجیتال است. طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، حدود 68 درصد از چینی‌ها براین باورند که تحصیلات رسمی، مهارت استفاده از فناوری‌های دیجیتال را نیز به آنها آموخته است. این در حالی است که طبق بسیاری از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، چین در سال 2018، به بزرگ‌ترین بازار دیجیتال در جهان تبدیل خواهد شد. همچنین گفته شده که درآمد این کشور در بازار دیجیتال در سال 2019 به 900 میلیارد دلار خواهد رسید. آنطور که در گزارش‌ها آمده، در سال‌های اخیر، چین با تغییر استراتژی بازارهای اقتصادی و حرکت به سوی تکنولوژی‌های جدید، رشد قابل‌توجهی در دیجیتال‌سازی اقتصاد داشته است. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، چین و امریکا دو رقیب قدرتمند در بازارهای دیجیتال و فناوری‌های نوین هستند. این در حالی است که طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، درصد اندکی از امریکایی‌ها از سطح آموزش دیجیتال در کشورشان رضایت دارند. آنطور که در این گزارش گفته شده، تنها حدود 39 درصد از امریکایی‌ها براین باورند که آموزش‌های رسمی و دانشگاهی آنها، مهارت‌های استفاده از فناوری دیجیتال را نیز برای آنها به همراه داشته است.

در اواخر سال 2017، در بسیاری از گزارش‌ها گفته شد که روسیه قصد دارد یک ارز دیجیتال جدید را به‌طور رسمی معرفی کرده و از استفاده از آن در فضای مجازی پشتیبانی کند. این موضوع، نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه فناوری‌های دیجیتال در روسیه و مستلزم آموزش همگانی به روس‌هاست تا بتوانند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند. این در حالی است که طبق نظرسنجی صورت‌گرفته، تنها حدود 37درصد از روس‌ها براین باورند که آموزش‌های رسمی و دانشگاهی آنها متناسب با پیشرفت‌های دیجیتال در کشورشان است.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، استرالیا نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فناوری‌های دیجیتال پیدا کرده و همچنین، دولت این کشور حمایت‌های بسیاری جهت سرعت بخشیدن به تغییر و تحولات اقتصادی دیجیتال و خلق فرصت‌های جدید داشته است. با این‌حال، تنها 37درصد از استرالیایی‌ها براین باورند که آموزش‌های رسمی و دانشگاهی در این کشور، به کسب مهارت‌های دیجیتال نیز کمک کرده است. براساس این نظرسنجی، اسپانیایی‌ها نیز از آموزش مهارت‌های دیجیتال در کشورشان رضایت چندانی ندارند و تنها 32درصد باور دارند که آموزش‌های رسمی در کشورشان توانسته مهارت‌های استفاده از فناوری‌های دیجیتال را نیز به آنها بیاموزد. در این نظرسنجی، در میان بریتانیایی‌ها حدود 31درصد افراد از کسب مهارت‌های دیجیتال توسط آموزش‌های رسمی رضایت دارند که این میزان در میان فرانسوی‌ها به 30درصد و در میان مردم ایتالیا به 26درصد می‌رسد. در ادامه این نظرسنجی گفته شده که حدود 25 درصد از مردم آلمان براین باورند که آموزش‌های رسمی و دانشگاهی در این کشور منجر به کسب مهارت‌های دیجیتال برای آنها شده که این تعداد در ژاپن، تنها حدود 17درصد افراد را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در گسترش اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات است. با این‌حال، بسیاری از مردم در این کشور، آموزش‌های رسمی و دانشگاهی را در ژاپن، متناسب با رشد فناوری در کشورشان نمی‌دانند.

 

ارسال نظر