خودرویی‌ها در بورس

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۰۷۴
خودرویی‌ها در بورس

برزو حق‌شناس| وضعیت صنعت خودرو با تصمیمات اشتباهی که در سالیان پیش در حوزه قیمت‌گذاری دستوری گرفته شده است به خصوص برای دو خودروساز کشور، زیان‌های انباشته سنگینی را باعث شده و علی‌رغم اینکه طی سال‌های گذشته با روش‌هایی همچون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سعی کرده‌اند این زیان‌های انباشته را پوشش دهند اما تداوم قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که این زیان‌های انباشته بیشتر شوند به‌طوری که اکنون مجدداً مشمول اصل ۴۱ شده‌اند و باید عاجلانه تصمیم و تدبیری در این حوزه برای این دو خودروساز انجام شود.

در مصاحبه مدیرعامل ایران خودرو اشاره شد چنانچه بتوانند خودرو را در بورس کالا عرضه کنند؛ می‌توانند تدبیری برای زیان‌های انباشته کنند، عرضه خودرو در بورس کالا باعث شده قسمت اعظم مابه‌التفاوت بین قیمت مصوب و بازار به جای جیب دلال به حساب کارخانه رود و شاهد هستیم که در صورت‌های مالی به خصوص در ایران خودرو اثرات خود را نشان داده است. مصرف‌کننده واقعی به راحتی و بدون شرکت در لاتاری می‌تواند از بورس کالا خودرو را تهیه کند و اگر حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالا رود و خودروهای دیگری نیز اضافه شوند می‌تواند چاره‌ای جهت جبران زیان انباشته سنگین شود.

این روزها شاهد هستیم که اتفاقات دیگری در حوزه سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی و نیز از جانب مجلس در حال شکل‌گیری است و سنگ‌اندازی می‌شود برای عرضه‌ها که نباید مابه‌التفاوت قیمت مصوب و عرضه خودرو در بورس کالا به حساب خزانه و جیب دولت برود، در حال حاضر ما تاوان تصمیمات اشتباهی را که در دهه‌های گذشته برای این صنعت گرفته شده است می‌دهیم و می‌بینیم که چه زیان‌های انباشته سنگینی را باعث شده‌اند، سنگ‌اندازی برای عرضه خودرو در بورس کالا، تداوم سیاست‌های اشتباه گذشته است و امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد و عرضه‌ها همچنان ادامه داشته باشد. در کجای دنیا با تصمیمات غلط و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین با ایجاد رانت برای دلالان و نیز تصویب قیمت‌های کذایی، زیان‌های انباشه سنگین به صنعت خودروسازی تحمیل می‌کنند.

در حال حاضر این دو خودروساز در شرایط بحران به سر می‌برند و برای خروج از بحران نیازمند هستند که عرضه خودروها در بورس کالا تداوم داشته باشد. عرضه خودرو در بورس کالا باعث شده قسمت اعظم مابه‌التفاوت بین قیمت مصوب و بازار به جای جیب دلال به حساب کارخانه رود چنانچه در صورت‌های مالی به خصوص در ایران خودرو اثرات خود را نشان داده است.

افزایش عرضه خودروها در بورس کالا و نیز روی کار آمدن خودروهای پرتیراژ می‌تواند تأثیر بگذارد بر قیمت بازار و روند آن را کاهشی کند، همچنین این دو خودروساز از افزایش قیمتی که از قیمت مصوب تا قیمت عرضه در بورس کالا است؛ منتفع می‌شوند و می‌توانند در پی آن صورت‌های مالی خود را اصلاح کنند.

 

ارسال نظر