چشم‌انداز پیش روی بازار سهام

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۶۲
چشم‌انداز پیش روی بازار سهام

نوید رجایی| به‌طور کلی هسته اصلی بورس ایران، کامودیتی‌محور است و افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی بر صنایع بورس دارد. بعد از اتفاقات سال 1399 عموم مردم، اعتماد خود را به بورس از دست داده‌اند و در نتیجه سودسازی شرکت‌ها و چشم‌اندازها، میزان تقاضای خرید سهام را مشخص می‌کند.

دلار نسبت به سقف قبلی خود یک رشد 30 درصدی را تجربه کرده که با نگاهی به روند‌های گذشته در بازار بورس متوجه خواهیم شد که به جز یک دوره در بقیه موارد بازار بورس با چند هفته تاخیر خود را به قیمت دلار رسانده است پس به‌طور کل بازار بورس یک عقب‌ماندگی‌ای نسبت به سایر بازارها دارد که در حال حرکت به آن سمت است.

از سوی دیگر ورود خودرو به بورس کالا باعث شده وضعیت سهام غیر دلاری نیز بسیار خوب باشد و باید شاهد تحولاتی در گزارش‌های آتی خودروسازان باشیم و به نظر می‌آید بعد از چند سال خودرویی‌ها توان خروج از زیان‌دهی را دارند. به شرطی که عرضه و تقاضا به همین صورت ادامه پیدا کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه علاقه نسبت به خرید خودرو کمتر شده و عرضه از تقاضا پیشی گرفته می‌توان انتظار فعال شدن لیزینگ‌ها را نیز داشت و سهامداران محترم باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند. همچنین کاهش قیمت کود شیمیایی از اخبار بسیار خوب برای کشاورزان است و همین عامل افزایش تقاضا خواهد شد. پس با توجه به وضعیت شاخص انتظار رشد تا سطح 1.720 را داریم.

از سوی دیگر اگر به سهم‌های کوچک و متوسط بازار نگاهی داشته باشیم به این نکته می‌رسیم اگرچه شاخص کل با سقف تاریخی فاصله 30 درصدی دارد اما بسیاری از سهم‌ها با وجود رشد شاخص با سقف‌های تاریخی خود اختلاف‌های چند برابر نسبت به شاخص دارند.

دلیل این موضوع می‌تواند وجود حباب بسیار بالا در این شرکت‌ها باشد که در سال 99 باعث افزایش کاذب تقاضا شده بود و از سوی دیگر در برخی از موارد جذابیت‌های بسیار زیادی را در تعدادی شرکت کوچک و   متوسط می‌توان یافت و این انتظار می‌رود که اینچنین سهم‌ها نسبت به شاخص عملکرد بسیار مناسبی داشته باشند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک موجود در بازار را می‌توان سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی دانست که اگر شاهد افزایش نرخ بهره به سطوح بالاتری باشیم قطعا تاثیر مخربی بر تولید و همچنین شرکت‌های بورسی خواهد داشت اما با توجه به مفروضات فعلی تا محدوده‌ای که بالاتر ذکر شد امکان رشد شاخص وجود دارد.

ارسال نظر