جنین‌ها مرده متولد می‌شوند

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۲:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۹۰
جنین‌ها مرده متولد می‌شوند

مریم شاهسمندی| در حالی که بسیاری از مسوولان همچنان به دنبال اجرایی شدن طرح افزایش جمعیت هستند، به هر روش و طریقی می‌خواهند جوانان را به فرزندآوری تشویق کنند، از دادن وام‌های چند میلیونی تا دادن خودرو حتی به مادران زیر 18 سال بدون داشتن گواهینامه و فرستادن دختران ازدواج کرده به مدارس روزانه و ... یک نکته لازم به یاد آوری است. آلودگی هوا یکی از قاتلان خاموش جنین‌هایی است که مرده به دنیا می‌آیند.

داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تقریباً تمام جمعیت جهان (99٪) هوایی را تنفس می‌کنند که از محدودیت‌های دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت فراتر می‌رود و حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌ها است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که جوامع کم‌درآمد به‌طور نامتناسبی در معرض آلودگی هوا قرار دارند و در برابر اثرات نامطلوب سلامتی آسیب‌پذیرتر هستند.

هنگامی که ما آلاینده‌های هوا را تنفس می‌کنیم، این ذرات ریز می‌توانند وارد جریان خون ما شوند و باعث سرفه یا سوزش چشم شوند و بیماری‌های زمینه‌ای را تشدید کنند. البته خطرات سلامتی افراد از آلودگی هوا بسته به سن، مکان، سلامت زمینه‌ای و سایر عوامل بسیار، متفاوت است. بااین‌حال، برخی از گروه‌های مردم ممکن است ازنظر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیشتر از دیگران مستعد باشند و آلاینده‌های مختلف ممکن است بر این گروه‌ها تأثیر متفاوتی بگذارند.

در واقع آلودگی هوا می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد و منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود. محققان دریافتند که ذرات PM 2.5 می‌توانند از طریق جفت از مادر به جنین منتقل شوند که نه‌تنها ممکن است به جفت آسیب برساند بلکه به‌طور بالقوه باعث آسیب «غیرقابل‌برگشت جنین» شود.

یک مطالعه در سال 2018، ذرات آلاینده سمی را در ریه‌ها، کبد و مغز جنین نشان داد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض PM 2.5 در دوران بارداری می‌تواند انتقال اکسیژن به جنین را کاهش دهد یا باعث ناهنجاری‌های جفت شود که همه این علل باعث افزایش تولد جنین‌های مرده می‌شود. احتمال زایمان زودرس از دیگر خطرات آلودگی هوا برای زنان باردار است. زایمان زودرس خطر مشکلات دیگری مانند وزن کم هنگام تولد، رشد ناکافی ریه‌ها در نوزاد و مرگ نوزاد در حین تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه در سال 2019، اثرات آلاینده‌های رایج مانند ازن، دی‌اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و دی‌اکسید نیتروژن را ارزیابی کرد و به این نتیجه دست‌یافت که بین آلودگی هوا و زایمان زودرس رابطه وجود دارد و این خطر در طول بارداری بعدی بالاتر بود. حال با تمام این فکت‌های علمی و نظریات کارشناسانه بین‌المللی نباید در کنار تشویق افراد به فرزند آوری فکری هم برای رهایی مردم از این میزان آلودگی هوا شود. مگر می‌شود مسوولان فقط به فکر طرح بخشنامه و ابلاغ دستور العمل در مورد ازدواج و فرزند آوری باشند، اما هیچ کدام از شرایطی که را که شهروندان برای اجرایی کردن این بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها به آن احتیاج دارند فراهم نکنند.

تنفس هوای پاک از اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوقی است که هر انسانی باید از آن برخوردار باشد، اما وقتی از نماینده مجلس گرفته تا دیگر مقامات در مورد افزایش جمعیت اظهارنظر می‌کنند و راهکار ارایه می‌دهند، در این بین باید فکری هم به حال آلودگی هوا کنند. نمی‌توانیم بگوییم که این آمارها و تحقیقات صورت گرفته هم مانند آنچه ناسا در مورد گسترش توده گاز متان بر بالای تهران گفته بود، دروغ است.

در این باره دیگر کارشناسان و پزشکان داخلی هم بر این باورند که آلودگی هوا یکی از دلایل سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن جنین است. پس اگر همچنان بر ماجرای افزایش جمعیت اصرار دارید تا دیر نشده فکری به حال این هوای آلوده بکنید که نه تنها باعث مرگ جنین می‌شود که حتی انسان‌های سالم و زنده را هم به سوی مرگ می‌کشاند.

در واقع آن چیزی که ما بیش از همه به آن نیاز داریم، اراده‌ای برای انجام عملی کارهایی است که تا به حال تنها در مورد آنها انواع و اقسام شعارها داده شده اما نتیجه عملی در پی نداشته است.

 

ارسال نظر