امیر مسی

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۰۰:۵۴:۴۲
کد خبر: ۱۹۵۴۵۱
امیر مسی

بالاخره انتظار لئو مسی و آرژانتین به پایان رسید و تیم ملی آرژانتین، موفق شد با برتری در فینال جام جهانی مقابل فرانسه، قهرمان جهان شود. یاران مسی در حالی در این دیدار قهرمان شدند که از رقیب پیش افتادند اما فرانسه دو بار کام‌بک زد و بازی مساوی شد که نهایتا ضربات پنالتی حکم به قهرمانی آلبی‌سلسته داد تا پس از 36 سال که این تیم با درخشش مارادونا قهرمان شد، این‌بار با درخشش لئو مسی بر بام دنیا بایستد و طلسم نبود این جام در ویترین مسی بشکند.

آرژانتینی‌ها بازی را بهتر از حریف آغاز کردند و چند حمله خطرناک روی دروازه لوریس انجام دادند اما نتوانستند استفاده لازم را ببرند. دقیقه ۲۲، دیماریا با عبور از دمبله وارد محوطه جریمه شد و تعادلش را از دست داد تا داور خطای دمبله را بگیرد و برای آلبی‌سلسته اعلام پنالتی کند. مسی پشت توپ ایستاد و توپ را تبدیل به گل کرد. در دقیقه ۳۶، ضدحمله آرژانتینی‌ها از سمت راست با پاس مسی به آلوارس و پاس او به مک‌آلیستر همراه شد و او دی‌ماریا را با لوریس تک به تک کرد تا ستاره آلبی‌سلسته اختلاف را به ۲ گل افزایش دهد. در دقیقه ۵۷، نفوذ آلوارس از سمت راست همراه شد تا او با شوتی خطرناک دروازه فرانسه را تهدید کند که لوریس توپ را در ۲ ضرب گرفت. در ادامه و در دقیقه ۷۹، فرار کولو موآنی باعث شد تا اوتامندی روی او خطا کند و داور برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و اختلاف را به حداقل رساند. در دقیقه ۸۱، اشتباه مسی سبب شد تا توپ به کومان برسد و او آن را برای امباپه ارسال کند و یک و دوی این بازیکن با موآنی سبب شد تا امباپه در فرصتی مناسب قرار بگیرد و ضربه والی محکم این بازیکن دروازه آرژانتین را برای دومین بار باز کرد. در نهایت بازی با تساوی دو بر دو در ۹۰ دقیقه پایان یافت.

در نیمه اول وقت اضافه آرژانتین بازی را بهتر از حریف اروپایی خود آغاز کرد. در ادامه فرانسه هجومی‌تر بود و چند حمله نصفه و نیمه روی دروازه آلبی‌سلسته انجام داد که هیچ‌کدام دروازه مارتینس را تهدید نکردند. در دقیقه ۱۰۵، کار زیبای مسی، خط دفاع فرانسه را به هم ریخت و توپ را مقابل لائوتارو قرار داد که ضربه او با تکل زیبای اوپامکانو به فرناندس رسید و شوت والی این بازیکن را واران در آستانه ورود به دروازه به کرنر فرستاد. در دقیقه ۱+۱۰۵، باز هم لائوتارو با لوریس تک به تک شد که شوت این بازیکن با تکل استثنایی تورام به بیرون رفت که داور به اشتباه آن را اوت دروازه اعلام کرد. در دقیقه ۱۰۹، کار زیبا و ترکیبی بازیکنان آرژانتین توپ را به لائوتارو رساند و ضربه او را لوریس مهار کرد اما در ریباند مسی موفق شد باز هم دروازه فرانسه را باز کند و گل سوم آلبی‌سلسته را به ثمر برساند. در دقیقه ۱۱۷، ضربه امباپه از پشت محوطه جریمه به دست مونتیل برخورد کرد تا داور دوباره برای فرانسه اعلام پنالتی کند. امباپه پشت توپ قرار گرفت و تبدیل به نخستین بازیکن بعد از پله و جف هرست شد که توانسته در فینال جام جهانی هت‌تریک کند. نهایتا در ضربات پنالتی، آرژانتین موفق شد 4 بر 2 برنده شود و بالاخره این طلسم کهنه بشکند.

  مرهمی بر زخم‌های آرژانتین

عملکرد تیم ملی آرژانتین در این بازی، مصداق جمله همه برای یکی بود؛ همه بازیکنان این تیم سعی کردند تیم را به موفقیت برسانند تا بالاخره کاپیتان مسی قهرمان جهان شود؛ بازیکنی که به همه افتخارات فردی، ملی و باشگاهی ممکن رسیده و تنها نقطه خالی کارنامه‌اش همین جام بود که بالاخره آن را کسب کرد و توانست بر بام دنیا بایستد؛ اگر چه این تیم باز هم در مسیر ناکامی‌های مرسومش در فینال قرار داشت اما این‌بار سناریویی دیگر نوشته شد تا مسی و رفقا بالاخره جام را لمس کنند. خیلی‌ها پیش از این جام می‌گفتند قهرمانی آلبی سلسته می‌تواند مرهمی بر زخم‌های مردم آرژانتین باشد که در وضعیت وخیم اقتصادی به سر می‌برند. حال این قهرمانی می‌تواند به وضعیت اقتصادی بد این کشور، رونقی دیگر به آنها دهد. وضعیت اقتصادی آرژانتین به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه آن تا 130 درصد هم برسد اما حالا موفقیت در جام جهانی، عواید مالی آن و البته شور و نشاط پس از آن، می‌تواند جرقه‌ای برای رونق وضعیت این کشور و نور امیدی به سوی آینده باشد. مردم سرزمین نقره می‌توانند در این روزهای سخت شادی را حس کنند و به روزهای بعد امیدوار شوند.

دوئل اصلی فینال اگر چه بین مسی و امباپه بود، اما بی‌شک آینده فوتبال برای ستاره جوان فرانسوی است که در 23 سالگی موفق شده 11 گل در جام جهانی بزند، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی کسب کند و آقای گل جام بیست و دوم شود. امباپه با حساب ضربه پنالتی، در فینال 4 گل زد و با هت‌تریک در جریان بازی تاریخ‌ساز شد تا نشان دهد آینده فوتبال برای اوست و از حالا باید توپ‌های طلا را برایش کنار گذاشت.

 

ارسال نظر