بد باختیم!

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۰۳:۲۸:۵۹
کد خبر: ۱۹۴۵۸۶
بد باختیم!

شکستی تلخ و تحقیرآمیز شاید تیتر بسیاری از رسانه‌ها باشد شب تلخی که همه‌چیز را باختیم، تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در چارچوب رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نمایشی ضعیف با نتیجه ۶-۲ مقابل انگلستان شکست خورد. 

تیم ملی کشورمان که با نظر کارلوس کی‌روش با ترکیبی عجیب و ناآشنا به بازی آمده بود از همان ابتدا ناهماهنگ و پراشتباه مسابقه را آغاز کرد. با این حال در دقیقه ۲۰ برخورد ناخواسته علیرضا بیرانوند و مجید حسینی باعث مصدومیت شدید دروازه‌بان شماره یک تیم ملی شد. بیرانوند که به‌شدت از ناحیه بینی مصدوم شده بود نتوانست به بازی ادامه دهد و جای خود را به حسین حسینی داد. پس از ورود حسینی دروازه ایران به سرعت فروریخت و در دقیقه ۳۵ بلینگهام برای نخستین‌بار توپ را از خط دروازه ایران عبور داد. 

پس از آن و در حالی که ملی‌پوشان ایران گویی روحیه خود را از دست داده بودند در دقایق ۴۴ و ۴۵ دو بار دیگر دروازه خود را توسط بوکاری ساکا و رحیم استرلینگ باز شده دیدند. روزبه چشمی و علی کریمی دو انتخاب عجیب کارلوس کی‌روش در ترکیب ۱۱ نفره، در نیمه نخست عملکردی بسیار ضعیف داشتند و تقریبا در هر سه گل دریافتی ایران مقصر بودند. کی‌روش در آغاز نیمه دوم هر دوی این بازیکنان به علاوه علیرضا جهانبخش را از ترکیب بیرون کشید و به جای آنها حسین کنعانی، سعید عزت‌اللهی و علی قلی‌زاده به بازی آمدند.  اما حتی این تعویض‌ها هم نتوانستند روند ضعیف تیم ملی را جبران کند و در دقیقه ۶۲ ساکا برای چهارمین بار دروازه ایران را باز کرد.  هرچند در دقیقه ۶۵ مهدی طارمی توانست یکی از گل‌ها را جبران کند اما انگلیسی‌ها که خط دفاع ایران را آشفته می‌دیدند توانستند دو بار دیگر در دقایق ۷۱ و ۹۰ توسط رشفورد و گریلیش دروازه حسین حسینی را باز کنند. 

با این حال در دقیقه 10+90 و به دلیل خطا روی مرتضی پورعلی‌گنجی، داور برای ایران پنالتی گرفت و مهدی طارمی توانست توپ را وارد دروازه انگلستان کند.  پس از به ثمر رسیدن این گل داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد و مسابقه با همان نتیجه ۶-۲ به سود انگلستان به پایان رسید.  سنگین‌ترین شکست تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی به سال ۱۹۷۸ و شکست‌های ۳-۰ و ۴-۱ در مقابل هلند و پرو باز می‌گشت اما با نمایش ضعیف شاگردان کی‌روش در بازی مقابل انگلستان حالا سنگین‌ترین شکست تیم ملی در تاریخ حضور ایران در جام‌های جهانی به ثبت رسید.  تیم ملی فوتبال ایران پس از این شکست باید در مسابقه دوم به مصاف ولز برود و در روز پایانی مرحله مقدماتی هم در مقابل تیم ملی فوتبال امریکا صف‌آرایی خواهد کرد پس از این نمایش نا امید‌کننده انتقادات آغاز  و فضای مجازی پر شد از تحلیل‌های ریز و درشت عده‌ای ارنج بد کی روش رو خطاب قرار دادند و عده‌ای دیگر عاقبت تحقیر اسکوچیچ در شکل‌گیری این نتیجه اثر گذار دانستند اما کی روش مثل همیشه برای همه انتقادات حاضر جواب است. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بلافاصله پس از شکست ۶ بر ۲ تیم ملی برابر انگلیس، در کنفرانس خبری بعد از بازی اظهار کرد: ما تا آخرین توان جنگیدیم و شجاع بودیم. آنچه در توان داشتیم را در زمین پیاده کردیم. وی ادامه داد: هنوز چیزی تمام نشده و ما دو بازی دیگر در جام جهانی داریم و تلاش می‌کنیم که با موفقیت آنها را پشت سر بگذاریم. نظرم ساده و عملی است. در نیمه اول، بازی تمام شده بود. تنها هدفی که برای تیم ما مانده بود این بود که بتوانیم متحد و شجاع باشیم و تا جایی که می‌توانیم بجنگیم و فوتبال را مفتخر کنیم. این لحظات بد این اجازه را به ما داد که از ابتدا در سطح بالایی بازی کنیم. کی‌روش درباره سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه ترکیب او غیرمنتظره بود و آیا قبول دارد که در انتخاب ترکیب اشتباه کرده؟ گفت: نه! چیزی که در این بازی اشتباه بود، کیفیت، سرعت و رقابت بازیکنان انگلیسی بود. با سرعتی که توپ را به چرخش درمی‌آوردند، تیم ما نتوانست خود را با این سرعت تطبیق دهد. آنها در ۲۰ دقیقه اول سریع بودند. گل اول و دوم موقعی زده شد که انتظار نداشتیم. آن‌طور که گل زده شد، شوکه شدیم. درباره ترکیب بازیکنان باید بعد از بازی بررسی کنیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ داد و چیزهایی که باید یاد بگیریم را یاد بگیریم. این نیست که ترکیب و زمین بازی مطرح نیست. موضوع این است که چگونه آموزش می‌گیریم و چگونه بازیکنان و مربی، خود را آماده می‌کنند و اگر که یک روز بخواهید به برزیل و آرژانتین و انگلستان نزدیک باشیم باید این مسائل را در نظر بگیریم. این مساله درباره زمین نیست. باید بدانیم چطور تمرین کنیم. 

اگر روی این زمینه‌ها کار نکنیم به موفقیت نمی‌رسیم. او در واکنش به اینکه یکسری در اطراف تیم و همینطور بازیکنان، تمرکز بازیکنان را به هم می‌زنند و بهتر است در خانه بنشینند و قبل از حضور در قطر هم به خیریه بهشت امام رضا رفت و گفت که هواداران واقعی تیمش این گروه هستند اما خیلی از مردم خوشبین به صعود تیم ملی ایران و بازی با ولز و امریکا هستند و او چه تضمینی می‌دهد که تیم ملی به دور بعد صعود کند؟ گفت: شما کاملا درست گفتید. در 2011 کار با تیم ملی را شروع کردیم. وقتی در 2014 مسابقه دادیم، به خوبی آماده شده بودیم. بازی فقط درباره آمادگی بود و تماشاگران در کنار ما بودند. چیزی که می‌توانم بگویم این است که فوتبال و توپ چیزی است که باید بگذارد بازیکنان ما حس کنند بهترین هستند و فکرشان باید بر فوتبال متمرکز باشد. وقتی من درباره ایرانی‌ها اظهارنظر کردم، البته به همه ایرانی‌ها خوشامد می‌گویم اما از کسانی که می‌خواهند با موضوعاتی که درباره فوتبال نیست کارها را به هم بزنند، استقبال نمی‌کنیم. من با انگلیسی‌ها کار کرده‌ام و می‌دانم چقدر برای بازی در انگلیس علاقه وجود دارد.

 

ارسال نظر