همراهی با روند نزولی بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۵۷۲
همراهی 
با روند نزولی بازار سرمایه

علی فراقی

در زمانی از سال به سر می‌بریم که کم‌کم شاهد انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها هستیم که می‌توانند با تعدیلات و اطلاعات مثبت خود تأثیر خود را بر دومین ماه از پاییز امسال گذاشته و بازار سرمایه را در کوتاه‌مدت سبزپوش نمایند. 

همانند انسانی که پس از مدتی حرکت در مسیر اصلی خود نیاز به استراحت دارد نیاز به استراحت در مسیر نزولی بازار به خوبی احساس می‌شود و با بررسی نمودار شاخص کل به خوبی مستعد بودن این حرکت را می‌توان مشاهده نمود.

یکی از نشانه‌های تأیید‌کننده این مسیر افزایش حجم معاملات و به تدریج رشد نسبی آن در مسیر اصلاح شاخص است. 

در زمان نوشتن این یادداشت گزارش‌های 6 ماهه صنعت پالایشی منتشرشده که با بررسی آن می‌توان به خوبی جهت روانی بازار را در روزهای آتی پیش‌بینی خصوصا در معاملات همان صنعت مشاهده نمود. در پله بعدی اگرگزارش‌های دیگر صنایع هم منتشر شود و تقریبا چکیده گزارشات به یک سمت و سو باشد می‌تواند مسیر حرکتی بازار را به یک سمت به صورت تعادلی دنبال نماید و از نوسانات بالا و پایین جلوگیری نماید. 

در قسمت دیگر هم باید به این موضوع اشاره کرد که هر خبری در بازار منتشر می‌شود در تأییدات اولیه و شکل‌گیری بلافاصله خود جو روانی مثبت و منفی خود را بر بازار اعمال نماید و در صورت رد یا تأیید‌های متوالی صرفا تبدیل به یک خبر یا گزارش بی‌تأثیر خواهد شد همانند منتشر شدن چندباره واگذاری بلوک خودرو که هر چندمدت یک‌بار شاهد تأیید و رد شدن دوباره آن هستیم.

 بهترین استراتژی برای افرادی که اسرار بر فعالیت در بازار سرمایه در این روند رو به پایین دارند همراه شدن با مسیر اصلاحی در مسیر نزولی بازار است. در کلام آخر هم تا زمانی که متغیرهای کلان بازار تغییر خاصی نداشته باشند و در جهت تشویق سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه سیاست‌گذاری نشوند نمی‌توان سبزپوشی بازار را بیشتر از کوتاه‌مدت  در نظر گرفت.

 

ارسال نظر