مسوولان این‌بار نوبت شماست تاب آوری کنید

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۰۲:۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۹۲۷۹۲
مسوولان این‌بار نوبت شماست تاب آوری کنید

مصطفی اقلیما

اینگونه برخوردهای قهرآمیز همیشه از سوی جامعه شناسان، آسیب‌شناسان و افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، نهی شده است، اما متاسفانه نهاد قدرت بدون در نظر گرفتن نظرهای کارشناسانه دست به اعمالی می‌زند که همیشه به میزان بحران‌های موجود دامن زده و باعث می‌شود تا اوضاع بغرنج‌تر شود.  ما تمام این اتفاقات را زیسته‌ایم، در سال‌های اول انقلاب از وقتی که قانون حجاب اجباری به تصویب رسید، گشت‌های منکرات به راه افتادند، آن موقع فقط زن‌ها نبودن که مورد پرخاش و توهین قرار می‌گرفتند، پسران جوان هم از این قاعده مستثنی نبودند، اگر لباس آستین کوتاه می‌پوشیدند، دستشان را رنگ می‌کردند، اگر موی سرشان بلند بود آن را با ماشین نمره صفر می‌زدند، اگر شلوار لی به پا می‌کردند، آن را پاره می‌کردند تا دیگر نتواند آن را بپوشد، از همان موقع این رفتارها تندروانه مورد انتقاد بود.  بسیاری بر این‌ باور بودند که با زور و تهدید نمی‌توان ارزشی را در جامعه نهادینه کرد، در واقع ما اگر از همان سال‌ها به جای چنان رفتارهای خشنی اقدام به فرهنگ‌سازی می‌کردیم قطعا الان نتیجه‌ای که گرفته بودیم باعث می‌شد دیگر نیازی به گشت ارشاد نداشته باشیم. از سوی دیگر باید به این مساله توجه کرد، الان عصر، عصر ارتباطات است، شما نمی‌توانید درهای کشور را به روی بقیه ببندید و از تمام مردم هم بخواهید بدون در نظر گرفته آنچه در جهان رخ می‌دهد، در چهاردیواری کشور خود با قوانین سختگیرانه که با رفتارهای قهر آمیز و پلیسی به آنها دیکته می‌شود، کنار بیایند. اگر قرار بود اینگونه رفتارها تاثیر داشته باشد که باید همان رفتار سال‌های نخستین انقلاب تاثیر خودش را می‌گذاشت و الان دیگر نیازی نبود که مسوولان نگران حجاب زنان و دختران باشند.  اینکه ما نمی‌خواهیم از گذشته عبرت بگیریم و فکر می‌کنیم هر کاری را می‌توانیم به زور قدرت و تهدید پیش ببریم رویه‌ای اشتباه است که متاسفانه سال‌هاست در جامعه ما نهادینه شده است. این اتفاقی که در مورد «مهسا امینی» رخ داد، نشان از ابعاد بی‌توجهی مسوولان به آنچه در جامعه می‌گذرد، دارد.  بازخوردهای این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد، که هیچ کس این میزان خشونت را بر نمی‌تابد. حتی بسیاری از مسوولان این روزها نسبت به این اتفاق موضع گرفته‌اند. پس باید قبول کنیم که  کار خطایی انجام شده است، خطایی که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. 

شما وقتی عواطف و احساسات میلیون‌ها نفر را هدف قرار می‌دهید باید خود را برای عواقب آن آماده کنید، اما این آمادگی باید از  جنس رافت و گذشت باشد، نه ادامه همان خشونت. باید کسانی این میان باشند تا پاسخی برای چراهای بی‌شمار مردم داشته باشند، باید با این مردم که سال‌هاست با تمام مشکلات موجود تاب آوری کرده‌اند، کنار آمد، اگر قرار است جایی مسوولان نسبت به مردم تاب آور باشند، الان دقیقا همان زمان است. حالا نوبت مسوولان است که در مقابل خشم مردم تاب آوری کنند. 

از اظهارنظرهای غیر کارشناسی بپرهیزید، وقتی پزشکی قانونی زمان اعلام علت مرگ را 3 هفته دیگر اعلام کرده چرا باز هم افراد بدون تخصص در این زمینه نظر می‌دهند و مدام می‌خواهند به مردم بقبولانند که واقعیت چیز دیگری است؟ چرا باید برخی مقامات به جای اینکه از مردم به خاطر این قصور عذرخواهی کنند، مدام آنها را با قانون تهدید می‌کنند. 

مرگ این دختر جوان میلیون‌ها نفر را ناراحت و سوگوار کرده است، بگذارید سوگواری کنند. بگذارید در کنار هم برای این جان از دست رفته هزله بخوانند، چه ایرادی دارد شما هم کمی تاب آوری کنید در مقابل در تمام این سال‌هایی که ما تاب آوری کردیم. 

کمی آن شمشیرهای تیز تهدیدتان را غلاف کنید، شما نمی‌دانید وقتی مانع این سوگواری می‌شوید، چه میزان به مردم آسیب می‌زنید. 

این‌بارهم تمام این اتفاقات به دلیل عدم توجه به شایسته سالاری در کشور رخ داده است. این موضوع مهم است اما هیچ کس به آن توجه نمی‌کند.

 

 

ارسال نظر