طمع ساخت و ساز بیشتر، عامل حادثه متروپل!

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۱:۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۸۹۳۳۴
طمع ساخت و ساز بیشتر، عامل حادثه متروپل!

حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور اظهار کرد: حتی چند روز قبل از وقوع این سانحه و ریزش ساختمان و در اردیبهشت ماه هشدارهای لازم و تذکرات به مالک و شهرداری آبادان درباره خطرات این ساختمان داده شد اما باز هم توجهی نکردند.

شکیب در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه چرا هشدار سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد مرجع درباره ساخت ساختمان متروپل آبادان نادیده گرفته‌شده است، گفت: پیش ساخت این ساختمان در سال 95 آغاز شد و یک سال بعد از آن، مالک ساختمان خارج از روال معمول پروانه ساخت دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه منظور از خارج از روال معمول چیست، ادامه داد: قاعدتا وقتی شهرداری می‌خواهد پروانه ساخت صادر کند، قبل از آن باید نسبت به معرفی طراح و مهندس ناظر اقدام کرده باشد اما این مراحل برای صدور مجوز انجام نشده بود. زمانی که دستور نقشه دریافت شود باید مالک طراحان و مهندس ناظر را انتخاب و به شهرداری معرفی کند. اما وقتی که پروانه صادر شده و کار ساخت شروع شده، سازمان نظام مهندسی متوجه می‌شود که این ساختمان بدون اطلاع نظام مهندسی در حال ساخت است.

او تاکید کرد: سازمان نسبت به این تخلف به شهرداری نامه‌ای ارسال می‌کند و در ضمن رونوشتی به دادگستری و فرمانداری ارسال شد، سازمان نظام مهندسی حتی به نماینده مجلس آبادان هم اطلاع می‌دهد اما نسبت به هشدار سازمان نظام مهندسی بی‌اعتنایی شد.

شکیب افزود: در نهایت در مراحل پروسه ساخت مالک مجبور می‌شود که مهندس ناظر را مشخص کند و وقتی که ناظر سازمان در مرحله اول بازدیدی از پروژه انجام داد، 13 تذکر به سازنده می‌دهد و در مراحل بعدی این تذکرات و تخلفات افزایش یافته است اما قاعدتا سازمان نظام مهندسی نمی‌تواند که پروژه را متوقف سازد و این اقدام بر عهده شهرداری است و شهرداری از طریق مراجع قانونی باید پروژه را متوقف کند اما به هرحال ساخت ساختمان متروپل ادامه پیدا کرد. وی گفت: حتی چند روز قبل از وقوع این سانحه و ریزش ساختمان و در اردیبهشت ماه گذشته هشدارهای لازم و تذکرات به مالک و شهرداری آبادان درباره خطرات این ساختمان داده شد اما باز هم توجهی نکردند. سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سانحه ساختمان آبادان هزینه بسیار سنگینی داشته، ادامه داد: متاسفانه این روند در بسیاری از استان‌ها وجود دارد و این تخلفات به شهرداری‌ها بر می‌گردد شهرداری‌ها موظف هستند به تذکرات مهندسان ناظر توجه داشته باشند اما معمولا بی‌اعتنا به این تذکرات هستند و شاهد بروز این فاجعه‌ها هستیم. کیفیت کار باید در اولویت باشد اما شاهد هستیم یک‌باره فتوا می‌دهند که کنترل نقشه باید از سازمان نظام مهندسی گرفته شود تا سرعت افزایش شود اما کیفیت و ایمنی را نباید فدای سرعت کنیم و همین تصمیمات منجر به بروز چنین سوانح و حوادثی خواهد شد.

از سوی دیگر سیامک صادقی هفشجانی، رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه متروپل ساختمان ۷ طبقه‌ای بود که ۱۰ طبقه ساخته شد، گفت: طمع برای ساخت و ساز بیشتر و بی‌قانونی برای عدم توقف ساخت و ساز از جمله اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث شد متروپل ریزش کند.

صادقی هفشجانی در ‌گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: گروه‌های کارشناسی سازمان نظام مهندسی و دیگر بخش‌ها در منطقه در حال تهیه گزارش و جمع‌آوری اطلاعات برای بررسی دقیق علت حادثه هستند.

وی افزود: آنچه که تاکنون مشخص است این است که ساختمانی که باید ۷ طبقه احداث می‌شد، ۱۰ طبقه ساخته شده و به این معنا است که ۳ طبقه اضافه بر روی ساختمان ساخته شده است.  رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: اینکه چرا شهرداری نیز این مساله را پذیرفته و روند ساخت را متوقف نکرده مساله‌ای است که جای سوال دارد اما احداث ۳ طبقه اضافه بر روی ساختمان از نظر وزن و دیگر موارد یکی از علل بسیار مهمی است که در حادثه متروپل نقش داشته است. صادقی هفشجانی عنوان کرد: بار اضافه بر روی ساختمان متروپل که در اثر احداث سه طبقه غیرقانونی ایجاد شده است یکی از عوامل بسیار موثر در حادثه ریزش است.

وی با اشاره به کج شدن و لهیدگی ستون‌های ساختمان افزود: ناظر ساختمان تذکراتی را در این زمینه پیش از وقوع حادثه ارایه کرده بود اما کار ساخت و ساز متوقف نشد و در نهایت شاهد یک رخداد بسیار تلخ در آبادان بودیم که منجر به مرگ دردناک هموطنان ما شد. رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: سازمان نظام مهندسی در چنین مواردی قدرت اجرایی ندارد و شهرداری‌ها باید روند ساخت و ساز را متوقف کنند و به نظرات ناظر ساخت توجه داشته باشند اما در ساختمان متروپل علی رغم تذکرات داده شده، کسی به این تذکرات توجه نکرده است. صادقی هفشجانی ادامه داد: در تولید فلز، بتن و دیگر مصالح ساختمانی در کشور و استان خوزستان مشکلاتی وجود دارد و از این رو باید پیش از استفاده از نظر کیفی کنترل شوند. در این راستا استفاده از مصالح نامرغوب و نامناسب نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل ریزش متروپل باشد.

 

ارسال نظر