این خودروها از دریافت معاینه فنی معاف هستند

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۱:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۸۰۸
این خودروها از دریافت معاینه فنی معاف هستند

برابر ماده ۶ قانون هوای پاک باید وسایل نقلیه موتوری معاینه فنی داشته باشند و به صورت منظم و دوره‌ای توسط مراکز معاینه فنی تست بدهند تا مشکلی در عملکرد خودرو نباشد.

به گزارش فارس، خودروهای نو تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، این معافیت به منزله داشتن معاینه فنی برتر نیست. مالکان خودروهای نو برای بهره‌مندی از ۳۰ درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران، باید نسبت به اخذ معاینه فنی برتر خودرو اقدام کنند.

شادی مالکی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به این موضوع گفت: برای وسایل نقلیه شخصی که چهار سال از عمرش گذشته باید معاینه فنی اخذ شود و وسایل نقلیه عمومی یک سال بعد از زمان تولید باید معاینه فنی اخذ کند. راهنمایی و رانندگی هم باید وسایل نقلیه‌ای که معاینه فنی ندارند را جریمه کند.

به گفته او، یک سری از خودروها به دلیل سنی که دارند از دریافت معاینه فنی معاف هستند، اما برای اخذ معاینه برتر می‌آیند، اما همین خودروها وقتی مراجعه می‌کنند در معاینه فنی رد می‌شوند. بخشی از این خودروها که مشمول معاینه فنی هم نبو دند دارای نقص سیستم ترمز بودند. ببینید کوچکترین نقص در ترمز باعث بروز تصادف می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون، وسایل نقلیه شخصی چهار سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند، اما گارانتی خودروها حدود دو سال است. بعد از دو سال که از گارانتی خودرو خارج شده برای اخذ معاینه فنی مراجعه می‌‌کند و حدفاصل زمان گارانتی تا مراجعه برای معاینه فنی یک گپ دو ساله است. اگر خودروها در زمانی که گارانتی دارند به مراکز مراجعه کنند و مشکل کشف شود می‌توانند از گارانتی استفاده کرده و بدون پرداخت هزینه‌ای مشکل خودرو را برطرف کنند پس دریافت معاینه فنی خارج از بحث حاکمیتی، برای شهروندان مفید است.

جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟

وی ادامه داد: جریمه نداشتن معاینه فنی 52 هزار تومان است و دوربین‌ها خودروهای فاقد معاینه فنی را به صورت اتومات جریمه می‌‌کنند.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
0
1
عجب احمقانه است که ماشین نو بره معاینه برتر بگیره. یعنی اخاذی دیگر دولت