شرایط خرید خودرو از بورس کالا تغییر کرد

۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ۱۰:۲۸:۰۴
کد خبر: ۱۹۷۲۱۲
شرایط خرید خودرو از بورس کالا تغییر کرد

بورس کالا امسال میزبان بخشی از خودرو‌های خودروسازان کشور بوده است. با وجود فروش بخش اندکی از محصولات خودروسازان در بورس کالا، سودآوری بالایی برای این مجموعه‌ها به وجود آمده است. مسئله نحوه عرضه خودرو دندانی است که مدت‌ها پیش خراب شده و فقط هر چند وقت یکبار مُسکنی موقتی برای آن تجویز می‌شود. حال که بهترین مُسکن برای بازار خودرو از چنگ دلالان خارج شده، می‌بینیم که سنگ‌های مختلفی به سمت این بازار پرتاب می‌شود. مسئله خودرو و عرضه آن به طور کلی نیازمند یک روش شفاف و جامع است. در این مدت بخش کوچکی از خودرو‌های تولیدی از طریق بورس کالا به فروش رسیده و هنوز بازار دلالان و لاتاری‌های خودرو داغ است اما همین عرضه اندک، باعث حرکت کوچکی به سمت خروج از زیان‌دهی شده است.

به گزارش اقتصاد 100، دیروز در ابتدای ساعات معاملاتی بازار با ورود جریان پول حقیقی مواجه بود و می‌توان گفت 70 درصد بازار مثبت بود. با این حال ابلاغیه شورای رقابت در ساعات میانی معاملات منتشر شد و بازتاب زیادی در بین کانال‌های خبری داشت. این خبر باعث شد تا نماد‌های خودرویی متحمل رنج منفی شوند و از سرعت بازار کاسته شود. پس از انتشار این ابلاغیه و انعکاس تأثیر آن بر شاخص کل بازار، مسؤلین این ابلاغیه را فاقد اعتبار دانستند. حتی عضو مجلس در شورای رقابت اعلام کرد که این ابلاغیه نظر رئیس شورا است و هیچ مصوبه‌ای به تصویب اعضای شورای نرسیده است. با حواشی دیروز بورس و بازار خودرو قرار شد تا امروز در شورای عالی بورس تهران به مسئله نحوه عرضه خودرو رسیدگی شود.

شرایط جدید عرضه خودرو در بورس کالا

دیروز طی خبری دیگر اعلام شد که شرایط عرضه‌های پیش‌رو خودرو در بورس کالا قرار است با تغییراتی همراه باشد. در ثبت نام خودرو امکان ثبت‌نام برای متقاضیان دارای پلاک فعال انتظامی (نصب بر روی خودرو) میسر نمی‌باشد. در جدیدترین شرایط خرید خودرو در بورس کالا تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود. البته هر کد بورسی صرفاً امکان ثبت سفارش بر روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست. حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ‍۱۸ سال و ملزم به ارائه گواهینامه خودرو حداقل پایه سوم می باشند. متقاضی طی ۴۸ ماه گذشته ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نداشته باشد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
saye
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
4
0
سلام. اینکه فقط سن باید بالای ۱۸ سال باشد و داشتن گواهی نامه الزامی نیست واقعا مسخره هست. طرف داره ماشین میخره ولی گواهی نامه نداره پس ماشینو میخواد چیکار؟ غیر از اینه که یک سری از این مزیت استفاده میکنن و از کد بورسی این افراد سودجویی میکنن و ماشین میخرن. مثلا طرف فک و فامیلش هر کسی ۱۸ سال داره و گواهی نامه نداره یه پولی میده با کد اون ماشین میخره و میفروشه. به نظرم باید داشتن گواهی نامه الزامی باشه تا دلال بازی کمتر بشه حداقل.
شهرام
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
1
3
پلاک انتظامی فعال نبایست مدنظر باشد. بسیاری از افراد سابقه داشتن یک خودرو طی سالیان درازی دارند و خرید دیگری نداشته‌اند. در ضمن طرف برای فرزندش شاید بخواهد بخرد یا خودروی فرسوده‌اش را جایگزین کند. این قوانین نسنجیده و فکر نشده است.