شکایت رسمی از آمریکا به ایکائو/ ۱۰ فروند هواپیمای برجامی زمین‌گیر است

۱۴۰۱/۱۱/۲۰ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۲۷۴
شکایت رسمی از آمریکا به ایکائو/ ۱۰ فروند هواپیمای برجامی زمین‌گیر است

گروه راه و شهرسازی| رییس سازمان هواپیمایی از شکایت رسمی ایران علیه امریکا به ایکائو خبر داد و گفت: زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای برجامی (ATR) سند رسمی شکایت ما برای مغایرت رفتار امریکا با روح قوانین ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) است.

محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی دیروز در حاشیه جلسه مشترک با ایرلاین‌ها در جمع خبرنگاران در خصوص راهکار ایران برای پایان زمینگیری هواپیماهای برجامی، گفت: در ممیزی اخیر ایکائو از ایران این موضوع را (زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای‌ای.‌تی.‌آر) به عنوان سند رسمی شکایت از امریکا اعلام کردیم. وی افرود: وقتی دیده‌بان حقوق بشر به ایران مراجعه کردند نیز در جلسه مشترک، تحریم امریکا را اعلام کردیم.

اکنون علیه امریکا شکایت رسمی کردیم که ادامه این رفتارها با روح قوانین ایکایو مغایرت دارد و به‌طور مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید می‌کند. معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: اگر اجازه پرواز به هواپیماهای برجامی را نمی‌دهیم و شاهد زمینگیری ۱۰ فروند هواپیما هستیم به خاطر «ایمنی» است و امیدواریم بتوانیم با تامین قطعه، هواپیماها را سرخط برگردانیم.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا نوروز ۱۴۰۲ هواپیماهای برجامی سرخط بازمی‌گردند، گفت: امکان بازگرداندن تعداد قابل توجهی از هواپیماها تا ماه آینده وجود ندارد اما نهضت تعمیر قطعات را ادامه می‌دهیم.

رییس سازمان هواپیمایی گفت: ۱۷۵ هواپیما را اکنون سرخط آورده‌ایم وتلاش داریم از طریق واردات ناوگان، تعداد هواپیماهای سرخط را افزایش دهیم. محمدی‌بخش همچنین گفت: تا رسیدن به عدد ۵۵۰ فروند هواپیما، کسری ناوگان داریم و برای جبران آن از سه استراتژی استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه هواپیماهای وارداتی، دست دوم است و عمر خود را کرده، گفت: اگر چک‌های دوره‌ای انجام شود امکان پرواز ایمن وجود دارد. کارخانه هواپیماسازی به ما هواپیما نمی‌فروشد و ما در این شرایط مجبور هستیم بر اساس دستورالعمل خود هواپیمای کارکرده وارد کنیم.

وی گفت: ایرلاین اصلی ما (ایران‌ایر) طی سال‌های اخیر دچار چالش جدی بوده اما عملیات اربعین، حج، نوروز و جام جهانی در همین شرایط سخت انجام شد. پروازهای اروپایی هما هم در حال انجام است. محدودیت‌ها برای ما دغدغه است و باید به سرعت دغدغه تامین قطعه حل شود و بر همین اساس به ایکایو ارجاع دادیم و شکایت کردیم.

به دلیل تحریم از علم روز عقب هستیم

رییس سازمان هواپیمایی کشور همچنین با بیان اینکه به دلیل تحریم از علم روز دنیا در صنعت هوایی عقب هستیم، گفت: آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما حتی نشریات و قطعات مربوطه را به ایران نمی‌دهند. محمدی بخش در نشست مشترک شرکت‌های هواپیمایی با موضوع بررسی مشکلات صنعت هوایی، گفت: شرایط ایران در جهان متفاوت است. صنعت هوانوردی امروز در لبه تکنولوژی است و سرعت رشد علمی این صنعت بسیار سریع است که باید خود را بالانس و تراز کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اداره صنعت باید از فناوری استفاده کنیم، اما به دلیل تحریم از علم و تجربه دنیا بی‌بهره‌ایم. جنگ نابرابر تحریم علیه بخش هوایی تا امروز ادامه یافته است و انتقال تکنولوژی به ایران رخ نداده است. در حالی که ایکایو می‌گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما امریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می‌کند.

وی ادامه داد: آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما نشریات و قطعات آن را نداند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم سرویس دهیم. هر کس این پیام را درک کند باید خود را روزآمد کند. تنهایی هم انجام نمی‌شود. صنعت باید همدل و هماهنگ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسانات بازار ارز و جنگ تحریم‌ها و هم‌زمان موضوعاتی مثل کرونا باعث شده مدیریت چند وجهی را در صنعت هوایی یاد بگیریم. لازم است همه نقش آفرینان صنعت در جای خود نقش آفرینی داشته باشند تا به سمت رشد متوازن حرکت کنیم.

فروش بلیت‌ نوروزی بدون افزایش قیمت

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: درخواست شرکت‌‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما است اما فعلا افزایشی در قیمت‌ها اعمال نمی‌شود و بلیت‌های نوروزی هم با همین قیمت‌های فعلی به فروش می‌روند.

محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایلنا درباره به فروش رفتن بلیت‌های نوروزی و تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما گفت: درخواست شرکت‌‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما است اما فعلا افزایشی در قیمت‌ها اعمال نمی‌شود و بلیت‌های نوروزی هم با همین قیمت‌های فعلی به فروش می‌روند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه هر زمانی که ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما اقدام کند، نسبت به تغییر نرخ‌ها اقدام می‌کنیم و این تصمیم ستاد تنظیم بازار قابلیت اجرا دارد، ادامه داد: فروش بلیت هواپیما هم یک قرارداد بین مسافر و شرکت فروشنده بلیت یا شرکت هواپیمایی است اگر مسافر پول بلیت نوروزی را در زمان خرید به‌طور کامل پرداخت کند، هر تصمیم ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت‌ها مشمول این دسته از مسافران و خریداران بلیت نخواهد شد.

وی تاکید کرد: البته این مضوع مشمول بلیت‌های رزرو شده، نمی‌شود و اگر بلیت نوروزی رزرو شده باشد در فاصله زمانی رزرو تا پرداخت پول ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت بلیت موافقت کند، این بلیت‌های رزرو شده مشمول افزایش قیمت‌ها خواهند شد.

محمدی‌بخش افزود: بلیت‌های پرواز نوروز 1402 در حال خرید و فروش است و در آمارهای پروازها در طول سه ماه گذشته نشان می‌دهد که کاهش در تعداد پروازها نداشته‌ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل ظرفیت فروش بلیت نوروزی در برخی از مقاصد مانند کیش اظهار داشت: به‌طور قطع پروازهای ایام نوروز افزایش پیدا خواهد کرد و علاوه بر پروازهای برنامه‌ای، پروازهای فوق‌العاده برای ایام نوروز در نظر گرفته خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: برنامه پروازی در ایام نوروز 1402 به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و شرکت‌ها براساس این برنامه در حال آماده‌سازی ناوگان برای انجام پروازهای نوروزی هستند و متناسب با آن برنامه‌ریزی می‌کنند. 

 

ارسال نظر