وحشت بازارها از سرعت شیوع کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۳۷
وحشت بازارها از سرعت شیوع کرونا

گروه جهان|

 گستردگی پرشتاب آلودگی به ویروس جدید کرونا سازمان بهداشت جهانی (WHO) را به نگرانی انداخته است. سازمان بهداشت جهانی از جامعه بین‌المللی خواسته، خود را آماده مقابله با همه‌گیری احتمالی بیماری «کووید۱۹» بر اثر ابتلا به ویروس کرونا کند. تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی، به‌ویژه افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در ایران، ایتالیا و کره جنوبی را عمیقا نگران‌کننده خوانده است. سرعت شیوع کرونا واکنش شدید بازارها را هم به‌دنبال داشته است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها ایتالیا تا دوشنبه از بیش از ۲۰۰ مبتلای جدید با پنج فوتی خبر داده است. اتریش، کرواسی، افغانستان‌، بحرین، کویت، عمان، عربستان و عراق نیز مواردی از ابتلا را گزارش کرده‌اند. ایتالیا در مدتی‌ کوتاه تبدیل به بزرگ‌ترین کانون این بیماری در اروپا شده است. از جمعه تا دوشنبه در این کشور پنج نفر در پی آلودگی به ویروس جدید کشته شده‌اند. آمار بیماران «کرونا مثبت» نیز به ۲۱۹ نفر رسیده است. موارد مرگ و میر به خصوص در بیمارهایی گزارش شده که سنشان بالا بود و بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

مقام‌های ایتالیایی پس از مشاهده اولین موارد

مرگ و میر بر اثر کرونا اقدامات سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کردند. ۱۰منطقه، از جمله در لومباردی و ونتو قرنطینه شد. مراسم کارناوال در ونیز، مسابقات بزرگ فوتبال و گردهمایی‌های بزرگ دیگر همه لغو شد. مدارس و دانشگاه‌ها در تمامی مناطق کرونازده به حال تعطیل در آمد و بسیاری از اماکن و سینماها بسته شد. روبرتو اسپرانزا وزیر بهداشت ایتالیا، از برگزاری جلسه‌ای اضطراری در رم با حضور همتایان خود در کشورهای همسایه، از جمله ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان، خبر داد. وزیر بهداشت آلمان گفته، در صورتی که انتقال این بیماری در آلمان بیش از این شود ممکن است تدابیر احتیاطی بیشتری اتخاذ شود. در موریتانی نیز ده‌ها مسافر که از لومباردی و ونتوی ایتالیا می‌‌آمدند مجبور شدند ساعت‌ها در یک هواپیما منتظر بمانند. به علاوه، در لیون فرانسه به مسافران یک اتوبوس عازم از میلان به این دلیل که راننده علائم بالینی مشکوک بروز داده بود اجازه پیاده شدن داده نشد.

چین که آغازگر این بیماری بود و آمار فوتی‌هایش تا حالا از ۱۵۰ به دوهزار و ۵۹۲ نفر رسیده برای اولین‌بار در تاریخ خود پس از انقلاب فرهنگی برگزاری کنگره ملی خلق که برای اوایل مارس برنامه‌ریزی شده را لغو کرده است. افزایش جهشی بیماران «کرونا مثبت» در کره‌جنوبی از ۱۶۱ به ۷۶۳ نفر نیز باعث شده که بسیاری از کشورها سفرهای خود به این کشور را به‌شدت محدود کنند.

شیوع پرسرعت کرونا دولت امریکا را هم نگران کرده است. در حالی که ترامپ گفته کرونا در امریکا کاملا تحت کنترل است، دولتش از کنگره خواسته تا مبلغ ۲.۵میلیارد دلار را برای مقابله با شیوع این ویروس خطرناک تصویب کند. دفتر مدیریت و بودجه کاخ‎سفید گفته این مبلغ بودجه تهیه واکسن، درمان و تجهیزات محافظتی را هدف قرار می‌دهد.

   بازارها ی پر التهاب

گسترش ویروس کرونا در بیش از ۳۰ کشور باعث شد تا پس از سقوط قابل توجه ارزش بازارهای سهام در اروپا و امریکا شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه نیز در روز سه‌شنبه با کاهش شدید مواجه شود و اقتصاددانان از احتمال ورود اقتصاد جهان به دوره پرالتهاب خبر دهند. اقتصاددانان بانک «جی پی‌مورگان» پیش‌بینی کرده‌اند که تاثیر تب‌آلود کرونا موجب می‌شود که رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ به یک درصد کاهش پیدا کند. اولین نشانه‌های قابل استناد این پیش‌بینی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با کاهش شاخص بازارهای بورس در سراسر دنیا آشکارتر شد.

جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، نیز هشدار داده: «تاثیرات اقتصادی کرونا بسیار شدید خواهد بود. در حال حاضر، ما می‌توانیم تاثیرات منفی آن را ببینیم. البته در وضعیتی نیستیم که بتوانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

دویچه‌وله نوشته: گسترش پرشتاب کرونا باعث شده تا بار دیگر ترس و اضطراب بر صاحبان سهام و اوراق بهادار سایه‌افکن شود. قیمت شاخص‌های بازارهای بورس از جمله دکس در آلمان تنزلی چشمگیر داشت و بهای نفت نیز به شکل محسوسی کاهش یافت. تقریبا هیچ‌یک از بازارهای بورس در اروپا در برابر شیوع سریع ویروس کرونا به‌ویژه در ایتالیا مصون نماندند. بازارهای بورس در کشورهای آسیایی نیز شاهد روندی مشابه بودند.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا و همچنین شرکت‌های خودروسازی آلمان از بازندگان بزرگ بازار بورس بودند. گفته شده، ارزش سهام و اوراق بها‌دار شرکت لوفت‌هانزا بیش از هشت درصد کاهش یافت و شرکت‌های خودروسازی بی‌ام و، دایملر و فولکس‌واگن که بازار چین برای آنها بسیار مهم است، شاهد زیان‌هایی سنگین در بازارهای بورس بودند. به موزات این روند، بازار خودرو در چین که یکی از بزرگ‌ترین بازار‌ها برای خودروهای ژاپنی و آلمانی محسوب می‌شود، شاهد بحرانی چشمگیر بوده و میزان فروش خودرو در چین در دو هفته نخست ماه فوریه در مجموع شاهد کاهشی ۹۲ درصدی بود.

صندوق جهانی پول در این میان پیش‌بینی‌های خود در مورد رشد اقتصادی چین را اصلاح کرده است. اریک نیلسن رییس شرکت یونی‌کردیت، نیز از کاهش رشد اقتصادی چین سخن گفته است. طبق ارزیابی‌های او، اقتصاد چین پس از رشد ۶ درصدی در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی تنها سه درصد در سه‌ماهه آغازین سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد.

به‎گفته نیلسن، اقتصاد چین در سال‌های اخیر تأثیر و اهمیتی روزافزون بر اقتصاد جهانی داشت و تردیدی نیست که کاهش رشد اقتصاد چین و وضعیت کنونی در این کشور بر دیگر کشورهای جهان نیز تأثیر خواهد گذاشت. صنعت توریسم از جمله‌عرصه‌هایی است که گسترش ویروس کرونا تأثیری مستقیم بر آن داشته است. تازه‌ترین پژوهش‌ها حاکی از آن است ک تنها صنعت توریسم در آسیا به خاطر شیوع کرونا نزدیک به ۱۱۵میلیارد دلار زیان کرده است. کارشناسان بانک هلندی آی‌ان‌جی گزارشی در این باره تحت عنوان «تعطیلات در جهنم» منتشر کرده‌اند که طبق آن سفر‌های توریستی از خارج به چین و از چین به خارج تقریبا به کل به تعلیق درآمده است. از یک سو طول می‌کشد تا محدودیت‌های مسافرتی برداشته شوند و از سوی دیگر نیز خود گردشگران به مراتب محطاطانه‌تر عمل کرده و خود می‌کوشند ضریب خطر را پایین نگداشته و از سفر به چین یا از چین به خارج خودداری کنند.

 

ارسال نظر