کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۷۴

عصبانیت بحرین از غیبت امیر قطر در اجلاس ریاض

وزیر خارجه بحرین با اشاره به غیبت امیر قطر در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، آن را نشانه جدی نبودن دوحه در پایان دادن بحران روابط با چهار کشور عربی شامل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر دانست. چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد؛ نشستی که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین نشست این شورا در طول 38سال گذشته ارزیابی شده است. عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی دوحه بستند. این کشورها ۱۳شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند که جمع شدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر بخشی از این شروط بود، اما دوحه این شروط را نپذیرفت.

حضور اسراییل در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی از سفر رسمی هیاتی از این رژیم به امارات و دیدار با مسوولان ارشد این کشور و نیز امضای توافقنامه‌ای برای شرکت در نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. به‌گزارش الجزیره، این وزارتخانه تاکید کرده هیات اسراییلی به ریاست یووال روتم دبیرکل وزارت خارجه، یکشنبه محرمانه‌ به امارات سفر کرده است. نمایشگاه بین‌المللی اکسپو هر پنج سال یک‌بار به مدت شش ماه برگزار می‌شود.

ترکیه: امریکا تحریم کند  باید از اینجرلیک برود

وزیر خارجه ترکیه هشدار داده اگر واشنگتن بخواهد ترکیه را تحریم کند، آنکارا همه گزینه‌ها از جمله درخواست خروج نظامیان امریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک را بررسی خواهد کرد. به‌گزارش دیلی‌صباح، مولود چاووش‌اوغلو، گفته اگر امریکا در واکنش به خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ از سوی آنکارا، این کشور را تحریم کند، ترکیه همه گزینه‌ها را در نظر خواهد گرفت. امریکا به‌شدت مخالف خرید سامانه موشکی روسیه توسط ترکیه است.

طالبان ۴۵ نفر را در افغانستان ربود

مقامات افغانستان گفتند، طالبان تا ۴۵ نفر از اعضای خانواده یک کارمند فقید دولت را که در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرده بودند، ربوده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، به‌گفته نصرت رحیمی سخنگوی وزارت کشور افغانستان، طالبان این مردان را که اکثرا مسن هستند در راه حمل کردن تابوت به قبرستان ربودند. او گفته این در حالی است که طالبان به افراد جوان مراسم کاری نداشتند.

 

ارسال نظر