جانسون و دوستان در کابینه

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۹۷
جانسون و دوستان در کابینه

گروه جهان|

بوریس جانسون یک روز پس از تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا کابینه را به‌طور کامل تغییر داده است. او شماری از طرفداران سرسخت‌ برگزیت و همراهان سیاسی وفادار خود را به کابینه بریتانیا که ۲۲وزیر دارد دعوت کرده است. گرچه برخی از ناظران انتخاب جانسون برای رهبری حزب محافظه‌کار با ۴‚۶۴درصد آرا را نشانه موقعیت خوب او در درون حزب حاکم می‌دانند، نشریه اکونومیست پیش‌بینی کرده که زمامداری نخست‌وزیر جدید شکننده، و عمر دولتش کوتاه خواهد بود.

به‌گزارش دویچه‌وله، پیروزی بوریس جانسون در رأی‌گیری حزب او برای تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا قابل پیش‌بینی بود، با این حال کناره‌گیری یا برکناری شمار قابل توجهی از رهبران حزب محافظه‌کار و اعضای کابینه بریتانیا پس از پیروزی او جنجال گسترده‌ای به پا کرده است. یکی از این چهره‌ها جرمی هانت، رقیب بوریس جانسون برای رهبری حزب محافظه‌کار بود که پس از شکست در این رأی‌گیری از سمت خود کناره‌گیری کرد. هانت گفته، ادامه کار به عنوان وزیر خارجه بریتانیا برای او افتخار بزرگی می‌بود اما به او وزارت دفاع پیشنهاد شد که او هم این پیشنهاد را رد کرده است. حال دومنیک راب وزیر پیشین برگزیت در دولت ترزا می، وزیر خارجه جدید بریتانیا شده است. ترزا می‌نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، پس از سه بار تلاش نافرجام برای کسب رأی موافق نمایندگان پارلمان بریتانیا برای تصویب این توافق، از مقام خود کنا‌ره‌گیری کرد.

فیلیپ هاموند وزیر دارایی، نیز هنگام کناره‎گیری از سمت خود گفته خروج بدون توافق از اتحادیه را نمی‌پذیرد و اگر جانسون در این جهت حرکت کند، با او به‌شدت مخالفت خواهد کرد. دیوید گوک وزیر دادگستری و روری استورات وزیر توسعه بین‌المللی، نیز که نگرشی کاملاً متفاوت با جانسون درباره اتحادیه اروپا و نحوه خروج بریتانیا از این اتحادیه دارند، از همکاری با او در این راه خودداری کرده‌اند.

گفته شده، جانسون وزارت دفاع را به «بن والاس» سپرده است. از دیگر چهره‌های کابینه جانسون می‌توان به پرتی پاتل وزیر جدید کشور، اشاره کرد که از حامیان سرسخت‌ برگزیت به شمار می‌آید. پاتل که پیشتر وزیر توسعه بریتانیا بود، ۲۰۱۷ مجبور به کناره‌گیری شد. او بدون اطلاع دولت در تعطیلات خود در سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، و شماری از چهره‌های لابی ‌اسراییل دیدار کرده بود.

گاوین ویلیامسون وزیر دفاع پیشین بریتانیا، نیز وزیر آموزش شده است. ترزا می‌۲۰۱۸ میلادی او را از کابینه خود اخراج کرده بود. ویلیامسون آن زمان متهم شده بود که پس از جلسه‌ای با شورای امنیت ملی بریتانیا اطلاعات حساسی را در اختیار مطبوعات این کشور گذاشته است.

استیون بارکلی وزیر کنونی برگزیت، هم در پست خود باقی مانده است. آمیر رود وزیر کار و مت هانکوک وزیر بهداشت و سلامت، نیز در پست‌های خود ابقا شدند.

از جمعه تعطیلات 6 هفته‌ای تابستانی نمایندگان پارلمان آغاز شده است. نخست‌وزیر جدید بریتانیا تا سوم سپتامبر که نمایندگان به پارلمان بازمی‌گردند فرصت دارد تا طرح خود برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ارایه کند. جانسون گفته تا ۳۱ اکتبر بدون اما و اگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. جانسون در نخستین سخنرانی خود به عنوان نخست‌‌وزیر بریتانیا تأکید کرده توافقی که میان ترزا می‌و بروکسل امضاء شده را به توافقی بهتری برای بریتانیا تبدیل خواهد کرد. او با این موضع‌گیری علیه اتحادیه اروپا که هرگونه چانه‌زنی بر سر این توافق را رد می‌کند، جبهه گرفته است. جانسون به اتحادیه اروپا خطاب به منتقدان برگزیت و اتحادیه اروپا هشدار داده که بریتانیا را دست‌کم نگیرند. جانسون که در برابر دفتر داونینگ استریت سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد که مردم بریتانیا از انتظار و سرگردانی برای خروج از اتحادیه اروپا خسته شده‌اند بنابراین زمان به اجرا گذاشتن این تصمیم فرارسیده است.

در همین حال، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا، در واکنش به انتخاب جانسون در توییتر نوشته: «جانسون موفق شد حمایت کمتر از صد هزار نفری که اعضای حزب محافظه‌کار را نمایندگی نمی‌کنند، با وعده کاهش مالیات برای افراد پولدار جلب کند و خود را به عنوان دوست بانکدار‌ها معرفی کرده و خواهان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا شود. اما او نتوانست از حمایت مردم کشورمان برخوردار شود. خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، یعنی کاهش اشتغال، قیمت‌های بالاتر در مغازه‌ها و خطر حراج خدمات سلامت همگانی به شرکت‌های امریکایی در یک معامله لذت بخش با ترامپ.  رهبر حزب کارگر بریتانیا همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را خواستار شده است.

جانسون در شرایطی بر خروج بدون قید و شرط تاکید کرده که میشل بارنیه کمیسر اروپایی و مذاکره‌کننده ارشد این اتحادیه با بریتانیا گفته: «زمانی‌که جانسون زمام امور بریتانیا را به دست بگیرد، ما به‌دنبال همکاری سازنده با او هستیم تا تایید شدن توافق خروج را تسهیل کنیم و به یک برگزیت منظم دست یابیم.» بارنیه ضمن رد هرگونه تغییر و بازبینی در توافق خروج بریتانیا تاکید کرده خروج تنها یک موضوع اقتصادی نیست بلکه باید درباره همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های دیگر، از جمله زمینه سیاسی، هم راهکارهای مشخصی تعیین شود.

نشریه اکونومیست درباره نخست‌وزیری جانسون نوشته: «جانسون در اولین سخنرانی خود در مقام نخست‌وزیر جدید، ارواح قهرمانش را احضار کرد. لحن سخنرانی‌اش چرچیلی بود آن‌هم در غیاب نازی‌ها. سخنرانی او نشان می‌داد که از نظرش حزب مخالف کارگر قرار است چون دشمنانش عمل کند. او فریاد برآورد که وظیفه‌اش به سرانجام رساندن برگزیت «با یا بدون» توافق است. او وعده داد که بریتانیا را به بهترین نقطه روی زمین تبدیل می‌کند؛ اما واقعیت این است که توانایی او برای هدایت کردن کشور به سوی عصر طلایی که وعده‌اش را داده، محدود است. دولت او، دولتی شکننده خواهد بود که در صورت شکست محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره هفته آینده ولز (آن‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد)، اکثریت را از دست خواهد داد. این روند شرایط را برای تحقق بسیاری از وعده‌های جانسون دشوار خواهد کرد، چرا که مصالحه میان نمایندگان از جمله بر سر برگزیت بدون توافق را تقریبا غیرممکن می‌کند.» 

 

ارسال نظر