نشست صلح ،کابل را فلج کرد

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۱:۳۳:۱۱
کد خبر: ۱۴۳۵۰۸
نشست صلح ،کابل را فلج کرد

گروه جهان|

 نشست بزرگ مشورتی صلح افغانستان دوشنبه در کابل در حالی آغاز شد که رفت‌و‌آمد در خیابان‌ها به‌دلیل تدابیر شدید امنیتی محدود شده، قیمت مواد خوراکی به‌دلیل این محدودیت به‌طور چشمگیری افزایش یافته و شهر تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمده است. در این نشست که به همت دولت افغانستان و با وجود مخالفت‌های گسترده برگزار می‌شود قرار است خط‌‌قرمز افغانستانی‌ها در گفت‌وگوهای صلح با طالبان تعیین شود. هشت صبح افغانستان نوشته، قیمت سبزیجات، میوه و همچنین کرایه تاکسی‌ها ‌در کابل سر به فلک زده است. وزارت کشور گفته که برای تامین امنیت این نشست از چند روز گذشته خیابان‌ها، کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های منطقه پنج کابل به روی رفت‌و‌آمد بسته یا محدود شده است. نیرو‌های امنیتی حتی به بیماران اجازه آزاد رفت‌و‌آمد را نداده‌اند. گفته شده، کودکی هفت ماهه به‌دلیل ممانعت نیرو‌های امنیتی و نرسیدن به موقع به بیمارستان جانش را از دست داده است. عزیز یکی از رانندگان تاکسی کابل می‌گوید: «مردم از گرسنگی می‌میرند، دولت جشن می‌گیرد. همه در فکر جیب خودشان هستند و اینکه چطور پُرش کنند. هیچ‌کس پیدا نمی‌شود که صادقانه به این مملکت خدمت کند.»  نشست بزرگ مشورتی صلح که دوشنبه با حضور حدود سه هزار نفر از اقشار مختلف جامعه آغاز شده برای سه روز ادامه پیدا می‌کند. برگزاری این نشست با مخالفت‌ شماری از تیم‌های انتخاباتی و شخصیت‌های سیاسی افغانستان روبه‌رو شده است.

  تحریم مخالفان

کمتر از ۸ ماه پیش زلمی‌ خلیل‌زاد فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، نخستین دیدار خود را با طالبان در ابوظبی آغاز کرد؛ پس از آن اشرف غنی تلاش کرد تا نشست مشورتی صلح را برگزار کند. اما اکنون نزدیک ۵۰ شخصیت سیاسی، ۱۲ تیم انتخاباتی و ۱۴ حزب سیاسی این نشست را تحریم کرده‌اند. مخالفان غنی را متهم می‌کنند که از این نشست به عنوان کارزار انتخاباتی استفاده می‌کند و قصد دارد تا برای ادامه فعالیت خود به عنوان رییس‌جمهور مشروعیت بخرد.

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، یک روز پیش از آغاز نشست با انتشار اعلامیه‌ای خواهان تأخیر برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح شده و گفته نشست صلح باید به ایجاد فضای اعتماد و زمینه‌سازی صلح کمک کند، نه برعکس آن. به‎گفته کرزی، برگزاری این جرگه در حالی که طالبان با آن مخالفند، به ایجاد فضای اعتماد برای ادامه مذاکرات و گفت‌وگوهای صلح کمک نخواهد کرد.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت شاخه‌ کریم خلیلی، حزب وحدت شاخه‌ محمد محقق، حزب افغان ملت، حزب جنبش ملی، حزب اسلامی شاخه حکمتیار، حزب محاذ ملی، حزب نجات ملی، روند دفاع از ارزش‌های جهاد و مقاومت، حزب پیوند ملی، حزب همبستگی ملی، حزب ترقی مردم افغانستان و حزب مشاکرت ملی، از احزابی‌اند که جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده‌اند. در همین حال طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ای برگزاری لویه‌جرگه را تلاش برای مشروعیت‌بخشی به حکومت فعلی خوانده است. در این اعلامیه آمده، “افرادی که در این نشست حضور دارند دشمنان واقعی صلح‌ هستند. “ طالبان گفته کابل سعی می‌کند با کشیدن خطوط قرمز و سبز روند فعلی مذاکرات بین طالبان و امریکا را متوقف کند.

  گره کور صلح

اطلاعات روز افغانستان نوشته: بیانیه عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، مبنی بر تحریم لویه‌جرگه‌ به‌دلیل اینکه رییس‌جمهوری در این باره با او مشورت نکرده، گرهی دیگر به گره‌های کور روند صلح افغانستان اضافه کرد. پیش از این، با اعلام عملیات موسوم به “خالد “ از سوی نهادهای امنیتی و آغاز عملیات طالبان، التهاب‌ها در مذاکرات صلح افغانستان بالا گرفته بود. مذاکرات صلح افغانستان میان دیپلمات‌های امریکایی و نمایندگان طالبان در قطر تا پایان دور پنجم و در آستانه‌ آغاز دور ششم، به‌زعم طرف‌ها به خوبی به پیش می‌رفت که موضوع برگزاری نشست مشورتی صلح وارد معادلات شد. دفتر ریاست‌جمهوری بر آن بود که با برگزاری نشست به وجهه، پشتیبانی و مشروعیت اجتماعی و سیاسی لازم برای وادار کردن طالبان به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان دست یابد. دولت با شعار برگزاری یک نشست مشورتی فراگیر و متشکل از نمایندگان همه اصناف و گروه‌های سیاسی و اجتماعی از سراسر افغانستان، از طالبان نیز دعوت کرد که در این جرگه شرکت کنند. قایل شدن سهم قابل توجه برای جوانان، زنان، روحانیان، متنفذان اجتماعی و دیگر اصناف اجتماعی در این جرگه، به منظور اعتبار بخشیدن به نتایج آن بود. حکومت افغانستان، با رایزنی و گفت‌وگو با امریکا موفق شد توافق امریکایی‌ها برای به تعویق انداختن دور ششم مذاکرات صلح دوحه با طالبان را به پس از برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح جلب کند. پس از به تعویق افتادن دور ششم مذاکرات صلح در قطر، مواجهه طالبان و دیپلمات‌های امریکایی دست‌کم در سطح اعلام مواضع رسانه‌ای، شکرآب شد. دوطرف که قبلا با خوش‌بینی از روند رضایت‌بخش مذاکرات حرف می‌زدند، یکدیگر را به اشغال افغانستان و ادامه جنگ متهم کردند. اکنون، با تحریم نشست از سوی عبدالله، مذاکرات صلح افغانستان در سطح گفت‌وگوها میان دیپلمات‌های امریکایی و طالبان و مذاکرات بین‌الافغانی پیچیده‌تر شده است. چنین رخدادهایی، بر مذاکرات صلح افغانستان در سطح گفت‌وگوی نمایندگان امریکا و طالبان تأثیر منفی گذاشته و احتمال شکل‌گیری مذاکرات بین‌الافغانی را بیش از گذشته کاهش داده است. گروه‌های سیاسی داخلی افغانستان از جمله دولت وحدت ملی، بیش از گذشته، در خصوص نوع مواجهه با روند صلح افغانستان دچار اختلاف‌نظر شده‌اند. رقبای سیاسی غنی او را متهم به استفاده ابزاری و سیاسی از نشست صلح به نفع منافع انتخاباتی‌اش می‌کنند. به نظر می‌رسد که نتایج برگزاری لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و نتایج آن مطابق میل دولت افغانستان نخواهد بود.

 

ارسال نظر