کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۲۱:۵۹:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۵۳۸

دعوت پاکستان از مودی برای حضور در سارک

پاکستان از نارندا مودی نخست‌وزیر هند، برای حضور در اجلاس انجمن آسیایی برای همکاری‌های منطقه‌ای (سارک) در اسلام‌آباد دعوت می‌کند. به‌گزارش نیشن، اجلاس سارک با حضور کشورهای آسیایی هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. اولین اجلاس در سال ۱۹۸۵ در بنگلادش برگزار شد. قرار بود در سال ۲۰۱۶ این اجلاس در پاکستان برگزار شود اما به‌دلیل حمله به اوری در جامو و کشمیر هند این نشست به تعلیق درآمد، هند این اجلاس را بایکوت کرد. در نهایت این اجلاس ۲۰۱۶ به‌دلیل تبعیت کشورهای دیگر از هند از جمله بنگلادش، سریلانکا، افغانستان، مالدیو و بوتان به تعلیق درآمد. در حال حاضر پاکستان به دنبال جلب حمایت کشورهای آسیایی برای برگزاری اجلاس سارک در سال جاری است.

ماکرون اوایل سال آتی میلادی به عراق می‌رود

وزارت خارجه عراق از سفر رییس‌جمهور فرانسه به عراق در اوایل سال آتی میلادی خبر داد. به گزارش سومریه‌نیوز، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در تماس با همتای عراقی خود بر اهمیت روابط دوجانبه و حمایت کامل فرانسه از وحدت، حاکمیت ملی و امنیت عراق تاکید کرده است. لودریان در جریان این گفت‌وگوی تلفنی از قصد خود برای سفر به عراق قبل از سفر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به این کشور در اوایل سال آتی میلادی خبر داد.

ترامپ با بن‌سلمان در آرژانتین دیدار نمی‌کند

مشاور امنیت ملی امریکا گفته دونالد ترامپ برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه با ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ ندارد. به‌گزارش ایسنا، اجلاس سران گروه۲۰ جمعه و شنبه در بوئنوس‌آیرس برگزار می‌شود. جان بولتون دلیل دیدار نکردن ترامپ با بن‌سلمان را دستورکار بسیار فشرده رییس‌جمهوری امریکا عنوان کرده است. دونالد ترامپ قرار است با روسای‌جمهور ترکیه، روسیه و چین دیدار کند.

ژاپن به اردن وام می‌دهد

نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با پادشاه اردن در توکیو متعهد شده که کشورش وام‌های جدیدی با سود کم به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را در اختیار اردن قرار دهد. هدف از پرداخت این وام‌ها کمک به بهبود وضعیت اقتصادی اردن اعلام شده است. به‌گزارش الیوم السابع، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، و عبدالله دوم پادشاه اردن، همچنین بر تقویت همکاری دیپلماتیک و امنیتی دو کشور برای مبارزه با تروریسم و تندروی تأکید کردند. آبه در کنفرانس مطبوعاتی خبری گفته: «ما به تقویت مذاکرات و همکاری با اردن در زمینه‌های سیاست، امنیت و دفاع و مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.»

 

ارسال نظر