آرای سرنوشت‌ساز اقلیت‌ها و زنان

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۸۲
آرای سرنوشت‌ساز اقلیت‌ها و زنان

گروه جهان|

 امریکایی‌ها سه‌شنبه برای گزینش ٤٣۵عضو مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنای این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند. در بیشتر ۵٠ ایالت امریکا، علاوه بر گزینش اعضای کنگره، فرمانداران و شهرداران و نیز دیگر مقامات محلی همزمان انتخاب می‌شوند و در پاره‌ای موارد همه‌پرسی‌هایی درباره مسائل محلی و ایالتی انجام می‌گیرد. در انتخابات امسال ٣٦ تن از فرمانداران، که قوه مجریه در ایالت‌ها را در دست دارند، برگزیده می‌شوند.

در حال حاضر حاکمیت در امریکا یک دست جمهوری‌خواه است و آنان هر سه شاخه اجرایی، قانونگذاری و قضاییه را به همراه اکثریت فرمانداری‎ها در دست دارند. به همین دلیل نیز دونالد ترامپ در دو سال گذشته بدون توجه به نظر حزب دموکرات و میلیون‌ها حامی این حزب، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کرده است. از همین رو این انتخابات چالش پراهمیت برای رییس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود، زیرا در صورت پیروزی دموکرات‌ها، رییس‌جمهوری امریکا را در موقعیت تازه‌ای قرار خواهد داد، به‌ویژه آنکه وی خود در سه هفته اخیر پا به عرصه مبارزات انتخاباتی گذاشته و به‌گفته بسیاری، این رای‌گیری را به نوعی همه‌پرسی درباره خود تبدیل کرده است. ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها از کارنامه دو ساله خود دفاع کرده و همزمان هشدار داده که پیروزی احتمالی دموکرات‌ها، سوسیالیسم را بر امریکا مستولی خواهد کرد. رویترز پیش‌بینی کرده که دموکرات‌ها 23 کرسی لازم برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را به دست خواهند آورد.

با این حال ترامپ هنوز هم امیدوار است که با تکیه بر بهبود برخی از شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش نرخ بیکاری، هشدار درباره ورود پناهجویان و مهاجران غیرقانونی، شانس پیروزی جمهوری‌خواهان را افزایش دهد. ترامپ گفته دموکرات‌ها می‌خواهند مرزها را از میان بردارند و مهاجران غیرقانونی را به شهروندان امریکایی اولویت دهند.

در جبهه مخالف اما، باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق، تمام‌قد از نامزدهای دموکرات حمایت می‌کند. خبرگزاری رویترز با اشاره به دوئل انتخاباتی ترامپ و اوباما تنها دو روز مانده به برگزاری انتخابات نوشته: «ترامپ جمهوری‌خواه و اوبامای دموکرات با ارایه نظراتی کاملا متفاوت درباره مشکلات امریکا، درباره یک مساله اتفاق‌نظر داشتند: لزوم مشارکت گسترده در انتخابات. ترامپ با هشدار درباره تهدیدی که از جانب پیروزی دموکرات‌ها، امریکا را تهدید می‌کند خواستار مشارکت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه شده؛ ‌و اوباما بدون اینکه از ترامپ نامی ببرد، از رواج تهمت و دروغ در فضای سیاسی امریکا انتقاد و تاکید کرده که برای پایان دادن به این پدیده، امریکایی‌ها باید پای صندوق‌های رای بروند.» اوباما یک‌شنبه خطاب به امریکایی‌ها گفت: «این رای شماست که می‌تواند به رفتارهای این‌چنینی جمهوری‌خواهان پاسخ بدهد. سه‌شنبه ما باید به شخصیت کشورمان (امریکا) رای بدهیم.»

لورانس ناردون کارشناس سیاسی، معتقد است اینکه دونالد ترامپ در پایان دوره مبارزات انتخاباتی موضوع مهاجرت و پناهجویان را در مرکز تبلیغات و شعارهای خود قرار داده است، تنها نشان‌دهنده گرایش‌های پوپولیستی اوست و گمان می‌برد که اینگونه آراء بیشتری برای نامزدهای جمهوری‌خواه به دست می‌آورد. ناردون می‌گوید: «ترامپ خلاف بسیاری از روسای‌جمهوری دیگر که در مبارزات انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت نمی‌کنند تا خود را از نتایج نامطلوب آن برکنار دارند، به‌شدت خود را درگیر این مبارزه‌ها کرده است. بنابراین نتیجه آن می‌تواند به عنوان همه‌پرسی درباره او تلقی شود.»

در آستانه رای‌گیری، بسیاری درباره تعادل نیروهای سیاسی پرسش می‌کنند، زیرا ارزیابی چگونگی تعلق آرای رای‌دهندگانی که به هیچ‌یک از دو حزب وابستگی ندارند دشوار به نظر می‌رسد. ناردون درباره ترکیب رای‌دهندگان امریکا می‌گوید که رای‌دهندگان پوپولیست و محافظه‌کار به‌شدت در حمایت از ترامپ به پا خاسته‌اند و در برابر، رای‌دهندگان دموکرات به‌ویژه زنان در مخالفت با او بسیج شده‌اند. هر یک از این دو گروه بین ٣٠ تا ٣۵ درصد کل رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهد و در میان این دو، جمع عظیم رای‌دهندگانی وجود دارند که وابستگی ویژه‌ای ندارند. این کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: «تجربه نشان داده که میزان شرکت در انتخاباتِ میان دوره‌ای همواره کمتر است. می‌دانیم که انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار بسیج‌کننده است و از همین رو میزان شرکت مردم در انتخابات پارلمانی همزمان با آن نیز همواره بیشتر است.»

     آرای زنان و اقلیت‌ها

انتخابات امسال، در پی جنبشِ اعتراضی و عدالت‌خواهی زنان و نیز ناخرسندی بسیاری از آنها از تایید انتصاب برت کاوانا حقوقدان متهم شده به آزار جنسی به عضویت دادگاه عالی فدرال امریکا، برگزار می‌شود و از همین رو بسیاری از کارشناسان درباره آرای زنان از خود پرسش می‌کنند. از نظر کارشناسان، رای زنان در انتخابات امسال، بیش از گذشته تعیین‌کننده است زیرا ارزیابی‌های موجود زن‌ها در امریکا بیش از مردها در انتخابات شرکت می‌کنند. علاوه بر این، در ایالات متحده، بطور کلی، زن‌ها بیشتر به نامزدهای دموکرات رای می‌دهند و این بدون تردید امتیازی برای حزب دموکرات است. زنان خارجی‌تبار و وابسته به اقلیت‌های قومی گوناگون بسیار بیشتر از میانگین کلی به نامزدهای دموکرات رای می‌دهند، زیرا هم زن هستند و هم وابسته به جامعه‌ای در اقلیت. این بار اما رفتار سیاسی زنان سفید پوست حایز اهمیتی بیشتر است. زیرا به‌گفته لورانس ناردون آنان هر چند زن هستند و نمی‌توان گفت که رای آنان موافق دموکرات‌هاست، زیرا سفیدپوستان در امریکا بطور کلی به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند، امسال بر سر دو راهی زن بودن و سفیدپوست بودن قرار گرفته‌اند. آنچه در نظرسنجی‌ها دیده می‌شود، این است که این بار زنان سفید پوست تحصیل کرده و صاحب دیپلم، بیشتر به دموکرات‌ها رای خواهند داد، زیرا از ترامپ نفرت دارند و زنان سفیدپوست محروم از تحصیلات و فاقد دیپلم، بیشتر حامی شخص ترامپ هستند و بنابراین انتظار می‌رود به جمهوری‌خواهان رای دهند.

در حالی که برخی از نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خبر می‌دهند، برخی پیش‌بینی‌ها هم حاکی از آن است که دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست خواهند گرفت. برخی گمانه‌زنی‌ها فراتر از این هم رفته و پیش‌بینی کرده‌اند در صورت مشارکت گسترده زنان و اقلیت‌ها دموکرات‌ها قادر خواهند بود که کنترل سنا را نیز به دست بگیرند.

 

ارسال نظر