خسارت 170میلیارد دلاری فلورانس

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۰۶
خسارت 170میلیارد دلاری فلورانس

گروه جهان  |

«فلورانس» سهمگین‌ترین توفان سه دهه اخیر در ایالات کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی به ساحل شرقی امریکا رسیده است. رویترز گزارش داده برق صدها هزار واحد مسکونی یا تجاری قطع شده است. نیوزویک با اشاره به خسارات این ابرتوفان نوشته که فلورانس تقریبا 170 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آسیب خواهد زد.

ساحل شمالی ایالت کارولینای جنوبی بطور کامل از سکنه خالی شده و از بیش از یک میلیون ساکن ویرجینیا و کارولینای شمالی و جنوبی خواسته شده محل سکونت خود را تخلیه کنند. در ایالات کارولینای شمالی و جنوبی، ویرجینا، مریلند و منطقه واشنگتن دی‌سی‌ وضعیت اضطراری اعلام شده و مقام‌های هواشناسی ایالات متحده هشدار داده‌اند که احتمال وقوع سیلاب سهمگین به‌خاطر بالا آمدن سطح آب وجود دارد. فرماندار ایالت کارولینای شمالی، نیز گفته است: «این توفان یک هیولاست. این توفان، توفانی تاریخی، خطرناک و کشنده خواهد بود.»

به گزارش بی‌بی‌سی، بیش از ۱۰ میلیون امریکایی در حال حاضر در مسیر توفند فلورنس زندگی می‌کنند. پمپ بنزین‌ها در مناطق پرخطر از کمبود سوخت خبرداده‌اند و شرکت‌های انرژی پیش‌بینی کرده‌اند بین یک تا سه میلیون خانه و محل کسب و کار با قطعی برق روبرو شوند. گفته شده، نزدیک به ۱۴۰۰ پرواز که اغلب در مناطق ساحلی بوده لغو شده‌اند و امدادگران از سایر نقاط امریکا هم برای کمک به نجات قربانیان وارد منطقه شده‌اند. گارد ساحلی قایق‌های ویژه گشت در آب‌های کم عمق خود را برای کمک به ساکنان گرفتار در مناطق سیل‌زده آماده کرده است.

سازمان ملی هواشناسی ایالات متحده امریکا پیش‌بینی کرده بود امواج ناشی از توفان در نزدیکی سواحل شرقی تا ارتفاع ۴ متر بالا روند که بسیار خطرناک است. گفته شده، میانگین بارش باران همراه با توفان ۶۴ سانتی‌متر است.

      هزینه‌های اقتصادی فلورانس

نیوزویک جمعه نوشته که خسارت توفان فلورانس می‌تواند بیش از 170 میلیارد دلار باشد که این توفان را به یکی از ویرانگرترین توفان‌های ایالات متحده تبدیل خواهد کرد. کارشناسان موسسه کورلوجیک ارزیابی کرده‌اند که گرچه پیش از رسیدن این توفان به خشکی، شدت آن کاهش یافته اما پیش‌بینی‌های آب و هوایی نشان می‌دهد که سرعت آن همچنین 100 مایل بر ساعت خواهد بود.

البته برخی کارشناسان دیگر نیز شدت آسیب این توفان را به مراتب کمتر پیش‌بینی کرده‌اند. بنا بر ارزیابی‌های این گروه از کارشناسان، دامنه خسارت‌های اقتصادی ناشی از فلورانس چیزی در حدود ده‌ها میلیارد دلار خواهد بود. به گزارش شبکه ای‌بی‌سی، موسسه اکیوودر گزارشی را به نقل از کارشناسان خود منتشر کرده که در آن شدت خسارات اقتصادی حدود50 تا 60 میلیارد دلار برآورد شده است.

ویلبر راس وزیر خزانه‌داری ایالات متحده پنج‌شنبه با ابراز نگرانی نسبت به خسارات‌ اقتصادی احتمالی این توفان، پیش‌بینی کرده که فلورانس چیزی حدود 180 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا ضربه بزند. راس در این باره گفته: «امریکا اقتصادی 18 هزار میلیارد دلاری دارد بنا براین یک دهم آن چیزی حدود 180 میلیارد دلار می‌شود و این رقم بسیار بزرگی است.» این مقام امریکایی البته تاکید کرده حال اقتصاد کشورش خوب خواهد بود. راس گفته: «در نهایت این فاجعه قرار نیست که به تمام اقتصاد امریکا سرایت کند.»

وزیر خزانه‌داری امریکا اشاره کرده که فراتر از آسیب‌های احتمالی وارده به زیرساخت‌ها، توفان می‌تواند بر بخش‌های دیگر اقتصاد از جمله کشتیرانی و اقتصاد نیز تاثیر بگذارد.

خسارت ابرتوفان‌ها در سال‌های اخیر بطور چشمگیری افزایش یافته است. به گزارش «یواس‌ای تودی»، سال گذشته وقوع سه توفان در سواحل ایالات متحده در یک دوره 30 روزه، نزدیک به 250 میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت. هاروی، ایرما و ماریا سه توفان از مجموع 10 توفان ویرانگر تاریخ امریکا بودند که در سال 2017 سوال ایالات متحده را درنوردیدند. فیل کلوتزباخ کارشناس هواشناسی در دانشگاه کلرادو، معتقد است که دلیل افزایش خسارت‌های اقتصادی ناشی از توفان‌ها، افزایش جمعیت مناطق ساحلی است. او در این باره می‌گوید: «روند صعودی خسارات ناشی از توفان ناشی از افزایش جمعیت در این مناطق است. متاسفانه گرچه امروز ثروتمندتر از گذشته هستیم اما افراد بیشتری در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.»

اما آنچه نگرانی‌ها را نسبت به توفان فلورانس تشدید کرده وجود 6 نیروگاه هسته‌ای در مسیر این توفان است. گرچه مقام‌های امریکایی اطمینان داده‌اند که وضعیت این نیروگاه‌ها ایمن است، کارشناسان در این باره چندان اطمینان ندارند و هشدار داده‌اند که سیل و بارش‌های شدید می‌تواند به استحکامات این نیروگاه آسیب جدی وارد کند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، اما با رد این نگرانی‌ها تاکید کرده که دولتش برای مقابله با این بحران آماده است. ترامپ با متهم کردن مخالفانش به سیاسی کردن توفان فلورانس گفته که مخالفانش با تاکید بر تغییرات محیط زیستی بر حوادث طبیعی از این دست، تلاش دارند تا این مساله را سیاسی کرده و از آن بر علیه دولت استفاده کنند. به اعتقاد کارشناسان، رابطه پیچیده‌ای میان توفان و تغییرات جوی زمین وجود دارد. گرم شدن آب دریاها توفان‌ها را قدرتمندتر می‌کند. با بالارفتن دمای آب اقیانوس‌ها می‌توان انتظار داشت که توفان‌های آینده شدت بیشتری داشته باشند. داغ‌تر شدن جو زمین نیز عملا منجر به ذخیر آب بیشتر در آن می‌شود و همین به خودی خود باعث بارش شدید باران همراه با توفان می‌شود. با این همه عوامل زیادی در این سانحه طبیعی نقش ایفا می‌کنند و جداکردن یک عامل از میان دیگر عوامل با اطلاعات موجود کار دشواری است.

 

ارسال نظر