نیروهای امنیتی میانمار روستاهای «روهینگیا» را به آتش کشیدند

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۴۱

گروه جهان

  با تداوم عملیات ارتش میانمار علیه شبه‌نظامیان روهینگیا، شاهدان عینی گزارش کردند دست‌کم سه روستا در جریان این عملیات در بخشی دور افتاده در ایالت راخین به آتش کشیده شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خشونت‌ها 6روز پیش بعد از آنکه گزارش شد شبه‌نظامیان روهینگیا حملاتی را علیه ایست بازرسی‌های پلیس در منطقه انجام داده‌اند، بالا گرفته و همچنان نشانی از فرو کاستن نداشته و دست‌کم ۱۱۰ کشته برجای گذاشته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت چهارشنبه اعلام کرد ظرف 6 روز اخیر حدود 18 هزار و 500 روهینجایی وارد بنگلادش شده‌اند. رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل هم اعلام کرده چند دهه‌ سوءاستفاده‌های سیستماتیک از مسلمانان روهینگیا دلیل خشونت‌های فزاینده در ایالت راخین میانمار است و مقامات می‌توانستند از این خونریزی جلوگیری کنند. در همین حال سازمان ملل از بنگلادش خواسته اجازه ورود مردم فراری از خشونت‌های مداوم در میانمار را بدهد. مسلمانان روهینگیا در گذشته از خشونت اجتناب می‌کردند، اما این موضع‌گیری در اکتبر گذشته زمانی که یک گروه شبه‌نظامی نوپا حملات غافلگیرانه‌یی به پست‌های مرزی آغاز کرد، تغییر یافت.

آسوشیتدپرس با انتقاد از رویکرد آنگ سان‌سوچی رهبر دموکراسی‌طلب میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، نسبت به تحولات اخیر این کشور از افول محبوبیت او خبر داده است. در این گزارش آمده است: «آنگ بیش از دو دهه در مقابل نظامیان قدرتمند ایستاد و حصر خانگی را تحمل کرد تا سرانجام، نظامیان حاضر شدند بخشی از قدرت را طی انتخابات نیمه دموکراتیک به حزب او واگذار کنند. تا پیش از به قدرت رسیدن، از سان سوچی به‌عنوان ژاندارک برمه، نلسون ماندلا و گاندی میانمار نام برده می‌شد اما اکنون با بی‌عملی و حتی تایید اقدام ارتش و تندرو‌ها در سرکوب مسلمانان روهینگیا امیدهای طرفداران او بر باد رفته است. جامعه جهانی نیز از برنده جایزه صلح نوبل انتقاد دارد که نه تنها از مسلمانان در برابر سرکوب‌های جاری حمایتی نکرده بلکه حتی از پاکسازی حمایت کرده، آنها را ستیزه‌جو خوانده و گفته است که این ستیزه‌جویان به روند صلح و هماهنگی در راخین امکان پیشرفت نمی‌دهند. سوچی متهم است که پس از پرتاب شدن به چرخه قدرت، جذب اقتدار شده و سخنان پیشین خود را از یاد برده است.»

 

ارسال نظر