«نیکلاس مادورو» دست به دامان اینترپل شد

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۳۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۵۶۳

گروه جهان|

نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا بازداشت لوئیزا اورتگا، دادستان کل پیشین این کشور را خواستار است و در نظر دارد در این زمینه از اینترپل، پلیس بین‌الملل کمک بگیرد.

به گزارش یورونیوز، دفتر ریاست‌جمهوری ونزوئلا سه‌شنبه اعلام کرد که اورتگا از مخالفان اصلی رییس‌جمهوری ونزوئلا، با گذشتن از کلمبیا به برزیل گریخته است. رییس‌جمهوری و دادستان پیشین ونزوئلا که پیش‌تر متحد سیاسی محسوب می‌شدند، اکنون یکدیگر را به فساد متهم می‌کنند. دادستان پیشین ادعا کرده شواهدی مبنی بر مشارکت رییس‌جمهوری و یارانش در رسوایی مرتبط با شرکت ساخت‌وساز اودبرشت در اختیار دارد. این رسوایی عظیم دامن بسیاری از سیاستمداران امریکای لاتین را گرفته و موجب بروز بحران در عرصه سیاسی این کشورها شده است. گفته می‌شود، شرکت اودبرشت پرداخت صدها میلیون دلار رشوه در ازای قراردادهای هنگفت در ۱۲ کشور از جمله ونزوئلا را تایید کرده است.

مادورو پیش‌تر در نطقی تلویزیونی اورتگا را به مانع‌تراشی در روند تحقیقات مرتبط با فساد متهم کرده و گفته بود: «دادستان کل سابق هرگز دولت را در مبارزه علیه فساد حمایت و پشتیبانی نکرد. برعکس در راستای منافع شخصی در روند تحقیقات اخلال ایجاد کرد. »

در همین حال، خوان مانوئل سانتوس، رییس‌جمهوری کلمبیا، روز دوشنبه با استقبال از درخواست پناهندگی احتمالی اورتگا گفته بود: «در صورتی که خانم اورتگا از این کشور درخواست پناهندگی کند، درخواست او پذیرفته می‌شود. » این اقدام خشم مادورو را برانگیخت؛ وی در واکنش به این موضوع اظهار داشت: «رییس‌جمهوری سانتوس از بوگوتا (پایتخت و محل فرود هواپیمای شخصی اورتگا و همسرش) به حامی این شبکه اخاذی تبدیل شده است. » وزارت خارجه ونزوئلا هم بوگوتا را کانون توطئه علیه دموکراسی و صلح ونزوئلا خواند. هفته گذشته اورتگا در پیامی توییتری از تفتیش خانه‌ خود توسط ماموران سازمان اطلاعات و امنیت ونزوئلا به بهانه بازداشت همسرش خبر داد. ظاهرا این اقدام در پی لغو مصونیت قضایی همسر اورتگا از سوی دادستان جدید صورت گرفته است. رییس‌جمهوری ونزوئلا اورتگا و همسرش را به هدایت «شبکه اخاذی پول» متهم کرده و می‌گوید اورتگا در ازای دریافت میلیون‌ها دلار به افراد تحت پیگرد اجازه می‌داده از کشور فرار کنند.

 

ارسال نظر