قطر را نمی‌توان راحت بلعید!

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۲۲

گروه جهان

وزیر دفاع قطر اعلام کرده همسایگان این کشور با خنجری که از پشت به دوحه زده‌اند در تلاشند تا امیر آن را سرنگون کنند. به گزارش اسکای‌نیوز خالد العطیه، وزیر دفاع قطر همزمان با تمدید دو روزه ضرب‌الاجل کشورهای همسایه به دوحه برای پاسخ به درخواست‌هایشان گفته کشورش در صورت لزوم برای دفاع از خود آماده است. العطیه گفته است:«امیدوارم که ما به مرحله‌یی نرسیم که مداخله نظامی صورت گیرد اما ما همیشه آماده‌ایم. ما هستیم تا از کشورمان دفاع کنیم.»

در پی فرارسیدن ضرب‌الاجل 10روزه عربستان سعودی و متحدانش به قطر برای پذیرفتن شرایط آنها برای عادی‌سازی روابط، خبرگزاری عربستان گزارش کرده که این کشورها به درخواست کویت برای تمدید این مهلت به مدت دو روز دیگر موافقت کرده‌اند. ضرب‌الاجل عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی یک‌شنبه شب درحالی به پایان رسید که قطر مخالفت خود را با شرط‌های 13گانه این کشورها اعلام کرده بود. با این حال دوشنبه اعلام شد که وزیرخارجه قطر برای اعلام نظر نهایی دوحه به کویت سفر کرده است. به گزارش رویترز، شیخ عبدالرحمن آل ثانی، وزیرخارجه قطر برای ارائه پاسخ کتبی تمیم بن حمد، امیر قطر به امیرکویت در برابر شروط و مطالبات عربستان، امارات، بحرین و مصر به کویت رفته است. کویت در مناقشه میان عربستان سعودی و قطر نقش میانجی را بازی می‌کند. در پی قطع روابط عربستان و چند کشور دیگر عرب با قطر در ماه گذشته، آنها به قطر هشدار دادند که برای عادی‌سازی روابط و لغو تحریم‌هایشان باید با 13شرط ازجمله توقف حمایت از اخوان‌المسلمین، تعطیلی شبکه الجزیره، کاهش سطح روابط با ایران و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در خاک این کشور موافقت کند. شیخ محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر گفته کشورش با این شروط مخالف است. رویترز نوشته طرح جایگزین امارات، فشار برای خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس است.

رویترز با اعلام اینکه بحران قطر از درون این شورای سرچشمه می‌گیرد، نوشته:«فلسفه وجودی این نهاد مقابله با تهدیدهای خارجی بوده و اکنون که تهدید از درون این نهاد بروز کرده، دوام آن در هاله‌یی از ابهام قرار گرفته است.» مصر اعلام کرده چهارشنبه(فردا) میزبان وزرای خارجه 4 کشور عربی تحریم‌کننده قطر با هدف بررسی تحولات بحران قطر و عربستان سعودی است.

 

ارسال نظر