از منطقه

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۸۹

 برکناری 25درصد دیپلمات‌های ترکیه در پساکودتا

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته پس از کودتای نافرجام مجبور به برکناری 25درصد از دیپلمات‌های وابسته به گروه گولن در وزارت خارجه ترکیه شده است. به گزارش ایرنا، چاووش‌اوغلو گفته، افراد وابسته به گروه گولن به هیچ عنوان به دولت وفادار نبودند و به همین دلیل مجبور به تصفیه وزارت خارجه از این عوامل شده است. وی گروه گولن را برای همه کشورهای جهان یک تهدید خوانده و گفته اعضای این گروه برای سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورها فعالیت می‌کنند. ترکیه مدعی است که فتح‌الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به «فتو» و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای را سازماندهی کرده است.  

 نیاز 5 میلیون کودک عراقی به کمک فوری

صندوق کودکان سازمان ملل متحد با توصیف شرایط بحرانی کودکان در کشور عراق اعلام کرد که از ۲۰۱۴ و تشدید خشونت‌ها در این کشور بیش از هزار کودک عراقی کشته شده‌اند. گزارش سازمان یونیسف هشدار می‌دهد کودکان عراقی در چرخه بی‌پایان خشونت و فقر فزاینده به دام افتاده‌اند به‌طوری که اکنون 5 میلیون کودک در این کشور به کمک فوری نیاز دارند. این گزارش عنوان می‌کند که در 3سال گذشته ۱۰۷۵ کودک عراقی کشته شده‌اند که ۱۵۲مورد آن در 6 ماهه اخیر رخ داده است.  

 مسجد۸۵۰ ساله موصل نابود شد

مسجد جامع نوری در شهر موصل عراق که محل اعلام خلافت ابوبکر بغدادی رهبر داعش، بود روز چهارشنبه تخریب شد. به گزارش یورونیوز، با اینکه گفته می‌شود گروه داعش خود مسجد النوری را منفجر کرده، اما داعش مدعی است که این مسجد در حمله نیروهای ائتلافی ویران شده است. مسجد جامع و گلدسته خمیده «حدباء» (به معنی گوژپشت) که به همراه آن منهدم شد، از بناهای تاریخی شهر موصل به حساب می‌آمد. این بنا مربوط به دوران حکومت سلجوقیان بود و گلدسته آن باوجود خمیدگی، نزدیک به ۸۵۰ سال پابرجا مانده بود. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، تخریب این مسجد تاریخی را «اعلام رسمی شکست» از سوی داعش خوانده است.

 

 ۱۱ کشته در حمله تروریستی کویته پاکستان

مقام‌های پاکستان اعلام کردند که یک انفجار روز جمعه در شهر کویته در جنوب غرب پاکستان

به وقوع پیوست که دست‌کم ۱۱ کشته بر جای گذاشته است. به گزارش رویترز، انور الحق کاکار سخنگوی دولت منطقه‌یی بلوچستان پاکستان که شهر کویته مرکز آن است، گفت: «این انفجار در نزدیکی دفتر بازرسی کل پلیس پاکستان اتفاق افتاد و احتمالا مهاجمان تلاش داشتند وارد یک اردوگاه نظامیان پاکستانی که در نزدیکی آن منطقه بوده، شوند.» سخنگوی پلیس نیز اعلام کرد که دست‌کم ۲۰ نفر در این انفجار زخمی شده‌اند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

 

ارسال نظر