تاریخ اعتراض به نتایج رتبه‌بندی معلمان اعلام شد

۱۴۰۲/۰۲/۲۳ - ۱۵:۴۰:۳۴
کد خبر: ۲۰۵۷۴۸
تاریخ اعتراض به نتایج رتبه‌بندی معلمان اعلام شد

رضا مراد صحرایی در نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه دستگاه آموزش و پرورش، پیچیدگی، دشواری و گستردگی زیادی دارد، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که به مناسبت دوازدهم اردیبهشت، روز معلم، برگزار شد، سخنان و نکات مهمی را درباره نظام تعلیم و تربیت فرمودند که این نکات سرلوحه کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری در این دیدار اظهارکرد: باید از مقام معظم رهبری قدردانی کنیم، زیرا با روحیه‌ای که به آموزش و پرورش دادند، آسیب‌های وارد شده به نظام تعلیم و تربیت در ایام کرونا را ترمیم کردند و بر همین اساس و با نگاه به آینده ایشان فرمودند؛ « معلم، معمار آینده کشور» است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش آموزش و پرورش در ترسیم آینده کشور، اظهار کرد: آینده هر کشوری از خیابان آموزش و پرورش و کوچه تربیت معلم می‌گذرد، هر چه بر روی این دو مورد کار کنیم، آینده بهتری برای کشور رقم خواهیم زد.

وی اذعان کرد: آموزش و پرورش باید قوی شود و لازمه این قوی شدن نیز، اول قوی شدن درونی است چرا که بعضی مسائل در درون آموزش و پرورش است که باید حل بشوند و دوم قوی شدن بیرونی است چرا که چندین نهاد تصمیم گیر در درون نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و چندین نهاد تصمیم گیر دیگر در بیرون نظام تعلیم و تربیت است که باید با یکدیگر همگام و هم‌نظر باشند.

وی متذکر شد: تربیت معلم برای نظام تعلیم و تربیت مانند کبد است که باید مدام خون تازه به آن برساند. سال ۹۷ و ۹۸،  بیست و پنج هزار دانشجو پذیرفته شد و سال ۹۷ وضعیت به گونه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان رفتند و سال‌های بعد هم که درگیر کرونا بودیم، پذیرش دانشجو کم‌تر شد و معلمان به صورت آموزش از راه دور تربیت شده و بسیاری از نمازخانه‌ها تبدیل به کلاس شدند.

صحرایی افزود: اگر می‌خواهیم کشور به آن درجه‌ای که مدنظر داریم برسد باید یک راهبرد در صدر راهبردهای کشور بنشیند و آن راهبرد آموزش و پرورش است، یعنی هرکاری که می‌کنیم اگر آموزش و پرورش باشد آن موقع موفق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: معلم پایه اصلی، اساسی و نبض آموزش و پرورش است که اگر خوب کار نکند هیچ چیزی خوب کار نخواهد کرد، لذا در این راستا ابتدا باید مقام و منزلت معلم مورد احترام قرار بگیرد که لازمه انجام این کار تصمیم بین سه نوع مدیریت منفعل، فعال و پیش‌دستانه است که اگر مدیریت پیش دستانه را الگوی خود قرار دهیم، قطعا موفق خواهیم شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمام خواهد شد و از خرداد ماه نیز به اعتراضات رسیدگی خواهد شد که این اعتراضات دو حسن برای دستگاه تعلیم و تربیت دارد اول؛ احقاق حق معلم است و دوم فهمیدن اشکالات عمده آیین نامه و حل کردن آنها است.

وی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمون‌های نهایی آن طور که انتظار می‌رود فراهم شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامه‌ریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح  برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی افزود: نقشه راه ما باید پیش از آغاز هر سال تحصیلی مصوب شود؛ وجود یکپارچگی در معاونت‌های گوناگون وزارت آموزش و پرورش را بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در سایه اتحاد و وحدت همگانی می‌توان به اهداف والا در خصوص تعلیم و تربیت دست یافت، همه دستگاه‌ها باید پای کار نظام آموزش و پرورش باشند که اگر کسی همکاری نکند مطالبه‌گری خواهیم کرد، مدرسه یک اصل است که همه به آن باز می‌گردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که خلاء ادراکی، عاطفی، شناختی و ارتباطی بین معلمان و متعلمان اتفاق افتاده است که سبب می‌شود برخی از معلمان به دلیل عدم آگاهی از تحولات جهان بیرونی نتوانند با نسل امروزی ارتباط بگیرند، اظهار کرد: معلمان باید تقویت شوند و دانش آموزان نیز علم را به شیوه مطلوب و مورد نیاز فراگیرند.

وی گفت: در برنامه هفتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق یابند. بدون حضور معلم نمی‌توان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قوی‌تر کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه‌ هفتم پیگیری می‌شود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روش‌های ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.

ارسال نظر