بیمارستان‌ها چقدر از تامین اجتماعی طلب دارند؟

۱۴۰۲/۰۲/۱۳ - ۰۹:۴۹:۰۹
کد خبر: ۲۰۴۸۵۸
بیمارستان‌ها چقدر از تامین اجتماعی طلب دارند؟

بهرام عین‌اللهی در حاشیه پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت تامین دارو طی ماه‌های آتی و همچنین وضعیت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیمه‌ها، گفت: بحث‌های بودجه‌ای و چالش‌های مالی ما به این برمی‌گردد که بتوانیم چقدر از اعتباراتمان را از سازمان برنامه و بودجه و... دریافت کنیم.

طلب ۱۲۰۰۰ میلیاردی بیمارستان‌ها از سازمان تامین اجتماعی

به گزارش ایسنا، وی افزود: از آنجایی که مدیریت و مسولیت بیمه سلامت با وزارت بهداشت است، این تعهد را دارد که در ازای خدماتی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌شود، مطالبات را ظرف دو تا سه ماه پرداخت کنند و بر این اساس معوقه‌ای در حوزه بیمه سلامت نداریم؛ در حالی که خدمات ما برای بیمه تامین اجتماعی معوق می‌شود؛ به طوری که اکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان طلب از سازمان تامین اجتماعی داریم. بر این اساس بابت دارو و خدماتی که ارائه دادیم، پولی دریافت نکرده‌ایم.

معوقه ۲۵ هزار میلیاردی "دارویاری" از  سازمان برنامه و بودجه

عین‌اللهی در ادامه گفت: در عین حال در طرح دارویاری اعلام کردیم که ارز برخی داروها را نیمایی می‌کنیم و اختلاف ارز نیمایی به ترجیحی را بیمه‌ها بپردازند. بر این اساس سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار لازم را ارائه می‌کرد تا بیمه‌ها بتوانند این پول را بپردازند، اما متاسفانه در این زمینه ۲۵ هزار میلیارد تومان معوقه پرداخت از برنامه و بودجه داریم. البته ریاست جدید برنامه و بودجه قول پرداخت این معوقات را داده‌اند. حتی مصوب هیات دولت بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت انجام شود که از این میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی در مراحل اجرایی است.

دو توافق مالی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه با تغییرات انجام شده، توافقات خوبی را انجام دادیم، گفت: توافقی بین وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که بر اساس آن مصوب شد که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی دریافت کنیم؛ بنابراین فکر می‌کنم که در تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی، داروهای گران قیمت و شیر خشک با استفاده از این منبع مالی، مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در عین حال درباره داروها و موادی که شرکت‌ها به صورت ارز نیمایی باید تهیه‌ کنند، از آنجایی که میزان نقدینگی‌اش بالا رفته و باید با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی، دارو و مواد مورد نیاز را تهیه کنند، بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها ارائه می‌دهد. بر این اساس با معرفی سازمان غذا و دارو، شرکت‌ها می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کرده و نقدینگی‌ مورد نیازشان را را تامین کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با این مصوبات جدید در زمینه تأمین و تولید دارو و تجهیزات مشکل خاصی نخواهیم داشت. امیدواریم که بدهی‌ها و معوقات دانشگاه‌ها را هم با تلاش دوستان در سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه رفع کنیم.

عین‌اللهی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال گفت: یک موضوع بسیار مهم که می‌تواند فرمایش مقام معظم رهبری درباره رشد تولید را محقق کند، این است که امسال به همه تولیدکنندگان دارو و تجهیزات اعلام کردیم که اگر میزان تولید را بالا ببرند، به هر میزان که رشد تولید داشته باشند، به آنها اجازه صادرات می‌دهیم. چند ماه قبل ۱۸ شرکت تولیدکننده ما توانستند در مناقصات در سوریه برنده شوند که برای کشور ارزآوری ایجاد می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده با افزایش تولید، بتوانیم صادرات و ارزآوری را هم داشته باشیم.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ارائه خدمات دندان پزشکی، گفت: در حوزه دندان پزشکی دنبال این هستیم که بتوانیم خدمات دندان پزشکی را ارتقاء دهیم. اخیرا هم مراکز دندان پزشکی دولتی را گسترش داده‌ایم و به دانشکده‌های دندانپزشکی هم اعلام کردیم که باید یونیت‌هایشان را تقویت کرده و در ساعاتی غیر از صبح هم خدمات ارایه دهند.

وی گفت: اکنون حدود ۵۸ مرکز دندان پزشکی را اضافه کردیم. در عین حال تلاش کردیم که در دندان پزشکی بخش خصوصی هم پوشش بیمه‌ای را افزایش دهیم. امیدواریم بتوانیم در آینده وضعیت این خدمات را بهبود بخشیم.

ارسال نظر