بلیت مترو گران شد

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۵:۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۰۰۹۵۰
بلیت مترو گران شد

جعفر تشکری هاشمی در جریان بررسی این لایحه گفت: امروز باید نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس را بررسی کنیم که به عنوان شروع کار نرخ کرایه مترو را در دستور کار قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بر اساس این لایحه نرخ‌ها از اول اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: مدل نرخ گذاری در مترو اینگونه است که یک ورودی برای مسافران پیش بینی می‌شود و بر اساس کیلومتر پیمایش کرایه تعیین می‌شود که در این مدل برای ساعات پیک و غیر پیک مبالغ متفاوت است و همچنین مبالغ کرایه برای افرادی که بلیت را به صورت حضوری و یا الکترونیک می‌خرند نیز متفاوت است. بر این اساس اگر شهروندان بلیت مترو را از سامانه «تهران من» و یا دیگر سامانه‌های الکترونیک خریداری کنند ۱۰ درصد از مبلغ کلی بلیت کم می‌شود و اگر مسافر در ساعت غیر پیک سفر داشته باشد ۱۵ درصد مبلغ کرایه کاهش می‌یابد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر این اساس اگر افراد در ساعت غیر پیک و به صورت الکترونیکی بلیت تهیه کنند مبلغ پایه ۲۲۹۵ تومان خواهد بود و اگر در ساعت پیک و به صورت الکترونیک بلیت خریداری کنند مبلغ ۲۷۰۰ تومان خواهد بود، گفت: چنانچه مسافران بلیت را در ساعت غیر پیک و به صورت حضوری بلیت خریداری کنند بلیت ۲۵۵۰ تومان خواهد بود؛ اما اگر در ساعت پیک و به صورت حضوری خرید کنند مبلغ ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس مبلغ ورودی مترو از حداقل ۲۲۰۰ تا حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر مسافت نیز ۲۰۰ ریال به مبلغ پایه اضافه می‌شود که البته تا دو کیلومتر اول رایگان است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای خط ۵ نیز حداقل مبلغ ورودی ۳۲۱۳ تومان خواهد بود که در صورت خرید پشت باجه و در اوج سفرها این مبلغ تا حداکثر ۴۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد. البته دقت داشته باشید که این ماکسیمم هزینه برای سفر در ۳۴ کیلومتر مترو است. در حالیکه یک مسافری که از حومه وارد تهران می‌شود حداقل ۸۰ کیلومتر مسافت طی می‌کند.

وی افزود: کسانی که از مترو هشتگرد استفاده می‌کنند آنها نیز بر مبنای ساعت اوج و غیر اوج و خرید بلیت الکترونیک و غیر الکترونیک محاسبه می‌شود که از ۶۲۷۳ تومان و تا حداکثر ۸۲۰۰ تومان این مبلغ تعیین شده است و بلیت فرودگاه امام نیز بر همین مبنا از حداقل ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا حداکثر ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان خواهد بود.

تشکری هاشمی افزود: بر این اساس بطور میانگین قیمت بلیت مترو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است و از آنجایی که نرخ تورم ۴۶ درصد تعیین شده است این افزایش نرخ کمتر از نرخ تورم است.

وی با بیان اینکه در مورد بلیت تک سفره و کاغذی که صف‌های طولانی در ایستگاه‌های مترو ایجاد می‌کند نیز برای اینکه مردم رغبت کنند از بلیت الکترونیک استفاده کنند مبلغ پرداختی ۴۰۰۰ تومان برای سفرهای داخل شهر تعیین شده، گفت: بر همین اساس قیمت بلیت تک سفره برای کرج ۵۰۰۰ تومان، هشتگرد ۹۰۰۰ تومان و مترو فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: قیمت کارت بلیت نیز ۱۲ هزار تومان خواهد بود و همچنین برای اقشار خاص همچون کمیته امداد، بهزیستی، خانواده ایثارگران و ... تخفیف‌ها با توجه به نظامات بلیت یکپارچه الکترونیک استمرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مبلغ شارژ در کارت‌ها قبلا ۵۰ هزار تومان بوده اما حالا حداقل ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود، گفت: اگر شهرداری توانست نرم افزار خود را ارتقاء دهد مبلغ قابل شارژ افزایش خواهد داشت.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر کارت بلیت‌ها شخصی هستند، اظهار کرد: به مسافرانی که حدفاصل سال‌های ۸۵ تا ۹۵ کارت بلیت ودیعه‌ای دریافت کردند سه ماه فرصت داده می‌شود که نسبت به تبدیل کارت‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: سقف واریزی کارت‌های ویژه ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و برای کارت بلیت‌های رایگان نیز حداکثر چهار سفر در روز پیش بینی شده است.

ناصر امانی نیز در این باره با طرح این سوال که میانگین افزایش نرخ چگونه است؟ اظهار کرد: در برخی خطوط حتی تا ۸۰ درصد و ۵۰ درصد نیز افزایش نرخ را شاهد هستیم.

مهدی چمران نیز در واکنش به این تذکر گفت: به صورت متوسط ۳۱ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم اما دقت داشته باشید که بر اساس قانون یک سوم قیمت بلیت را مردم باید پرداخت کنند. البته من موافق ارزان شدن بلیت حمل و نقل عمومی هستم تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند؛ اما افزایش نرخ باید منطقی و طبیعی باشد و اگر برخی‌ها معتقدند که همین نرخ‌های فعلی مناسب است باید بگویم که اگر امسال نرخ را افزایش ندهیم مجبوریم که سال آینده نرخ را واقعی کنیم و قطعا آنجا با دو برابر شدن نرخ به مردم فشار می‌آید.

وی افزود: باید نرخ کرایه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که قابل هضم برای مردم باشد و اینگونه نباشد که به مردم فشار بیاید اما دقت داشته باشید که همین حالا نرخ کرایه بلیت مترو تهران از مترو مشهد هم ارزانتر است.

جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در توضیح این لایحه با بیان اینکه مبلغ اورهال هر واگن از میزان درآمدی که دارد بیشتر است، گفت: ۱۵ درصد به مسافران بابت سفر در ساعات غیر پیک تخفیف داده می‌شود و اگر از کارت بلیت هم استفاده کنند ۱۰ درصد دیگر به آنها تخفیف داده می‌شود و با یک سرجمع می‌بینیم که ۲۵ درصد تخفیف عمده مسافران داده می‌شود و دقت داشته باشید که ما پیشنهاد شناور شدن قیمت بلیت مترو را نه برای افزایش درآمد بلکه برای تشویق شهروندان به سفر در ساعات غیر پیک دادیم.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر نرخ بلیت خطوط طولانی گفت: متروی هشتگرد و فرودگاه امام مسافران کمی دارد و دقت داشته باشید که یارانه بلیت متروی کرج هم توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود. هر چند که دولت یک سوم بهای خدماتی که در مورد بلیت مترو باید بدهد را تایید کرده اما هنوز این مهم محقق نشده است و ما افزایش ۳۱ درصدی نرخ بلیت مترو را ارائه کردیم تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۳۱ درصدی قیمت بلیت مترو موافقت نکردند و مقرر شد که در سال آینده نرخ بلیت مترو همانند سال جاری ۲۵ درصد افزایش داشته باشد و اعضای شورای شهر به این افزایش ۲۵ درصدی رأی مثبت دادند.

همچنین براساس پیشنهاد مهدی چمران رییس شورای شهر تهران ۱۰ درصد تخفیف به جای 15 درصد در ساعت اوج سفر از سوی اعضای شورا به تصویب رسید و بر اساس رأی اعضا سقف افزایش قیمت خطوط نیز ۵۰ درصد شد.

 

ارسال نظر