اوج کرونا در خفا

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۰۲:۳۰:۳۴
کد خبر: ۲۰۰۱۷۱
اوج کرونا در خفا

این روزها کمتر کسی به کرونا و اوج‌گیری دوباره آن توجه می‌کند، اما اگر نگاهی به آمار مبتلایان و در گذشتگان طی چند روز گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که این آمار به‌طور محسوسی رو به افزایش گذاشته است.

مدت‌هاست که دیگر مردم به زندگی عادی قبل از کرونا بازگشته‌اند، در واقع رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به دست فراموشی سپرده شده و طی ماه‌های گذشت آن قدر اخبار متفاوتی از افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی و این اواخر هم مسمومیت دانش‌آموزان منتشر می‌شود که دیگر کسی به کرونا و اوج‌گیری دوباره آن در خفا توجه نمی‌کند.

اما طی هفته گذشته با اینکه ماه‌ها بود آمار افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دادند به صفر رسیده بود یا نهایت این عدد بین 2 و 3 متغیر بود، ناگهان در روز چهارشنبه این آمار به 13 نفر رسید و این یعنی زنگ خطر دوباره‌ای که به صدا در آمده اما کسی به آن توجه نمی‌کند. بارها و بارها متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر این مساله تاکید کرده‌اند که کرونا به پایان نرسیده مردم باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت بدهند.

در واقع این باور که توانسته‌ایم کرونا را پشت سر بگذاریم باور اشتباهی است. از آخرین باری که پیک کرونا اوج گرفت چند ماهی می‌گذرد، در واقع یکی از زیر سویه‌های امیکرون بود که بیشتر افراد را درگیر کرد، زیر سویه‌ای که خطر چندانی نداشت، دیگر به ریه‌ها آسیب نمی‌رساند و با اینکه سرعت ابتلا و انتقال آن بالا بود اما شمار مرگ و میر آن بسیار پایین به نظر می‌رسید. اما طی روزهای گذشته اتفاق تازه‌ای در حال وقوع است، تعداد مبتلایان یک بار دیگر سه رقمی شده است، و تا نزدیک به 1000 نفر هم رسیده، اما مساله دیگر این است که باز هم در افراد مبتلا درگیری شدید ریه به چشم می‌خورد و این یعنی ویروس یا جان دوباره گرفته یا زیر سویه‌ای جدید از آن در حال انتشار است. 

باور پایان یافتن کرونا اشتباه است

مینو فرهادی، پرستار اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران در مورد افزایش میزان مراجعه بیماران با علایم ابتلا به کرونا به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه طی چند روز گذشته تعداد مراجعان با نشانه‌های ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است. اسفند ماه از هر نظر می‌تواند ماه خطرناکی باشد، چرا که مردم بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی ظاهر می‌شوند، در حال حاضر متاسفانه رعایت این پروتکل‌ها به زیر 20 درصد رسیده است و این خود به تنهایی می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

او می‌افزاید: در برخی از بیماران که مراجعه می‌کنند درگیری ریه هم مشاهده می‌شود، بسیاری از افراد با فکر اینکه دچار سرماخوردگی شده‌اند به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اما وقتی تست کرونا از آنها گرفته می‌شود یا اسکن ریه می‌دهند تازه متوجه می‌شوند که مبتلا به کرونا شده‌اند. 

این پرستار یکی دیگر از دلایل بالا رفتن تعداد مبتلایان را بی‌توجهی به تزریق دوزهای بعدی واکسن می‌داند، او می‌گوید: اکثر مراجعان اظهار می‌کنند که دو دوز واکسن بیشتر دریافت نکرده‌اند در حالی که افراد باید حداقل 3 دوز واکسن زده باشند و گروه‌های حساس هم 4 دوز. ولی از وقتی که این بیماری در کشور فروکش کرد مردم با این تفکر اشتباه که دیگر کرونا را پشت‌سر گذاشته‌اند آن را جدی نگرفتند و همین مساله باعث شده که هر از گاهی ما شاهد اوج‌گیری این بیماری در جامعه باشیم.

در شرایط خطرناکی به سر می‌بریم

حسین صداقت، متخصص بیماری‌های عفونی نیز به تعادل می‌گوید: این روزها بسیار حساس و خطرناک هستند، سال گذشته نیز در ماه اسفند ما با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مواجه بوده‌ایم. مردم سهل‌انگاری می‌کنند و مسوولان هم با بی‌توجهی به این سهل‌انگاری دام می‌زنند. جهان هنوز درگیر کرونا است، البته این بی‌توجهی به کرونا و بازگشت به زندگی عادی فقط در کشور ما اتفاق نیفتاده است، اما به هر حال باید هر از گاهی به مردم هشدار داده شود که کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است این ویروس به شکل جهش یافته‌ای دوباره شروع به اوج‌گیری کند. 

او می‌افزاید: متاسفانه مردم شرایط را جدی نمی‌گیرند، ما در اوج کرونا را هم شاهد بودیم که خانواده‌ها در عید نوروز به مسافرت رفتند و البته نتیجه آن هم افزایش تعداد ابتلا و مرگ و میر در روزهای پایانی فروردین ماه 1401 بود. در شرایط کنونی قرار نیست کسی خود و خانواده‌اش را قرنطینه کند، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاملا ضروری است. تا زمانی که منشأ اصلی این ویروس شناسایی نشده و تا زمانی که میزان مبتلایان در دنیا به صفر نرسیده ما نمی‌توانیم بگوییم که کرونا پایان یافته است.

تحقیقات در حال انجام است

دکتر صداقت در پاسخ به این سوال که طی روزهای گذشته خبری مبنی بر احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاهی در چین مطرح شده، چقدر صحت دارد، می‌گوید: تحقیقات هنوز کامل نشده است، این مساله مربوط به امروز و دیروز نیست، در واقع از زمانی که کرونا سرعت در کل دنیا منتشر شد تحقیقات در این زمینه آغاز شده است و حالا اخباری به بیرون درز کرده که هنوز نمی‌توان در مورد صحت آنها اظهارنظر کرد. به هر حال ویروس به خودی خود نمی‌تواند منتشر شود، باید شرایط انتشار آن به صورت سهوی فراهم شده باشد. در این زمینه نمی‌توان به درستی اظهارنظر کرد تا زمانی که جامعه جهانی به نتیجه نهایی در این زمینه برسد و آن را اعلام عمومی کند. 

358 مورد ابتلای جدید

طبق آخرین اخبار در روز 11 اسفند 385 مورد بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که از این تعداد بیش از 150 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، این یعنی افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا طی چند روز. در حالی که هفته‌های قبل از آن تعداد مبتلایان به 100 نفر هم نمی‌رسید و اغلب با درمان سرپایی برای استراحت و رعایت قرنطینه‌های یک هفته‌ای به خانه فرستاده می‌شدند. 

خسرو لایق‌پور، کارشناس اورژانس به «تعادل» می‌گوید: طی سه روز گذشته بیمارانی که با علایم کرونا مراجعه کرده‌اند، دارای درگیری خفیف ریه هستند. در واقع این افراد اگر زودتر به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند و تحت معاینات دقیق قرار نمی‌گرفتند چه بسا که ظرف چند روز به درگیری شدید ریه گرفتار می‌شدند. به نظر می‌رسد ریزسویه‌ای تازه از کرونا در حال انتشار است و این وظیفه مسوولان است که در این زمینه به مردم هشدار بدهند.

او با بیان اینکه روز پنجشنبه سه عضو از یک خانواده در مراقبت‌های ویژه بیمارستان به دلیل درگیری ریه با ویروس کرونا بستری شده‌اند می‌افزاید: مساله به نظر خطرناک می‌رسد. در حال حاضر مردم بیشتر با مسائل اقتصادی و مسمومیت‌های دانش‌آموزان درگیر هستند و به کرونا توجهی نمی‌کنند اما اگر این رویه ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست ما سال جدید را به پیک تازه کرونا آغاز کنیم و یک بار دیگر تعداد مبتلایان و جان باختگان این بیماری رو به افزایش بگذارد. 

کودکان در معرض خطر

این کارشناس اورژانس با تاکید بر اینکه این‌بار آمار ابتلا کودکان بسیار بالا رفته است می‌گوید: تنها در زمان یکی از سویه‌های امیکرون بود که کودکان بیش از بزرگسالان درگیر ابتلا به این ویروس شدند، اما در حال حاضر یک بار دیگر شاهد آمار بالای ابتلا کودکان به این بیماری هستیم، از هر 10 مراجعه‌کننده با علایم کرونا نزدیک به 4 نفر آنها کودک هستند، این آمار می‌تواند در برخی شهرها و مناطق بیشتر یا کمتر باشد، به هر حال باید توجه داشته باشیم که کودکان در حال حاضر می‌توانند بسیار آسیب پذیر باشند و ممکن است این ویروس در بدن آنها به شکل مقاوم‌تری عمل کند و دوره درمان را سخت‌تر و طولانی‌تر کرده و حتی باعث آسیب‌های بیشتری شود. 

روزنه‌های امید

با تمام این هشدارها اما می‌توان امیدوار بود که کرونا دیگر قابل مهار و کنترل است، اگر ما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و دوزهای تزریق واکسن را کامل کنیم، می‌توانیم به مصونیت قابل ملاحظه‌ای در برابر این بیماری دست پیدا کنیم. از سوی دیگر داروهایی که در این زمینه کشف و در حال تولید هستند هم می‌توانند برای مردم در هر جای دنیا نوید این مساله را داشته باشند که کرونا نیز تبدیل به بیماری فصلی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما تا رسیدن به آن روز باید تا جایی که می‌توانیم از جان خود و عزیزانمان مراقبت کنیم.

 

ارسال نظر