وضعیت بحرانی در کوهرنگ به خاطر بارش برف

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۸۱۲
وضعیت بحرانی در کوهرنگ به خاطر بارش برف

سال‌هاست که بارش برف حتی در سردسیرترین مناطق ایران هم به این وسعت نبوده و امسال زمستان با تمام وجود خودش را نشان داد، این در حالی است که برخی مناطق کشور با بارش‌های فراوان مواجه بوده‌اند و زندگی افراد با اختلال رو به رو شده است.

وقتی در پایتخت با بارش برفی که 3 سانتی‌متر ارتفاع دارد ترافیک عظیمی ایجاد می‌شود، در کوهرنگ که ارتفاع برف به ۲.۵ متر رسیده است قطعا مشکلات زیادی برای مردم و ساکنان آن به وجود می‌آید. بسیاری از خانه‌ها زیر برف مدفون شده‌اند، خطر ریزش سقف خانه‌ها بسیار زیاد است. رفت و آمد به‌طور کلی مختل شده است. برخی روستاها نیاز به امداد فوری دارند. مسوولان باید قبل از اینکه دیر بشود و اتفاق تلخ دیگری رخ بدهد، به داد مردم کوهرنگ برسند.

تخلیه اضطراری 12 خانه در روستاهای کوهرنگ

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در خصوص وضعیت کوهرنگ اظهار داشت: در حال حاضر اولویت هشدار تخلیه خانه‌هایی است که ممکن است دچار ریزش شوند، روستایی مثل نیاکان احتمال سقوط بهمن وجود دارد و در حال هماهنگی هستیم که مردم نیز همکاری می‌کنند.

او مطرح کرد: تاکنون چند خانواده از روستاهای استان امدادرسانی شدند و در روستای دهنو 2 خانوار، 7 خانوار در روستای نیاکان و سه خانوار در فانی‌آباد تخلیه اضطراری شدند، معمولاً خانوارها خانه اقوام و... دارند و تا زمان بارندگی در خانه اقوام می‌مانند اما اگر نیاز باشد حتماً اسکان اضطراری داده می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: اسکان اضطراری هلال احمر، چادر است و در این شرایط جوی و بارش‌ها نمی‌توان چادر برپا کرد. اگر در فضای امن باشد چادر برپا می‌شود و از نظر مواد غذایی همه انبارهای جمعیت هلال احمر استان تکمیل است و مشکلی وجود ندارد. او با اشاره به وضعیت کوهرنگ، ادامه داد: در کوهرنگ موارد موردی در بحث اسکان و آذوقه کمک شد و حتماً در صورت نیاز اقدامات لازم انجام می‌شود. در حال حاضر مشکل اصلی راه‌ها و مسیرهای دسترسی بوده که امدادرسانی را مشکل کرده است.

مثنوی در پایان خاطرنشان کرد: انتقال بیمار و مادران باردار در این چند روز در کوهرنگ زیاد انجام شد. باید مسیر دسترسی باز شود تا بتوان بهتر به مردم کوهرنگ و مابقی مناطقی که درگیر بارش سنگین شدند کمک کرد.

تداوم انسداد گردنه‌های کوهرنگ

روح‌الله غلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز، با اشاره به اینکه در حال حاضر کلیه جاده‌های استان باز است و مشکلی وجود ندارد اظهار داشت: در اثر بارش برف گردنه‌های چری‌، شاه‌منصوری و تاراز همچنان مسدود هستند اما راهداران بی‌وقفه در حال انجام عملیات راهداری زمستانی برای بازگشایی این گردنه‌ها هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه با توجه به توپوگرافی استان و برف‌گیر بودن گردنه‌ها تردد حتماً باید در کلیه محورهای استان با زنجیر چرخ انجام شود افزود: مسافرانی که به سمت کوهرنگ می‌روند حتماً باید زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

او عنوان کرد: با توجه به کوهستانی بودن مسیرهای استان از مسافران خواهشمندیم از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند و در صورت نیاز به سفر از همراه داشتن تجهیزات ایمنی، زنجیر چرخ، وسایل گرمایشی، سوخت کافی، البسه گرم و سلامت کامل خودرو اطمینان حاصل کنند. 

نیاز فوری شهرستان کوهرنگ به تجهیزات برف‌روبی

ایمان زمان‌پور، عضو شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: با توجه به بارش مستمر و شدید برف، از روز یکشنبه هفته جاری تاکنون و انباشت برف سنگین در معابر اصلی و فرعی و محاصره شدن منازل و اماکن تجاری مردم، سریعاً نیاز به کمک‌رسانی است.

او افزود: علی‌رغم تلاش‌های مسوولان شهرستان و استان، هر لحظه دسترسی مردم به مایحتاج ضروری زندگی، سخت و سخت‌تر می‌شود و با توجه به عادت خرید مردم به صورت روزانه و احتمال اتمام آذوقه، در حال حاضر باز نگه داشتن راه‌های دسترسی مردم به جاده‌های اصلی و فرعی بسیار ضرورت دارد.

عضو شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ گفت: اکنون نیاز به تجهیزات و ماشین آلات سنگین برف‌روبی از جمله ماشین‌های برف‌خور و پرتاب برف یا بلدوزرهای بزرگ و قدرتمند است چرا که بازگشایی مرتب سه شهر و حدود 220 روستا در این شرایط سخت‌گذر محیطی و کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر و بهمن‌خیز بسیار مشکل است.

زمان‌پور با اشاره به ضرورت برف‌روبی پشت بام منازل قدیمی و غیرمستحکم و کمبود نیروی انسانی جهت انجام این مهم، تصریح کرد: به‌منظور بازگشایی درب اماکن تجاری و حیاط‌های منازل، درخواست فوری کمک از نهادهای نظامی جهت اعزام نیرو و همکاری با مردم مخصوصاً سالمندان ساکن روستاها در انجام این مهم و جلوگیری از بروز خسارات ناشی از دپوی برف را درخواست داریم.

زمان پور با بیان اینکه توزیع اقلام حمایتی در میان مردم محاصره در برف ضرورت دارد، بیان داشت: عدم اقدام جدی و گسترده و البته فوری، جهت موارد بیان شده باعث محبوس شدن کامل خانه‌ها و تهدید جدی برای مردم شهرستان مخصوصا سالمندان و بیماران با شرایط خاص است.

 

ارسال نظر