50 درصد جامعه پزشکی زیر خط فقرند

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۴۸
50 درصد جامعه پزشکی زیر خط فقرند

اولین‌بار در سال 98 هجمه‌های زیادی درباره فرار مالیاتی پزشکان به راه افتاد اینکه اکثر پزشکان از نصب کارتخوان در مطب خود امتناع می‌کنند به این دلیل که می‌خواهند از دادن مالیات فرار کنند و بیماران را به زحمت و مشکل می‌اندازند.

به گزارش تعادل، البته این هجمه‌ها خیلی زود پای مجلس را هم به میان کشید. از سوی دیگر این اتفاق در شرایطی رخ داد که طی سال‌های قبل از آن هم همیشه بحث عدم پرداخت مالیات توسط پزشکان به یکی از مباحث روز تبدیل شده بود.

اما در سال 98 درست در زمانی که وزارت بهداشت و درمان سعی داشت تا پزشکان طرحی را از مالیات معاف کند این هجمه‌ها دوباره بالا گرفت و باعث شد تا این مساله هم ملغی شود. اما ماجرا اینجاست که طی سال‌ها مساله واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی یکی از مشکلاتی بوده که سازمان نظام پزشکی با آن دست به گریبان بوده و هست. تلاشی که این سازمان برای واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی انجام داده هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسیده است چرا که سرانه درمان هیچگاه در بودجه سالانه کشور به میزان واقعی خود نرسید.

اما مساله پرداخت نکردن مالیات از سوی پزشکان و گزارش‌هایی که در این زمینه حکایت از بدهی‌های کلان مالیاتی پزشکان داشت، باعث شد تا بی‌اعتمادی در بین مردم و جامعه پزشکان افزایش پیدا کند. تا جایی که موضوع نصب کارتخوان در مطب‌ها به یکی از معضلات تبدیل شد و هر بار موضوع درگیری لفظی بین یک بیمار با منشی مطب‌ها یا حتی پزشکان بر سر عدم پرداخت نقدی ویزیت سوژه رسانه‌ها بود. اما مساله اینجاست که آیا این فقط پزشکان هستند که از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند و کسانی که به این مساله دامن زدند به دنبال چه هدف و نتیجه‌ای بوده‌اند.

بی‌اعتمادی مردم به جامعه پزشکی خطا است

دکتر ایرج خسرونیا، در این مورد به تعادل می‌گوید: متاسفانه سال‌هاست که در این رابطه هجمه‌های زیادی به جامعه پزشکی شده است. عده‌ای انگار با قصد و نیتی خاص به دنبال از بین بردن اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی هستند. در تمام صنف‌ها هستند افرادی که دلشان می‌خواهد از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند اما این دلیل نمی‌شود که ما تمام افراد این صنف را مورد عتاب قرار دهیم. در مورد جامعه پزشکی هم همین مساله صدق می‌کند، اگر چند پزشک فرار مالیاتی داشته‌اند ما نمی‌توانیم بگوییم تمامی پزشکان فرار مالیاتی دارند.

او می‌افزاید: سال‌هاست بحث واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی مطرح است، هر بار تلاش سازمان نظام پزشکی بر این مساله بوده که تعرفه‌های تعیین شده با واقعیت همخوانی داشته باشند. اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. به خصوص برای پزشکان طرحی واقعا شرایط زندگی با وضعیت کنونی بسیار سخت است. همین بی‌توجهی‌ها باعث شده که ما با مساله‌ای مانند مهاجرت روز افزون پزشکان از کشور مواجه باشیم.

دریافت مالیات بر اساس درآمد نه مدرک

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: ما نمی‌توانیم از تمام پزشکان مالیات یکسان دریافت کنیم، اینکه پزشکی در یک بیمارستان خصوصی کار می‌کند یا در بیمارستان دولتی، مطب شخصی دارد یا نه و در نقاط دور افتاده مشغول به طبابت است و... تمامی اینها باید در مورد میزان مالیاتی که از او دریافت می‌کنیم دخیل باشد.

او تاکید می‌کند: وقتی تعرفه‌های پزشکی از تورم موجود در جامعه کمتر است و به اصطلاح از تورم عقب مانده چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پزشکان مشتاق کار کردن باشند، بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند در بازار آزاد مشغول به کار شوند تا اینکه بخواهند طبابت کنند و این اتفاق بسیار تاسف بار است اما باید بپذیریم که پزشکان هم برای امرار معاش خود با مشکل مواجه می‌شوند.

50 درصد جامعه پزشکی زیر خط فقر هستند

خسرونیا در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: واقعیت تلخی است اما باید بپذیریم که در شرایط کنونی 50 درصد از جامعه پزشکی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، 30 تا 40 درصد از آنها درآمد معمولی دارند و تنها 10 درصد از پزشکان که خدمات جراحی به بیماران ارایه می‌دهند و البته سال‌ها برای رسیدن به این موقعیت تلاش کرده‌اند و شرایط پر استرسی را تحمل می‌کنند در آمد مطلوبی دارند که البته با توجه به زحمتی که متحمل می‌شوند، به حق است. در این شرایط ما چطور می‌توانیم با راه انداختن هجمه‌های مختلف جامعه را نسبت به پزشکان بدگمان کنیم. 

شرایط اقتصادی دشوار برای پزشکان هم دشوار است

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی در پایان می‌افزاید: به هر حال شرایط اقتصادی کشور بد است، مردم تحت فشار اقتصادی و معیشتی قرار دارند و پزشکان هم از همین مردم هستند و مشکلاتی که دارند از جنس مشکلات مردم است، نمی‌توانیم فکر کنیم که آنها تافته جدا بافته هستند. در حال حاضر درصد بسیار کمی از مردم می‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بر بیایند و این مشکلات دامنگیر هر قشر با هر تخصص و توانی شده است. جامعه پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست و مشکلات اقتصادی برای آنها هم بسیار پر رنگ است.

هیچ پزشکی از مالیات معاف نیست

از سوی دیگر معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه تخلفات مالیاتی در جامعه پزشکی کمتر از سایر اقشار است، ضمن تشریح درخواست‌های مالیاتی جامعه پزشکی برای تعیین ضرایب مالیاتی، تاکید کرد که برای هیچ یک از گروه‌های پزشکی معافیت مالیاتی نداشته‌ایم.

دکتر علی سالاریان به ایسنا گفت: همه ساله درباره مالیات پزشکان و درصدی از آن‌که درآمد خالص محسوب می‌شود، تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود و انصافا سازمان امور مالیاتی هم همکاری خوبی با جامعه پزشکی دارد و جلسات متعددی با رییس سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم و حرف‌های‌مان را در زمینه مشکلات جامعه پزشکی شنیده‌اند و درباره ضریب مالیاتی اقشار مختلف جامعه پزشکی، باتوجه به اینکه درآمدها و حاشیه سودها در سال‌های اخیر تغییر کرده، حرف‌های ما را شنیده‌اند و تغییراتی در آن اعمال کرده‌اند که باید از این سازمان تشکر کنیم.

تخلفات مالیاتی در جامعه پزشکی کمتر از سایر اقشار است

او افزود: برخی با ادعاهایی مبنی بر عدم استفاده پزشکان از کارتخوان، پزشکان را به گریز مالیاتی متهم می‌کنند. در حالی که چنین چیزی درست نیست. بررسی‌های انجام شده، نشان داده است که اولا طی سال‌های اخیر ضریب استفاده از کارتخوان در جامعه پزشکی بسیار بالا رفته و تقریبا نزدیک ۱۰۰ درصد شده است.

در شرایط فعلی هم که گردش پول نقد در جامعه کم است، فعالیت اقتصادی اصولا بدون کارتخوان ممکن نیست. عجیب است که فردی بدون کارتخوان بخواهد روزانه ۱۰ بیمار ببیند. اینکه پزشکی از کارتخوان دیگری استفاده کرده یا به بهانه خرابی کارتخوان از بیمار بخواهد که پول را به شماره کارتی واریز کرده یا پول نقد بیاورد هم به عنوان تخلفات معدودی وجود دارد و در همه اقشار هم این تخلفات دیده می‌شود و تنها محدود به جامعه پزشکی نیست.

ما هم اگر چنین مواردی مشاهده کنیم، ‌برخورد کرده و همیشه هم توصیه می‌کنیم که باتوجه به اینکه جنس کار پزشکی متفاوت است و با بیمار سروکار داریم، به هیچ‌وجه نباید به خودمان اجازه دهیم که چنین تخلفات و رفتارهایی از سوی معدود افرادی دیده شود و اعتبار و منزلت جامعه پزشکی زیر سوال رود.

کاهش تخلفات مالیاتی در جامعه پزشکی

سالاریان با بیان اینکه در عین حال تخلفات مالیاتی در سال‌های اخیر در جامعه پزشکی بسیار پایین آمده و روزبه‌روز در حال کمرنگ‌تر شدن است، گفت: در عین حال خواهشم از مسوولان سازمان امور مالیاتی این است که با ارتباط خوبی که بین سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد، مقداری در اظهارنظرها درباره جامعه پزشکی و مالیات‌شان، مهربانانه‌تر، با دقت و سنجیده‌تر عمل کنند. البته حق می‌دهم که باتوجه به اینکه جنس کار پزشکی متفاوت است، مردم وقتی تخلفی از پزشک مشاهده کنند، حساسیت بیشتری داشته و این تخلفات انعکاس بیشتری داشته باشد، اما نباید به این موضوع دامن زد و این کار زیبنده نیست.

لزوم توجه به «افزایش قیمت‌ها» و «کاهش درآمدها» در مالیات پزشکان

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور درباره درخواست‌های مالیاتی برای جامعه پزشکی در تعیین مالیات سال گذشته، گفت: بسیاری از پزشکان در روزهای بحرانی کرونا، از جان گذشتگی کردند. جامعه پزشکی مشکلات زیاد و امکانات کمی داشت. به ویژه در اوایل کرونا که حتی دسترسی به لوازم حفاظتی وجود نداشت، اما همه ما معترفیم که هیچ‌کس نتوانست جامعه پزشکی را به کم‌کاری متهم کند و جامعه پزشکی از این آزمون سربلند بیرون آمد. باید توجه کرد که در پاندمی کرونا برخی رشته‌ها آسیب دیدند، مانند دندان‌پزشکان که مراجعه به آنها در زمان کرونا به‌شدت کاهش یافته بود و... همچنین برخی از اعمال جراحی الکتیو (غیرضرور) و انتخابی کنسل شد و درآمد پزشکان مرتبط با این اعمال، بسیار کم شد.

او ادامه داد: بر این اساس سازمان نظام پزشکی درخواست داشت که ضرایب مالیاتی‌شان مورد توجه قرار گرفته و به این پزشکان کمک شود. همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی که قیمت اقلام مصرفی، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی، باتوجه به قیمت دلار، بسیار گران شده است، کارشناسان ما با کارشناسان سازمان امور مالیاتی در حال تعامل هستند که بتوانیم شرایط عادلانه‌تری برای اخذ مالیات از جامعه پزشکی برقرار کنیم. 

برای پزشکان «معافیت مالیاتی» نداریم

سالاریان درباره معافیت مالیاتی برخی گروه‌های پزشکی نیز گفت: در زمینه قوانین مالیاتی برای تعیین مالیات‌های سال گذشته برای هیچ یک از گروه‌های پزشکی معافیت مالیاتی نداشته‌ایم. در سال گذشته هم این معافیت وجود نداشت، اما سعی شد که با گروه‌هایی که در کرونا آسیب دیدند، با اعتدال مالیاتی بیشتر برخورد شود.

 

ارسال نظر