خیز بعدی کرونا، احتمالا در بهار/ چه کسانی واکسن مجدد کرونا بزنند؟

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۰۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۶۹۶
خیز بعدی کرونا، احتمالا در بهار/ چه کسانی واکسن مجدد کرونا بزنند؟

رییس گروه پیشگیری قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت کووید و واریانت‌های جدید آن در جهان و ایران، گفت: اگر وضعیت موجود ادامه یابد، احتمالا در بهار خیزی از کرونا خواهیم داشت و باید توجه داشته باشیم که برای کشور بسیار سخت خواهد بود که دوباره مانند زمستان ۱۳۹۸ در زمینه پاندمی کرونا دچار غافلگیری شویم.

دکتر حمیدرضا سوری درباره وضعیت سویه‌های جدید اُمیکرون در جهان و ایران و ویژگی‌های آنها، گفت: واریانت‌های جدیدی که در حال حاضر جامعه بشری با آن مواجه است، از چند نظر ویژگی خاص دارند و حداقل در دو هفته اول ژانویه، روند رو به افزایشی را در موارد ابتلا، مرگ و حتی بستری می‌بینیم؛ به‌طوری که در هفته اول ژانویه ۲۰۲۳، حدود سه میلیون مورد جدید ابتلا به کرونا و ۱۱ هزار مرگ ناشی از کرونا در جهان داشتیم. از ابتدای کرونا تا نیمه اول ژانویه ۲۰۲۳ نیز حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار مرگ در جهان گزارش شده است.

پیش‌بینی موج جهانی کرونا در اوایل بهار

او افزود: دو رده فرعی اُمیکرون که XBB و  XBQ۱ هستند، جزو زیرسویه‌های در گردش در بسیاری از کشورها بوده و به عنوان یک نگرانی جهانی تلقی می‌شوند که تاکنون در بیش از ۷۰ کشور گزارش شده‌اند.

اگر بخواهیم از وضعیت، تفسیر درست داشته باشیم، باید توجه کنیم که عمدتا گسترش اپیدمی باتوجه به گسترش سریع ساب‌واریانت‌های اُمیکرون در شرق آسیا، روند اجتناب‌ناپذیری داشته و دارد و در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌آید که تا پایان زمستان افزایش چشمگیر یا اوج جدید را در جهان داشته باشیم؛ اما پیش‌بینی می‌شود که در اوایل بهار و در اردیبهشت و خرداد یک موج جهانی کوچک دیده شود.

البته از آنجایی که کل اپیدمی کووید ۱۹ ایستا نبوده و پویاست و به‌طور دایم در حال درنوردیدن دنیاست، بسته به اینکه تحرکات جمعیتی در جهان چگونه اتفاق افتد، این اوج جهانی ممکن است در کشورهای مختلف تغییر کند و ممکن است در کشور ما هم ایجاد شود. منتها اگر اقدامات مناسب مدیریت اپیدمی انجام شود، می‌توان این اوج را در کشورها از جمله کشور ما کنترل کرد.

کشورهایی که بیشترین میزان ابتلا و مرگ کرونایی را داشته‌اند

سوری با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا هنوز  BA۵ و دودمان‌های آن به عنوان واریانت غالب هستند، اما احتمالا در غلبه ساب‌واریانت‌ها نیز تغییراتی را شاهد باشیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد واریانت‌های غالب مربوط به اُمیکرون و زیرخانواده‌های آن است که  BA۵ غالب‌تر است.

در عین حال در سطح کشورها، برخی کشورها طی یکی دو ماه اخیر، در موارد ابتلا و مرگ‌ ناشی از کرونا، روند افزایشی داشته و برخی کشورها هم در این زمینه روند کاهشی داشتند. به عنوان مثال ژاپن، امریکا، برزیل، چین و ... اکثرا روند افزایشی داشتند و بیشترین مرگ هفتگی هم در امریکا، ژاپن، برزیل و چین بوده است. البته درباره چین نمی‌توان قضاوت درستی کرد. زیرا اطلاعات موثقی ندارد و سیستم گزارش‌دهی درستی ندارد. اگر بخواهیم به استناد اطلاعات منتشره چین وضعیت را تحلیل کنیم، ممکن است گمراه شویم. بنابراین بهتر است که خیلی چین را در محاسبات‌مان برای پیش‌بینی‌های آینده، لحاظ نکنیم.

روی «پرخطرها» متمرکز شویم

سوری درباره استراتژی‌های پیشگیری برای مقابله با موج‌های احتمالی کرونا، گفت: در این زمینه همچنان در سطح جهانی تاکید بر این است که بر روی گروه‌های پرخطر متمرکز شویم. زیرا شرایط اپیدمی در سال گذشته یا یک‌سال‌ونیم قبل و در زمانی که دلتا حاکم بود، فرق کرده است. نمی‌توانیم نسخه‌های آن زمان را در شرایط فعلی تکرار کنیم. آنچه که در حال حاضر توصیه می‌شود، تمرکز بر گروه‌های پرخطر با اولویت دادن به آنها برای واکسیناسیون‌شان، مراقبت‌های فعال و آموزش‌هایی مانند رعایت پروتکل‌ها، دسترسی به داروهای موثرتر و ... است.

واکسن‌های کرونا بر واریانت‌های جدید موثرند؟

او درباره وضعیت اثربخشی واکسن‌های کرونا بر واریانت‌های جدید، گفت: واقعیت این است که اثربخشی واکسن‌ها بر واریانت اُمیکرون و ساب‌واریانت‌های آن، علی‌رغم اینکه هنوز موثر هستند، اما کاهش یافته است. بر این اساس وظیفه نظام سلامت هر کشوری یا دنیا این است که با واکسن‌های جدید که اثربخشی بیشتری روی واریانت‌های جدید دارند، به مقابله با اپیدمی رود.

بنابراین نیاز داریم که واکسن‌های نسل جدید را تولید کنیم که اثربخشی بیشتری نسبت به اُمیکرون داشته باشد. در عین حال این کار هم بسته به این است که پلتفرم واکسن‌ها چه باشد. به عنوان مثال در واکسن‌های غیرفعال، که عمده واکسن‌های موجود در کشور ما، جزو این واکسن‌ها هستند، باید از ویروس‌های غیرفعال جدید که اکنون غالب هستند، استفاده کنند. البته به‌طور کلی توصیه می‌شود که به سمت واکسن‌های MRNA حرکت شود. بنابراین مهم است که واکسن‌های جدید علیه واریانت‌های جدید کرونا تولید شود.

چه کسانی واکسن مجدد کرونا بزنند؟

سوری با بیان اینکه حتی بعد از دو تا سه دز تزریق واکسن کرونا، کاهش ایمنی بعد از مدتی درباره همه واکسن‌ها محسوس است، اظهار کرد: به‌طوری که بعد از طی حدود ۲۰ هفته که تقریبا شش ماه است، عملا ایمنی افراد واکسن‌زده یا مبتلا شده به کرونا به‌شدت کاهش می‌یابد. بر همین اساس هم توصیه می‌شود که گروه‌های پرخطر اگر بیش از شش ماه از آخرین ابتلا یا واکسیناسیون‌شان می‌گذرد، حتما واکسن مجدد تزریق کنند.

 

ارسال نظر