2 روایت متفاوت از تحقق بودجه تهران 1401

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۵۰۳
2 روایت متفاوت از تحقق بودجه تهران 1401

گروه راه و شهرسازی| سه‌شنبه هفته گذشته، علیرضا زاکانی شهردار تهران به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آتی شهرداری به شورای شهر اعلام کرد، شهرداری ۴۳ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه داشته است اما دیروز خزانه‌دار شورای شهر تهران در ارایه گزارش از عملکرد 9 ماهه مالیه شهرداری تهران اظهار کرد که ۳۳ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری محقق شده است.

به این ترتیب، در عرض کم‌تر از یک هفته دو گزارش متفاوت از میزان تحقق بودجه سال جاری تهران در شورای شهر ارایه شده است. جالب اینکه اختلاف میان اعداد این دو گزارش بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است.

علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران دیروز در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و پس از قرائت گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در روزی که بودجه را به شورای شهر تهران ارایه داد اعلام کرد که ۴۳ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه داشته است اما با توجه به گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است که این حاکی از تفاوت ۱۰ هزار میلیارد تومانی است.

وی ادامه داد: همچنین آقای شهردار گفتند که ۱۲۰ درصد بودجه محقق شده است در صورتی که آقای کاشانی غذا نداره شورای شهر تهران اعلام کرده که این تحقق ۸۷ درصد بوده است.

در ادامه ناصر امانی گفت: ۴۱ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داده شده اما ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است. وی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌ها در مناطق پیش نرفته است.

در ادامه لطف‌الله فروزنده معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه طی ۹ ماهه ۸۷ درصد بودجه محقق شده است گفت: با انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌تواند تا ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز محقق شود. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه بخشی از درآمدها رقم کمی دارد، اما ناشی از کم کاری نیست، گفت: دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض گمرکی پیگیری و محقق شد و اقداماتی که قابلیت پیگیری داشته باشد، حتماً انجام خواهد شد.

وی افزود: 4 هزار میلیارد تومان مطالبات از دستگاه‌های دولتی تاکنون تایید شده که باید در سازمان حسابرسی تایید شود تا بتوانیم جذب کنیم.

فروزنده با بیان اینکه در بند به بند جدول بودجه مشخص است که افزایش درآمد را شاهد هستیم، یادآور شد: عملکرد پس از ثبت انجام خواهد شد. عملکرد چهار هزار میلیارد تومان بود که حالا به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و قطعاً در این ماه به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه ۹ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اعتبار دادیم که منتظریم اسناد آن بازگردد، تصریح کرد: ۷۰ درصد نقدینگی برای پروژه‌های عمرانی مناطق تخصیص داده‌ایم که در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان از ما طلبکارند. سه هزار میلیارد تومان از اسناد مترو باز است که به دنبال تسویه آن هستیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه منظور شهردار تهران این نبود که بین تحقق درآمد و عملکرد ارتباطی وجود ندارد، گفت: منظور ایشان این بود که جلسه‌ای برگزار شود تا گزارشات در خصوص عملکرد ارایه شود.

تحقق 65 درصد از کل بودجه

بر این اساس، دیروز حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گزارش حساب درآمد شهرداری منتهی به پایان آذرماه امسال را ارایه کرد و گفت: ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به تصویب رسید اما ۳۳ هزار و ۷۰ میلیارد تومان محقق شده که ۶۵ درصد کل بودجه و ۸۷ درصد بودجه تا پایان آذرماه است.

وی ادامه داد: از مبلغ ۳۳ هزار و ۷۲ میلیارد تومان ۳۲ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان عملکرد نقد و ۶۲۵ میلیارد تومان عملکرد غیر نقد است، لذا شهرداری تهران ۴ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان از برنامه مصوب عقب است. خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در بخش درآمدها بایستی ۲۸ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان محقق می‌شد، در این بخش حدود ۱۰۱ درصد محقق شده که ۲۹ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده که ناشی از توسعه شهر و مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی است.

کاشانی با بیان اینکه در فصل دوم منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز باید در ۹ ماهه امسال حدود ۶ هزار و ۶۲ میلیارد تومان وصول می‌شد، گفت: حدود ۴۰۷ میلیارد تومان معادل ۶ درصد را شامل می‌شود. در فصل سوم و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی باید ۲ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان محقق می‌شد اما ۳ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان از میزان معادل ۱۲۰ درصد محقق شده و علت اصلی آن افزایش وصول در این فصل مربوط به اوراق مشارکت است که باید ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جذب می‌شد. وی ادامه داد: در مردادماه با عملکرد ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان از بودجه مصوب بیشتر جذب شده است.

کاشانی با بیان اینکه عوارض اجرای رسیدگی به تخلفات، ماده ۳۲ و دکل و آنتن صفر بوده است، خاطرنشان‌کرد: در ارزش افزوده شاهد افزایش تحقق هستیم. در عوارض قطع اشجار و درآمدهای وصولی در حریم شهرها و عوارض آتش نشانی جلو هستیم. وی با اشاره به عوارض عدم تأمین پارکینگ، گفت: در پارکینگ که خط قرمز ماست مشمول ۴۰ درصد تخفیف عوارض شده است. مردم می‌گویند شما پارکینگ نمی‌سازید و پلیس نیز با نصب تابلوهای توقف ممنوع، جریمه می‌کند.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در خصوص هزینه‌ها در بخش نقدی ۴۸ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان ابلاغ شده است، تصریح کرد: با تخصیص اعتبار ۳۷ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۶ درصد است. کاشانی با بیان اینکه در بخش غیر نقدی چهار هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان ابلاغ شده است، تصریح کرد: با تخصیص اعتبار چهار هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۸۷۷ میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۱۹ درصد است.

به گفته خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در مجموع هزینه‌های نقدی و غیرنقدی ۵۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و با تخصیص اعتبار ۴۱ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۴ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۴ درصد است.

وی گفت: ۱۴ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه امسال پایدار و ۳۵ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان ناپایدار است، در عملکرد منتهی به پایان آذرماه در مجموع ۳۳ هزار و ۷۲ میلیارد تومان وصولی، ۱۰ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد پایدار و مبلغ ۲۲ هزار و ۷۲ میلیارد تومان معادل ۶۶ درصد ناپایدار است.

 

ارسال نظر