قطعی سراسری اینترنت به خاطر برگزاری کنکور معنایی ندارد/ اگر سازمان سنجش به ابزارهای ردیابش اطمینان ندارد اینترنت را قطع کنند

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - ۱۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۵۶
قطعی سراسری اینترنت به خاطر برگزاری کنکور معنایی ندارد/ اگر سازمان سنجش به ابزارهای ردیابش اطمینان ندارد اینترنت را قطع کنند

هفته پیش بود که معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش اعلام کرد در روزهای برگزاری کنکور اینترنت سراسر کشور قطع خواهد شد. این خبر اگر چه بعدها توسط عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، تکذیب اما اعلام شد که تصمیم‌گیری برای قطعی اینترنت در زمان کنکور بر عهده شورای امنیت کشور است.

مخالفت‌ها با چنین تصمیمی ادامه دارد و حالا محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نظر دیگری دارد. او می‌گوید معنایی ندارد به دلیل برگزاری کنکور، اینترنت در کل کشور قطع شود اما از آن طرف پیشنهاد می‌دهد اینترنت در نقاط برگزاری آزمون قطع شود.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از گفت‌وگو با محمد وحیدی را در ادامه می‌خوانید:

  • سازمان سنجش در دو سال گذشته و در برگزاری کنکور اقدام خوبی در راستای ردیابی برخی از تجهیزات الکترونیکی انجام داد؛ بدین شکل که در محل برگزاری حوزه آزمون کنکور سیستم‌های ردیابی تعبیه شد تا در صورت وجود تجهیزات مربوطه آنها را کشف کنند.
  • اخیرا پیشنهادی برای قطعی اینترنت در سطح کشور در روزهای برگزاری کنکور به ویژه در حوزه‌هایی با تراکم بیشتر داوطلبان مطرح شده است البته که وزارت ارتباطات اعلام کرده می‌تواند در شعاع و محدوده نقاط برگزاری آزمون، اینترنت را قطع کند در این صورت عملا در آن محدوده، سیگنال‌های ورودی و خروجی اینترنت دریافت نمی‌شود.

اگر عملکرد ابزارهای ردیابی مورد تایید سازمان سنجش است، قطع اینترنت در حوزه‌ها معنا ندارد

  • اگر عملکرد ابزارهای ردیابی برخی از تجهیزات الکترونیکی مورد تایید سازمان سنجش است، دیگر قطع اینترنت در آن حوزه‌ها معنا ندارد اما اگر به ابزارهای خودشان اطمینان ندارند و احتمالا باعث نگرانی می‌شود، این کار انجام شود.
  • بر این اساس قطعی اینترنت در کل کشور به دلیل برگزاری کنکور معنایی ندارد لذا پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که اینترنت نقطه‌ای و در محدوده حوزه‌های برگزاری کنکور قطع شود و کنکور هم در روزهای جمعه برگزار شده تا با قطع نقطه ای اینترنت، کسب و کار مردم دچار آسیب نشود.

اعمال محدودیت‌ها در زمان کنکور فقط مختص کشور ما نیست

  • [با اشاره به محدودیت‌های اجتماعی همچون ممنوعیت تردد خودرو در برخی از کشورها در زمان برگزاری کنکور] اعمال محدودیت‌ها فقط مختص کشور ما نیست مثلا در کره، بوق زدن در روز برگزاری کنکور ممنوع است و در تعداد دیگری از کشورها کنترل‌های رفت و آمد، آلودگی‌های صوتی و محیطی اعمال می شود؛ طبیعتا برای کمک به داوطلبان باید آرامش نسبی اجتماعی را ارتقا داد.
  • [درباره اعلام سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مجدد برای برخی از داوطلبان کنکور] سازمان سنجش بعد از اعلام نتیجه کنکور با استناد به ماده ۱۱ بررسی تخلفات، برخی از داوطلبان را به دلیل تشابهات پاسخنامه ملزم به برگزاری آزمون مجدد کرده اما اگر سازمان سنجش به افرادی مشکوک است، اعلام نتیجه کنکور آنها را منوط به بررسی نهایی کند نه اینکه نتایج اعلام شده و بعد بررسی‌ها را انجام دهند؛ اگر هم این تشابهات پاسخنامه به دلیل استفاده از ابزارهای الکترونیکی باشد یعنی عملکرد ردیاب‌ها درست نیست. این وضعیت به معنای قرار دادن داوطلبان در یک پاردوکس است.

 

ارسال نظر