شناسایی ۵۲۳ مورد جدید کرونا در کشور

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۶۰
شناسایی ۵۲۳ مورد جدید کرونا در کشور

آخرین آمار ابتلا و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور اعلام شد. علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ بر ۵۲۳ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ را در کشور ظرف یکشنبه تا دوشنبه، نشان می‌دهد که متاسفانه از این موارد ۱۲ تن نیز جان باختند.

به گفته او، در مجموع تاکنون ۱۵۰۱ نفر ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید ثبت شده است که متاسفانه ۶۶ نیز جان باختند. او تعداد بهبودیافتگان این بیماری را ۲۹۱ تن اعلام کرد.رییسی گفت: همچنان بیشترین استان‌های درگیر این بیماری، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری‌شدگان در حال برابر شدن است.او با اشاره به افزایش آزمایشگاه‌های کشوری تشخیص کروناویروس، گفت: از سه آزمایشگاه در سطح تهران امروز به ۲۲ آزمایشگاه در سراسر کشور رسیده‌ایم که سبب شده آمارهایمان به روز باشد.

اکنون آزمایشگاه انستیتو پاستور این قابلیت را دارد که روزانه ۱۲۰۰ تست انجام دهد و خوشبختانه در به‌روزرسانی انجام تست موقعیت مناسبی داریم. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی آمار متناقضی از استان‌ها بیان می‌شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی در سراسر کشور تست غربالگری انجام می‌شود؛ در صورتی که تست غربالگری به همراه علائم بیماری مثبت باشد، فرد به عنوان بیمار مثبت تلقی شده و درمان آغاز می‌شود، اما برای قطعی شدن جواب آزمایش، این آزمایش‌ها به تهران ارسال و آمار قطعی اعلام می‌شود. وی با تاکید بر پرهیز از عبور و مرور غیر ضروری در سطح شهرها تصریح کرد: ۷۰ درصد مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل ترس و وحشت ایجاد شده از بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این درحالی است که حتی اگر فرد به کرونا مبتلا باشد تا ۸۰ درصد نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و با استراحت و درمان در منزل بیماری کنترل خواهد شد. آنچه نگران‌کننده است عدم پیروی از قوانین بهداشتی است.البته سازمان بهداشت جهانی به مردم تمام کشورها توصیه کرده است که امیدواری و اعتماد به نفس داشته باشند و نترسند؛ چراکه می‌توان کرونا را شکست داد. در عین حال بسیاری از کارشناسان سلامت معتقدند که ترس و اضطراب نه‌تنها مشکلی را درباره کرونا حل نمی‌کند، بلکه موجب تحلیل سیستم ایمنی بدن نیز خواهد شد. بنابراین نکته کلیدی کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

   درمان رایگان مبتلایان

وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند که درمان کرونایی‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. به‌طوری که دکتر علیرضا زالی، فرمانده مدیریت عملیات کرونا در تهران اعلام کرد که اگر فردی بیماری کووید 19 داشته باشد و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارایه شده به این فرد رایگان خواهد بود.

همچنین مهندس طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز با بیان اینکه آزمایشات تشخیصی کرونا ویروس جدید تحت پوشش بیمه قرار دارد، به ایسنا گفت: از طرفی با توجه به اینکه سیستم تنفسی مبتلایان به کروناویروس آسیب دیده، معمولا اگر به تشخیص پزشک بیمار به دستگاه تنفسی و بستری در آی‌سی‌یو نیاز داشت، این دست خدمات نیز دارای پوشش بیمه‌ای هستند.او همچنین با اشاره به قانون دوره انتظار ۱۰ روزه برای بیمه‌شدگان و حذف بیمه از روی تخت بیمارستان، گفت: برای صدور دفترچه مقرر بود تا ۱۰ روز دوره انتظار در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه برخی بیمه نشده بودند، در بخش‌نامه‌ای به استان‌ها اعلام کردیم که مبتلایان به کروناویروس را هم جزو بیماران اورژانسی حساب کرده و بیمه آنها بدون دوره انتظار آغاز شود.موهبتی ادامه داد: همچنین پیش از این کسانی که برگ‌های دفترچه بیمه‌شان پیش از موعد مقرر به اتمام می‌رسید باید به اداره کل بیمه رفته و تاییدیه اخذ می‌کردند سپس با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مجددا دفترچه بیمه دریافت می‌کردند که این موضوع نیز با آغاز شیوع کروناویروس در کشور برای بیماران حذف شد و از این پس تنها با مراجعه به دفاتر پیشخوان و استعلام‌های مورد نیاز دفترچه بیمه مجدد به متقاضی تحویل داده می‌شود.با وجود اقداماتی که در حوزه پیشگیری و درمان کرونا ویروس جدید انجام شده، باز هم نیاز بود تا تصمیماتی در سطح کشور برای مقابله با این ویروس اتخاذ شود. بر همین اساس بود که وزارت بهداشتی‌ها دانشگاه‌های سراسر کشور را تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام کردند و مدارس سراسر کشور نیز تا امروز 12 اسفند ماه، تعطیل اعلام شدند که البته امروز احتمالا مجددا درباره ادامه تعطیلی آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

   برخورد ناجا با سودجویانِ کرونا

وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اینکه ناجا در این روزهای سخت در کنار وزارت بهداشت قرار داشته، در عین حال ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از سفر از سوی مردم، از اعمال محدودیت‌های سنگین‌تر در ورودی استان‌های آلوده به این ویروس خبر داد.

سعید نمکی در نشست مشترک با فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش‌های ناجا در حوزه مقابله با ویروس کرونا گفت: از همان دقایق اول ابتلای نخستین افراد به کووید ۱۹، ناجا در کنار ما بود و در برقراری امنیت در بیمارستان‌ها و مراکزی که به عنوان قرنطینه اعلام کردیم نقش پراهمیتی داشت. او افزود: ناجا در حوزه مسمومیتی که برخی افراد در فضای مجازی ایجاد کردند از طریق پلیس فتا در کاهش این فضای مسموم تلاش بسیاری کرد. همچنین در ضدعفونی کردن معابر با بهره‌گیری از امکاناتی که به صورت ویژه در کلان‌شهرها بسیج کردند، در آرامش روانی شهروندان بسیار تاثیرگذار بود. وزیر بهداشت ادامه داد: ناجا در کاهش و کنترل ترددها نیز بسیار تاثیرگذار بوده و مقرر شده محدودیت‌های سنگین‌تری نیز در ورودی‌های استان‌های آلوده برقرار کند. ناجا همچنین در برخورد با سودجویان در شرایطی که همکاران ما دل به آب و آتش زده‌اند و خدمت به بیماران را انجام می‌دهند، برای کشف و روان‌سازی انبارها و رسیدن اقلام بهداشتی به سمت افرادی که نیاز دارند، اقدام کرد.وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچگاه در این روزهای سخت احساس تنهایی نکردم؛ چرا که همه عزیزان همچون ناجا در کنار ما بودند و امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

 

ارسال نظر