سنگ‌اندازی در تامین داروی بیماران

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۷۴

رییس سازمان غذا و دارو از سنگ‌اندازی‌های مستقیم امریکا برای تامین داروهای بیماران MPS خبر داد و گفت: امریکایی‌ها مشخصا به شرکت کره‌ای تولیدکننده داروهای MPS اعلام کردند که اگر با ایران کار کردید، دیگر نمی‌توانید با ما و کشورهای متحدمان کار کنید.

محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت داروهای MPS، گفت: داروی MPS جزو اقلامی است که به دلیل مصرف بسیار پایین آن، در دنیا تعداد تولیدکنندگان محدودی دارد. به عنوان مثال در کشور خودمان گروه هدف این داروها نزدیک به ۳۰۰ نفر هستند.

او با بیان اینکه در دنیا تنها سه شرکت داروهای MPS را تولید می‌کنند که دو شرکت امریکایی و یکی از شرکت‌ها کره‌ای است، به ایسنا گفت: متاسفانه شرکت کره‌ای هم تحت فشار امریکایی‌ها و به‌رغم میل باطنی‌اش نتوانست به ما دارو بدهد. البته ما داریم تلاش می‌کنیم تا از کانال‌های مختلف داروهای این بیماران را تامین کنیم.

شانه‌ساز با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به‌طور مرتب چالش‌هایی در حوزه تامین داروهای مختلف داشته‌ایم و خوشبختانه داروها را تامین کرده‌ایم، ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، داروهای بیماران MPS را هم تامین می‌کنیم. در عین حال هنوز برای داروهای MPS ذخایری داریم و در عین حال برخی داروهای جایگزین آن نیز وجود دارد که بیماران بتوانند آن را مصرف کنند و با مشکل مواجه نشود.

او تاکید کرد: مجامع بین‌المللی باید این رفتار زشت امریکا را ببینند. امریکا فقط شعار می‌دهد و در ظاهر برای مردم ما اشک تمساح می‌ریزند، اما در باطن به چیزی غیر از نابودی کشور و مردم ما فکر نمی‌کنند.

شانه‌ساز درباره تامین سایر داروهای خاص نیز گفت: همه داروهای بیماران خاص مانند بیماران ام‌اس، هموفیلی، تالاسمی و... را در اختیار داریم و حتی بخش اعظمی از آنها در داخل کشورمان تولید می‌شود. در حالی که تا ۱۰ الی ۱۵ سال قبل واردکننده صرف این اقلام بودیم، اما در حال حاضر این داروها در کشورمان تولید می‌شود. در عین حال در زمینه تامین داروی بیماران نقص ایمنی که تعدادشان کم بوده و تنوع بیماری‌شان زیاد است و شرکت‌های محدودی در دنیا داروهای آنها را تولید می‌کنند، مقداری معضل داشتیم که تاکنون داروها را تامین کردیم و از این به بعد هم ان‌شاءالله تامین می‌کنیم. وی با اشاره به ممانعت یک شرکت تجهیزات پزشکی آلمانی از ارایه تجهیزات پزشکی به کشورمان گفت: این شرکت در زمینه ارایه پانسمان‌های میپلکس بیماران ای‌بی به ما مشکلاتی ایجاد کرد که البته در حال حاضر پانسمان‌های مورد نیاز این بیماران را تامین کردیم. در مجموع ذخایر دارویی و تجهیزاتی‌مان در زمینه بیماران خاص کافی است.

شانه‌ساز تاکید کرد: در عین حال سازمان‌هایی مانند هلال احمر و سایر سازمان‌ها و بخش‌ها یکسری از داروهای بیماران خاص را تامین و در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته به هر حال امریکایی‌ها و غربی‌ها هر کاری که از دست‌شان برآمده انجام داده‌اند و هر سنگی را که توانسته‌اند می‌اندازند، اما ما هم تلاش می‌کنیم که داروهای مورد نیازمان را تامین کنیم. امریکایی‌ها به‌شدت سنگ‌اندازی می‌کنند و علاوه بر فشارهای بانکی که هر روزنه مبادلاتی که وجود داشته باشد را می‌بندند، از طرفی هم به شرکت‌ها اعلام می‌کنند که نباید به ایران دارو بدهند. به عنوان مثال امریکایی‌ها مشخصا به همین شرکت کره‌ای تولیدکننده داروهای بیماران MPS اعلام کردند که اگر با ایران کار کردید، دیگر با ما و کشورهای متحد ما نمی‌توانید کار کنید. شرکت هم نمی‌خواهد بازار چند میلیاردی‌اش را از دست بدهد. بنابراین شرکت‌ها را مجبور می‌کنند که با ما کار نکنند.

 

ارسال نظر