تامینِ سختِ تجهیزات پزشکی و تحریم‌هایی که دور زده می‌شوند

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۵۳
تامینِ سختِ تجهیزات پزشکی و تحریم‌هایی که دور زده  می‌شوند

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر کمبود و گرانی برخی تجهیزات و ملزومات پزشکی، مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، اعلام کرد که شرایط تامین تجهیزات پزشکی در شرایط تحریم دشوار است، اما لحظه به لحظه بازار را پایش کرده و در هر موردی که احساس شود ذخایر استراتژیک‌مان کاهش یافته، بلافاصله اقدام می‌کنیم تا فرآیندهای درمانی متوقف نشود. حسین صفوی با اشاره به وضعیت تامین و دپوی تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور با توجه به شرایط تحریم، گفت: تامین ملزومات مصرفی در شرایط تحریم سخت است. او تاکید کرد: اینکه اعلام می‌کنند دارو و تجهیزات پزشکی که کالاهای سلامت‌محور هستند، شامل تحریم‌ها نمی‌شوند، دروغ است. به هر حال تامین تجهیزات پزشکی و انتقال پول خرید آنها به کمپانی‌های تولیدکننده و تهیه مواد اولیه کار دشواری است. البته این موضوع برای ما تازگی ندارد و در دوره‌ها و سال‌های گذشته هم که با تحریم مواجه بودیم، وضعیت به همین منوال بوده است. بنابراین ما پیش‌بینی کرده بودیم که با آغاز تحریم‌ها شرایط برایمان دشوارتر می‌شود.

  تکذیب افزایش قیمت و کمبود «باتری قلب»

وی افزود: بر همین اساس تمهید ما این بود که کالاها به نحوی تامین شود که نگرانی بابت کمبود آنها نداشته باشیم. به عنوان مثال در زمینه باتری قلب که خبر کمبود و گرانی آن چند روز قبل منتشر شد، به‌شدت تکذیب می‌شود. ما به هیچ عنوان چنین چیزی نداریم که باتری قلب از ۴۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته باشد؛ چراکه تامین ارز این تجهیزات و ملزومات در اسفند ماه انجام شد و کالا اوایل امسال ترخیص شده است و در حال تامین است. برای مراکز دولتی و خصوصی به صورت مرتب تامین انجام می‌شود. صفوی با اشاره به در صف قرار گرفتن بیماران برای تامین و استفاده از تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: در همه جای دنیا به این صورت است که کالایی که تحت پوشش بیمه است و دولت آن را پوشش می‌دهد، بیماران با توجه به فوریت و وضعیت‌شان در صف قرار می‌گیرند و به مرور زمان ملزومات مورد نیازشان تامین می‌شود و با همان نرخ مصوبی که از سوی وزارت بهداشت مشخص شده، برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند.مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر کمبود و افزایش قیمتی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی چون باتری قلب نداریم، ‌درباره نحوه قیمت‌گذاری‌ها و نظارت بر اعمال آنها، اظهار کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هیات دولت در سال ۱۳۹۳ تصویب کرد، اختیار قیمت‌گذاری در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت داده شد. بنابراین در حال حاضر حدود ۷۰ هزار تجهیزات و ملزومات پزشکی که واجد قیمت هستند، بر روی خروجی سایت اداره‌کل تجهیزات قرار دارند و مراکز درمانی آنها را با همین قیمت تعیین‌شده، تهیه می‌کنند. صفوی با بیان اینکه در عین حال ما در سطح بازار نظارت‌های‌مان را انجام می‌دهیم، ادامه داد: از آنجایی که استفاده‌کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی مراکز بیمارستانی هستند و ما برای تهیه ملزومات پزشکی چیزی به عنوان ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان را نداریم، بنابراین یک دایره بسته‌ای در تهیه و استفاده از تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد که کاملا مورد نظارت قرار می‌گیرد و تخلفات هم در این زمینه بسیار کم است. او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بحث کیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی و احتمال کاهش کیفیت آنها در شرایط تحریم به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند دندان‌پزشکی یا ارتوپدی، گفت: کیفیت خط قرمز ما بوده و وزارت بهداشت مسوول حفظ سلامت مردم است. بر همین اساس برای اینکه یک کالای پزشکی به بازار عرضه شود، نهایت دقت را انجام می‌دهیم و استانداردهایی که رعایت می‌کنیم،

 بر اساس استانداردهای بین‌المللی است. اگر هم بخواهیم به ورود کالای پزشکی به کشور مجوز دهیم، حتما باید از کیفیت آن مطمئن باشیم. آن دسته از کالاهایی هم که در داخل کشور تولید می‌شوند، هم بر مواد اولیه و هم بر خط تولید آنها نظارت می‌کنیم. بنابراین به هیچ‌عنوان مساله اُفت کیفی در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاق نمی‌افتد.

صفوی تاکید کرد: به هر حال تحریم‌ها وضعیت دشواری را برای تامین تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است. ما در این وضعیت باید توزیع‌ و مصرف‌مان را مدیریت کنیم تا به مشکلی برنخوریم. در حال حاضر کمبود خاصی در حوزه تجهیزات پزشکی نداریم. در این زمینه تیمی را تعیین کرده‌ایم که لحظه به لحظه بازار، وضعیت واردات و ترخیص‌مان را پایش می‌کنند. در هر موردی که احساس شود، ذخایر استراتژیک‌مان کاهش یافته یا ممکن است در مواردی در بحث‌های انتقال پول احساس کنیم که کالایی در بازار نیست، بلافاصله اقدام می‌کنیم تا فرآیندهای درمان متوقف نشوند. باید توجه کرد که ذخایر استراتژیک ما به صورت سه ماهه در نظر گرفته می‌شود و برای برخی کالاهای مهم بیش از این هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

ارسال نظر