ورود آموزش و پرورش برای اصلاح «هرم شغلی»

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۵۰

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلام نیاز به ۱۶هزار هنرآموز و ۱۴هزار نفر برای تدریس دروس عمومی از تحصیل هنرجویان کاردانش در شهرک‌های صنعتی خبر داد.

مصطفی آذرکیش درباره روش‌های تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به نیازِ این وزارتخانه به ۱۶۰۰۰ هنرآموز و حدود ۱۴۰۰۰ نفر برای تدریس دروس عمومی گفت: بهره‌مندی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی و همچنین آزمون ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان از راه‌های مهم تامین این نیروی مورد نیاز است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر برای تامین نیرو ارائه حق‌التدریس به شاغلانِ در هنرستان‌ها و هنرآموزانی است که به عنوان شاغلان موظف، به کار گرفته خواهند شد.

او ادامه داد: بخشی دیگر از کسری نیروی انسانی از طریق برون‌سپاری و توسعه مشارکت شاخه کاردانش تامین خواهد شد. بطوری‌که از افرادی که در شهرک‌های صنعتی، کارخانجات، مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی؛ مثل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بورس و جاهای دیگری که مشغول مهارت‌آموزی هستند، برای این امر استفاده خواهیم کرد. او با بیان اینکه بهره‌گیری از سهمیه‌های امریه‌های سربازی، به عنوان نیروهای فنی هنرستان‌ها و استادکار یکی دیگر از روش‌های تامین ۱۶ هزار نفر نیروی مورد نیاز است، گفت: به علاوه، افزون بر ۳۲۰۰ نفر که از طریق ماده ۲۸ جذب می‌شوند، ما در حال حاضر حدود ۷۰ هزار هنرجو داریم که در خارج از آموزش و پرورش، آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند. مقام مسوول آموزش و پرورش در واکنش به آمار ارائه شده از سوی وزارت کار مبنی بر اینکه ۶۷ درصد شاغلان دارای مدرک دیپلم هستند، و در پاسخ به این پرسش که دلیلِ بی‌رغبتی به افزایش سطح سواد را باید درکجا جست‌وجو کرد و آیا برنامه‌یی برای افزایش تمایل به افزایش سطح سواد وجود دارد؟ گفت: باید توجه داشت که ما یک هرم شغلی داریم که بیشترین میزان نیرو در این هرم، نیروی کار ماهر است که این نیروی کارِ ماهر، عمدتا نیاز به تحصیلات عالی نداشته و متناسب با نیاز بازار کار، تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای ما بر اساس برنامه ششم توسعه این است که ۵۰ درصد دانش‌آموزان وارد هنرستان‌ها شوند، افزود: این اقدام عملاً در راستای اصلاح هرم شغلی و بر مبنای تامینِ نیروی کار ماهرِ کشور صورت می‌گیرد. در کشورهای موفق دنیا نیز به عینه دیده می‌شود که روال همین است و بیشترین تامین و آموزش نیروی انسانی ماهر، در دوره متوسطه صورت می‌گیرد.

آذرکیش ادامه داد: بمنظور انجام این کار، در برنامه درسی ملی، دو گروه دانش‌آموزان معرفی شده‌اند که یکی از این گروه‌ها شامل افرادی است که بلافاصله بعد از پایان دوره متوسطه وارد بازار کار خواهند شد. این نفرات بچه‌های کاردانش هستند که هم‌اکنون در ۱۶۰ رشته، هم در داخل آموزش و پرورش و هم خارج از آن، بصورت ترکیبی آموزش می‌بینند. وی اظهار داشت: اگر بر اساس برنامه ششم توسعه و بر پایه آمایش سرزمین، متقاضیان و بهره‌برداران سندهایی را ارائه کنند، امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های که در سطح کلان کشور صورت می‌گیرد، در پایان برنامه ششم، ۵۰ درصد افراد بتوانند در استان‌ها شاغل بشوند که در این صورت، بخش اصلی کسری نیروی انسانی ما نیز تامین خواهد شد.

او گفت: در واقع سیاست‌گذاری در کشور سیاست‌گذاری کلان اشتغال است؛ برنامه و نقشه جامع علمی کشور، برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین و ارزشیابی است که در این سند لحاظ شده است، همگی ناظر بر این است که ما بتوانیم در بهترین زمان، نیروی انسانی مورد نیاز کشور را در دوره متوسطه تربیت و تامین کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در مورد آخرین خبر‌ها از تفاهمنامه با ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: تازه‌ترین خبر بازمی‌گردد به اینکه هرچه ما بتوانیم آموزش‌های مهارتی را در دوره متوسطه تقویت کنیم، مطمئناً آنها که به سربازی اعزام می‌شوند، در واقع نیروهایی مهارت دیده هستند و ضرورتی ندارد که مهارت دیگری را در دوران سربازی فرا بگیرند و این یعنی سامان‌دهی بهتر منابع کشور.

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به خواسته رییس‌جمهور در زمینه اشتغال و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، چنین اقداماتی بسیار موثر بوده و خواهد بود، ادامه داد: ما سال گذشته شاهد رشدِ چهار و ۲ دهم درصدی ثبت نام هنرجویان کار دانش بوده‌ایم؛ یعنی افزایش بیش از ۵۰ هزار نفری در مقایسه با سال قبل از آن داشتیم. جالب اینکه از این تعداد، حدود ۷۰ درصد کسانی بودند که در شهریور ماه ثبت نام شدند؛ این یعنی نگاه خانواده‌ها به آموزش‌های مهارتی، در حال چرخش و تحولی واقع‌بینانه بوده و آنها اینک به این نتیجه رسیده‌اند که مدرک نیست که منجر به اشتغال می‌شود، بلکه مهارت است که شغل به همراه می‌آورد. آذرکیش اظهار داشت: سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش نیز به شکلی است که خروجی‌اش طوری باشد که نیاز بازار کار را تامین کند. در همین راستا، ۷ رشته‌یی که به ۱۵۳ رشته سال گذشته رشته کار دانش اضافه کرده و آن را به ۱۶۰ رشته رساندیم، و در حوزه «آی تی» و صنعت بود؛ یعنی در حوزه‌یی که آینده شغلی بهتری دارد. او افزود: هم‌اکنون نیز برای نزدیک شدن به درخواست مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری، تفاهمنامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان فنی حرفه‌ای، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و غیره منعقد شده، بصورت گسترده در حال عملیاتی شدن است؛ این به این معنی است که سیاست‌گذاری، رویکرد و هدفگذاری به سمت توسعه آموزش‌های کیفی و کمی است.

این مقام مسوول آموزش و پرورش همچنین درباره جزئیات تفاهم‌نامه همکاری با شهرک‌های صنعتی، گفت: ما شیوه نامه‌یی را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم و در مرحله اول، ۵ استان را درگیر کرده‌ایم. ۱۶۰ نفر از هنرجویان ما درحال حاضر در کارخانجات شهرک صنعتی یزد درحال تحصیل هستند، در خراسان رضوی و در شهرک صنعتی توس تعداد زیادی از بچه‌ها در حوزه برون سپاری کار دانش، مشغول هستند. ضمن اینکه در استان‌های کرمان، مازندران و سمنان نیز مشغول افتتاح این دفا‌تر هستیم. این اطمینان وجود دارد که در مراحل بعدی، این اقدام به اکثر استان‌ها و بیشتر شهرک‌های صنعتی که با شیوه‌نامه ارسالی ما تطابق رشته‌یی دارند، گسترش خواهد یافت.

 

ارسال نظر