تامین مواد اولیه پیش شرط تداوم تولید

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۵:۵۴
کد خبر: ۱۶۴۹۱۷

محمدحسن دیده ور عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تجارت خارجی در کشور ما وجود دارد این تصور است که ما هیچ چیز را نباید وارد کنیم، که عملا چنین چیزی غیر ممکن است. زیرا درصد قابل توجهی از کالاهای تولید داخل به واردات تجهیزات یا مواد اولیه وابسته هستند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: همه اقتصاد‌های جهان به واردات وابسته هستند، آمار‌های تجارت خارجی امریکا یا چین و سایر کشورهای مطرح اقتصادی جهان را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید هیچ کدام از این اقتصادها قادر نیستند تمام نیازهای خود را از داخل تامین کنند. دیده ور واردات مواد اولیه و تجهیزات تولیدی را برای رونق بخشیدن به تولید داخلی ضروری دانست و گفت: ما باید با واردات تجهیزات و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به رونق اقتصاد کشور کمک کنیم تا جایی که خودمان دانش لازم را کسب کرده و تکنولوژی‌های مشابه خارجی را بسازیم. البته روند دستیابی به تکنولوژی تولید، همانطور که تجربه جهانی نشان می‌دهد یک فرآیند است ما باید ببینیم که آیا در جهت این فرآیند حرکت می‌کنیم یا خیر.

 با بستن راه‌های واردات به‌صورت ناگهانی و بدون ارتباطات موثر با شرکت‌های مطرح بین المللی و کسب تجربه از آنها،  نمی‌توان به تکنولوژی روز دنیا دست پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: ما با برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف به‌صورت پلکانی در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌توانیم به تکنولوژی تولید کالاها در داخل دست پیدا کنیم از طرف دیگر با جذب سرمایه گذاری‌های خارجی می‌توانیم از انباشت تجربه‌های جهانی در زمینه دانش تولید و تکنولوژی استفاده ببریم.

دیده ور با اشاره به مسئله تحریم‌ها و مشکلات بانکی، گفت: اکنون با وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی و روند افزایشی نرخ ارز بخشی از نیازهای وارداتی کارخانه‌های تولیدی با مشکل مواجه هست با ایجاد ممنوعیت‌های وارداتی این مشکلات تشدید خواهد شد. من معتقدم که ما نباید کالای ساخته شده و آماده را وارد کنیم و ممنوعیت‌های  وارداتی برای بخش زیادی از این کالاها لازم است اما نباید جلوی واردات تجهیزات صنعتی و تامین مواد اولیه گرفته شود. ما می‌توانیم با واردات مواد اولیه و تولید کالای صنعتی در داخل کشور به دانش و تکنولوژی لازم دست بیابیم. وی افزود: صادرات هر کشوری جدای از  مسائل سیاست خارجی آن نیست و این دو تا حدی زیادی از هم تاثیر می‌پذیرند و بر هم تاثیر می‌گذارند. برخی از کشورها روی کالای ایرانی تعرفه‌هایی وضع می‌کنند که  برای صادرکننده ایرانی مشکل‌ساز می‌شود. به‌طور مثال اگر ترکیه برای کالای ایرانی تعرفه وضع می‌کند ما هم باید راهکارهای مقابله ای لازم و جایگزین داشته باشیم تا تجارت خارجی مان تحت تاثیر قرار نگیرد.

دیده ورایجاد ممنوعیت برای خام فروشی را اقدامی‌موثر در رونق تولید داخلی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی ما هم به نوعی خام فروشی است، دولت همانگونه که برای بحث واردات انواع ممنوعیت‌ها  را در نظر گرفته است برای صادرات هم باید محدودیت‌هایی در نظر بگیرد تا جلوی خام فروشی گرفته شود. یعنی خام فروشی باید ممنوع باشد. با ایجاد محدودیت برای خام فروشی می‌توانیم امیدوار باشیم که کالای صنعتی بیشتری در کشور تولید شود و نرخ اشتغال افزایش پیدا کند. وی عنوان کرد: به جای ایجاد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های وارداتی می‌توان با تسهیل و بهبود فضای کسب و کار در زمینه تولیدات داخلی و نرخ اشتغال تاحد زیادی پیشرفت کنیم.

 

ارسال نظر