نیازبه فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۶۲

سیدرضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی مصوب شده و از جمله برنامه‌های اصلی دولت در بخش صنعت و معدن است. او بیان کرد: اهمیت و ضرورت پرداختن به بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی در بخش معدن کشور از جنبه‌های مختلفی قابل بحث است. عظیمی گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، تجهیز و تکنولوژی ساده‌تر، وجود زیر ساخت‌های لازم، سهولت در اخذ مجوز‌های قانونی با توجه به کوچک بودن ابعاد فعالیت، نیاز به نیروی متخصص در سطح پایین‌تر، بومی‌سازی ساده‌تر (تکنولوژی و نیروی انسانی)، عدم اکتشاف صحیح یا کم اظهاری در ذخیره معادن و ایجاد فرصت معادن بزرگ از طریق تقویت معادن کوچک از جمله مزیت‌های معادن کوچک است. مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که به عنوان مجری این طرح و به نیابت از ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این وظیفه را بر عهده گرفته است، با تشکیل ستاد اجرایی و انتصاب مجریان استانی و مشاوران فنی و اقتصادی، سعی داشته تا گام‌های موثری در راستای فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور داشته باشد.

عظیمی گفت: از جمله روش‌های توسعه معادن کوچک عبارتند از: خرید تضمینی محصول، تجمیع معادن و محصولات معدنی و ایجاد واحد‌های فرآوری، کمک به زیر ساخت، مشارکت با سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان مواد معدنی، توسعه واحد‌های فرآوری سیار کوچک، استفاده از توان سرمایه‌گذاری با تعریف بسته‌های معدنی در قالب معادن کوچک، حمایت مالی و اعطای تسهیلات ایجاد یا توسعه بازارمحصولات معدنی (حوزه داخلی یا بین‌المللی)، انجام عملیات اکتشاف تکمیلی و افزایش ذخیره، به اشتراک‌گذاری تجهیزات مازاد معدنکاری، کمک به انجام پژوهش و اجرایی‌سازی نتایج آن، برند‌سازی هدفمند محصولات معدنی است.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع جلب مشارکت تمامی ذی‌نفعان و بازیگران کلیدی این صنعت در جهت اجرای نهضت فعال‌سازی معادن کوچک، ارکان این طرح شامل سرمایه‌گذاران، سرمایه پذیران، دولت و تشکل‌ها و انجمن‌ها تعریف شده‌اند.

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: از جمله حمایت‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مجری این طرح می‌توان به واگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی در قالب قرارداد‌های تدوین شده (راهبردی-  اکتشاف – سرمایه‌گذاری – تشکیل شرکت مشترک تامین مواد اولیه)، اختصاص کارشناس متخصص هر سرمایه‌گذاری جهت مذاکره و انجام امور جانبی و ارسال اطلاعات، بررسی و مطالعه پیش امکان‌سنجی طرح‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

او افزود: علاوه بر این ارایه طرح‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران در جلسات مشترک و کارشناسی، تهیه گزارش‌های کاربردی جهت تصمیم‌گیری و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، تهیه و امضای تفاهم نامه با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، تهیه تیپ اسناد با نظر سرمایه‌گذاران جهت حضور حداکثری، تهیه قرارداد‌های مرتبط با طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس، ارایه پکیج‌های سرمایه‌گذاری در معادن کوچک از دیگر موارد حمایت‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مجری طرح است.

 

ارسال نظر