اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۷۶

جریمه عدم نصب  برچسب قیمت کالا اعلام شد

شاتا|سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: تخلفات مربوط به عدم نصب برچسب قیمت روی کالاها در اولویت رسیدگی قرار دارد. محمدرضا کلامی افزود: درج قیمت، الصاق برچسب یا اتیکت روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل یا عرضه به نحوی که قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت برای همگان قابل رویت باشد، الزامی است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر پویش «بی‌قیمت نخریم» گفت: این پویش توسط برخی از سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها پیشنهاد و با توجه به برآورد حضور تاثیرگذار شهروندان و دستاوردهای مطلوب و ثمربخش آن، به تصویب شصت و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور رسیده است؛ از این رو ضرورت دارد، مسوولان اصناف و اتحادیه‌ها نیز به این موضوع دقت کافی داشته باشند و برچسب قیمت کالا و خدمات را روی کالا نصب کرده یا در معرض دید مشتریان قرار دهند. سخنگوی ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه عدم درج قیمت به منزله تلاش برای گران‌فروشی کالا و خدمات است، گفت: این اقدام علاوه بر جریمه عدم درج قیمت، مشمول جریمه گرانفروشی نیز خواهد شد. به گفته کلامی، برخورد با تخلف عدم نصب برچسب قیمت در گشت‌های مشترک نیز دارای اولویت رسیدگی است.

ظرفیت 500 میلیون دلاری صادرات مبل

خبرگزاری فارس| رییس اتحادیه تولید‌کنندگان وصادرکنندگان مبلمان گفت: اتحادیه در بازدید از کشورهای هدف صادراتی روند واردات و صادرات و برنامه‌ریزی عملیاتی نسبت به استراتژی صادرات مبلمان را انجام و کشورهای هدف صادراتی در این زمینه را شناسایی کرده است. حسن احمدیان در یک نشست خبری با بیان اینکه 8 درصد اشتغال کشور به صنعت چوب و مبلمان تعلق دارد گفت: نزدیک 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت است.  عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه این صنعت جزو صنایع زودبازده به شمار می‌رود، افزود: این در حالی است که بالغ بر 50 درصد ظرفیت کارخانجات خالی است.

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مبلمان اظهار داشت: اتحادیه در سال‌های گذشته در بازدید از کشورهای هدف صادراتی روند واردات و صادرات و برنامه‌ریزی عملیاتی نسبت به استراتژی صادراتی مبلمان را انجام داده و کشورهای هدف صادراتی را در این زمینه شناسایی کرده است.

وی اظهار کرد: این کشورها شامل عراق، روسیه، عمان، قطر، سوریه، کشورهای اوراسیا و ... هستند که به لحاظ فرهنگی یا مذهبی مشترکاتی با ما دارند.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و افزایش آن فرصتی را برای صادرات ایجاد کرد، گفت: اگرچه قیمت ارز نسبت به یکی، دو سال گذشته 4 برابر افزایش یافته است اما قیمت مبلمان بیش از 2 برابر افزایش نیافته است.  احمدیان با بیان اینکه واردات مبل ممنوع است، بیان داشت: در سال‌های اخیر با توسعه صنعت مبلمان کشور واردات به یک دهم کاهش یافت و اکنون نیازی به واردات در این زمینه نیست اگرچه با توجه به تعالی که در این صنعت به دست آورده‌ایم نگرانی از واردات این محصول وجود ندارد.  در ادامه این نشست محسن منتظری نماینده سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: طی چند سال گذشته روند صادرات ما در زمینه مبلمان رو به رشد بوده و در 12 ماهه سال 98 رشد صادرات مبلمان کشور 145 نسبت به 12 ماهه سال 96 بوده است. وی بیان کرد: در سال 97 ارزش صادرات مبلمان کشور 27 میلیون دلار بوده در حالی که ارزش صادرات مبلمان در سال 96 فقط 12 میلیون دلار بوده است.  منتظری افزود: اگرچه صادرات در این بخش رقم قابل توجهی نیست اما رشد 145درصدی صادرات حاکی از آن است که ظرفیت‌های خوب صادراتی وجود دارد و می‌توان صادرات در این صنعت را تا 500 میلیون دلار هم پیش‌بینی کرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد. وی گفت: در 8 ماهه امسال نسبت به 8 ماهه 97 هم رشد صادراتی در این بخش 40 درصد بوده است.  نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در 8 ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات مبلمان کشور 30 میلیون دلار بوده است.  وی گفت: در خصوص واردات مبلمان (شامل کالای تمام شده، کالای واسطه‌‌ای و مواد اولیه) کاهش داشته‌ایم و واردات آن در سال 97 فقط 9 میلیون دلار بوده است.  منتظری بیان داشت: البته با توجه به ظرفیت و تعداد کارگاه‌های فعال در بخش صنعت مبلمان کشور رقم 30 میلیون دلار برای صادرات ناچیز است. وی گفت: پیشنهاد شده تا یک میز تخصصی برای صادرات مبلمان در سازمان توسعه تجارت تشکیل شود.

در ادامه این جلسه علیرضا عباسی رییس اتحادیه درودگران و مبلمان تهران بیان داشت: یکی از موضوعاتی که به تولید و صادرات مبلمان آسیب رسانده برپایی فروشگاه‌های با نام نمایشگاه در پارک‌ها و امکان دیگری در سطح کشور و تهران بوده است. وی با بیان اینکه اغلب این واحدها بدون شناسنامه بودند، اظهار داشت: از طریق اتحادیه درودگران اقداماتی برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه انجام شد و با موافقت وزیر صنعت، اتاق اصناف و استاندار تهران مقرر شد تا دیگر این نمایشگاه در تهران برگزار نشود همچنین قبادی معاون وزیر صنعت دستور دادند در کل شهرستان‌ها کشور این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و در مقابل سالی یک یا حداکثر دو بار نمایشگاه‌هایی با رویکرد صادرات و رونق تولید برگزار شود. عباسی اظهار کرد: بر این اساس برگزاری نمایشگاه‌ در حوزه مبل فقط با مجوز اتحادیه‌های صنف درودگران و اتاق‌های اصناف در تهران و شهرستان‌های امکان‌پذیر است.

 

ارسال نظر