ورود به بازار کنیا فرصتی برای صادرات به قاره آفریقا است

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۳۹

نشست روز اقتصاد کنیا به همت معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران و باهدف بررسی فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری پیش روی ایران و کنیا با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، جعفر برمکی سفیر جدید ایران در کنیا، مهدی بخشنده رییس اتاق قزوین (اتاق معین کشور کنیا)، حسن خسروجردی رییس اتاق مشترک ایران و آفریقا، حسین گیوزاد رییس اداره شرق آفریقا، نمایندگان وزارت امور خارجه و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر این نکته که کشور کنیا دارای پتانسیل‌های فراوان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوان این کشور و به‌طورکلی قاره آفریقا، حضور جمهوری اسلامی ایران در این قاره بسیار کمرنگ است. اگر هم تلاشی صورت گرفته است، صرفا شاهد تلاش‌های فردی بوده‌ایم نه سیستماتیک.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، کل حجم روابط تجاری ایران با قاره آفریقا کمتر از یک میلیارد دلار است؛ همچنین در سال 97، حجم روابط اقتصادی ایران و کنیا 100 میلیون دلار بوده که در چهار ماه ابتدایی سال 98، این رقم به 6 میلیون دلار کاهش محسوس پیداکرده است. او در همین زمینه تأکید داشت که باید با توجه به ظرفیت‌های موجود، از فرصت‌های پیش‌آمده برای توسعه روابط اقتصادی بهره برد.

کرباسی تقویت این ارتباطات را در گروی توسعه زیرساخت‌ها از سوی تصمیم‌گیران و دستگاه‎‌های متولی دانست و تأکید داشت: ایجاد رویه مثبت در حمل‌ونقل که دغدغه اصلی فعالان اقتصادی است، ایجاد خط کشتیرانی و پرواز مستقیم و بهره‌گیری از سیستم مبادلات پولی و بانکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدنظر برای توسعه روابط اقتصادی ایران و کشورهای آفریقایی است.

او همچنین خدمات فنی و مهندسی، کشت فرا سرزمینی، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی را از مهم‎ترین ظرفیت‌های همکاری پیش روی فعالان اقتصادی ایران و کنیا دانست که منجر به افزایش سهم دو طرف از بازارها خواهد شد.

در ادامه جعفر برمکی، سفیر جدید ایران در کنیا تأکید کرد: مواردی که از سوی معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران و به نمایندگی از بخش خصوصی مطرح شد، موضوعات و اولویت‌های ما در کنیا خواهد بود که به‌محض استقرار در این کشور، برای تحقق آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

برمکی با تأکید بر این نکته که کشور کنیا عضو جامع شرق آفریقا، عضو بازار جنوب شرق و شرق آفریقا و از آن مهم‌تر عضو اتحادیه آفریقاست، گفت: هرکدام از این مناطق قراردادهایی بین کشورهای عضو دارند و تسهیلاتی برای تبادلات بین کشورها اندیشیده شده است. طبیعتا حضور بخش خصوص در کنیا به عنوان عضو فعال هرکدام از این اتحادیه‌ها، می‌تواند کمک کند تا ابران به بازار سایر کشورها نیز دسترسی یابد.

سفیر جدید ایران در کنیا، حضور تولیدکنندگان ایرانی در کنیا را حائز اهمیت دانست و توصیه کرد: تولیدکنندگان برای دسترسی به بازار کنیا در درجه اول و مابقی کشورها، می‌توانند بخشی از تولید را در همین کشور انجام دهند، به‌گونه‌ای که محصولاتشان را با نام تولید کنیا، در بازار آفریقا به فروش برسانند.

حسین گیوزاد از دیگر حاضران در این نشست، با تأکید بر این موضوع که قاره آفریقا برای فعالان اقتصادی یادآور فقر، گرسنگی و جنگ است، تأکید داشت: به لحاظ زیرساختی، قاره آفریقا به‌طور مداوم و با سرعت در حال رشد است. دراین‌بین کنیا قطب اقتصادی، مالی و حمل‌ونقل این قاره به شمار می‌رود که آمارهای تجاری چند سال اخیر هم نشان داده که کنیا بزرگ‌ترین کشور تجاری ایران در مقایسه با دیگر کشورهای آفریقایی در چند سال اخیر بوده است.

به باور او، کنیا مقصد صدور خدمات فنی و مهندسی است و تعدادی شرکت‌های بازرگانی فعال در این کشور حضور دارند و قرابت فرهنگی این کشور با ایران باعث شده تا فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور مشارکت فعال داشته باشند.

رییس اداره شرق آفریقا، تسهیلات این کشور درزمینه ویزای فرودگاهی، ثبت شرکت و اقامت، برقراری خط کشتیرانی هرچند نامنظم، بازار آزاد و دخالت حداقلی دولت را در بازار این کشور در کنار رسمی بودن زبان انگلیسی را برای فعالان اقتصادی ایرانی حائز اهمیت دانست و افزود: فرهنگ و فناوری ما با کنیا از بین دیگر کشورهای آفریقایی سازگارتر است.

به گفته او در حال حاضر کشورهای اروپایی، اولین و مهم‌ترین رقبای ایران در کشور کنیا محسوب می‌شوند.

مهدی بخشنده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین، اتاق معین کنیا هم با تأکید بر این موضوع که ایران حتی در لیست فهرست کشورهایی که کنیا اقدام به واردات اقلام کالاهای اساسی خود می‌کند نیست، واردات غالب این کشور از ایران را کالاهایی با پایه‌های نفتی دانست.

او حضور موفق ایران در بازار کنیا را در گروی حمایت مسوولان دولتی دانست و پیشنهاد داد که ایران به عنوان کشوری صنعتی و سرمایه‌گذار در بازارهای کنیا ورود کند.

برقراری خطوط هوایی مستقیم و همکاری درزمینه ایجاد پالایشگاه‌ها ازجمله مهم‌ترین پیشنهادهایی بود که حسن خسروجردی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا خواهان تحقق آنها شد.

 

ارسال نظر