انحصار ۶۰ درصدی واردات «زینک»

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۳۳

رییس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران با بیان اینکه زینک موجود در انبار، می‌تواند نیاز سه ماه کشور را کاملا تامین کند، می‌گوید: اختلاف ارزی واردات یک تاجر که بیش از ۶۰ درصد مجموع واردات زینک به کشور را دارد، ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. احمد ابوالحسنی با اشاره به معضلی که برای صنعت چاپ به وجود آمده، آن را به چند بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول و اصلی مساله کاغذ و مقواست که بیشتر به اتحادیه چاپخانه‌داران و کاغذ و مقوا مرتبط است. نکته مهم این است که کاغذ تا به امروز هرچه وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، ولی متاسفانه در عدم توزیع آن به جایی رسیدیم که الان بند کاغذی که باید نهایتا ۱۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید با حدود قیمت ۵۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. ابوالحسنی با اشاره به اینکه «دلیل این نابسامانی این است که اولا کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته این موضوع را به درستی مدیریت کند و دوم اینکه نظارت درستی بر توزیع نشده است» گفت: کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری هم وارد ماجرا شدند و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به آن اشاره کردند؛ اما بازهم برنامه‌ای جدی برای ساماندهی آن اتفاق نیفتاد.

رییس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران با تاکید بر اینکه کار اصلی این اتحادیه به «زینک» مربوط است، گفت: در اهمیت زینک برای صنعت چاپ همین بس که بدانید اگر کاغذ کم باشد یک روزنامه می‌تواند بگوید به جای ۱۰ هزار نسخه، ۵ هزار نسخه منتشر می‌کنم اما اگر زینک نباشد حتی یک ورق هم امکان انتشار ندارد. پس زینک کالای اساسی صنعت چاپ است. ابوالحسنی تشریح کرد: زینک جزو کالاهای مرتبط با صنعت چاپ بود که هیچ مشکلی نداشت چون رقابت در آن زیاد بود و بازار خوبی داشت. مشکل از جایی آغاز شد که زینک را که در ارز نیمایی قرار داشت به گروه یک بردند و تبلیغاتی هم برایش کردند. در نتیجه کسی به تاجرانی که می‌خواستند زینک وارد کنند ارز دولتی نداد و امکان رقابت از او سلب شد. بنابراین تجار دیگر زینک وارد کشور نکردند و در بهمن سال ۹۷ خلأیی به وجود آمد که باعث شد زینکی که با ارز نیمایی به قیمت حدود ۱۸ هزار تومان در بازار فراوان بود، ناگهان به قیمت ۴۵ هزار تومان برسد.

او با اشاره به اقداماتی که پس از این بحران شکل گرفت، گفت: بلافاصله اتحادیه وارد عمل شد و تجار را دورهم جمع کرد. اینجا دیگر ارز دولتی اختصاص یافته بود اما حتی یک زینک هم با آن وارد نشده بود و باز هم ارز نیمایی بود. ما به تجار گفتیم با ارز آزاد بروید از ترکیه زینک بیاورید تا بتوانیم فعلا بازار را کنترل کنیم. یعنی اتحادیه به نوعی خودزنی و کاری انقلابی کرد اما نتیجه این بود که توانستیم قیمت زینک در بازار را به حدود ۳۵ هزار تومان برسانیم تا اینکه اولین محموله ارز دولتی اواخر فروردین سال ۹۸ وارد کشور شد.

یک تاجر، سه کانتینتر با محموله حدود ۲۰۰ هزار متر از دو برند وارد کرد که هم اکنون مقداری از آنها ترخیص شده و مابقی در گمرک است. ابوالحسنی با اشاره به محتوای اولین محموله ارز دولتی زینک، گفت: یک تاجر، سه کانتینتر با محموله حدود ۲۰۰ هزار متر از دو برند و بلافاصله دوباره ۹ کانتینر دیگر هم وارد کرد که الان یکسری از آنها ترخیص شده و مابقی در گمرک است. برای حدود ۱۰ کانتینر هم پول پرداخت شده و ارز اختصاص یافته و قرار است به کشور برسد.

 

ارسال نظر