ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاخره به دست قطعه‌سازان رسید

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۲۰

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم بانک مرکزی به تخصیص ارز 4200 تومانی به قطعه‌سازان بالاخره عملیاتی شد؟ اظهار داشت: تخصیص ارز 4200 تومانی به قطعه‌سازان از حدود یک هفته پیش آغاز شد که این روند زمینه عادی شدن تدریجی شرایط در بازار قطعه و خودرو را فراهم می‌کند.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به وعده رییس‌جمهور درمورد تخصیص ارز تک نرخی 4200 تومانی عنوان کرد: این تخصیص وارد فاز اجرایی شده است و همه قطعه‌سازان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن برای دریافت ارز به بانک مراجعه کنند.

نجفی منش با بیان اینکه تاکنون 2 بار گشایش حواله با ارز تک نرخی از کشورهای هند و ایتالیا برای واردات مواد اولیه انجام شده است، عنوان کرد: یک فرایند معمولی برای گشایش حواله و دریافت ارز 4200 تومانی وجود دارد و در این زمینه مانع خاصی وجود ندارد . با توجه به اثر رشد 20 درصدی نرخ دستمزدهای امسال، تخصیص ارز 4200 تومانی با اثر کاهشی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد بود و به نظر می‌رسد اثری قابل توجه در قیمت قطعات داشته باشد. وی افزود: ارزمورد نیاز قطعه‌سازان که حدود 4.5 میلیارد دلاراست برای تولید خودرو تا پایان سال برآورد می‌شود، به اندازه کافی تامین نشده و با آغاز دور تازه تحریم‌ها، در این زمینه فرصت سوزی شده که در این زمینه حداکثر ارز مورد نیاز تولید خودروهای سواری بین 2.5 تا سه میلیارد دلار است. نجفی منش اعلام کرد که سال گذشته متوسط ارزبری خودروها با شمارگان تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در مجموع 3.5 میلیارد دلار ارزبری داشت. بر این اساس، ارز مورد نیاز امسال قطعه‌سازان نیز به شمارگان تولید بستگی دارد و این در حالی است که اکنون تامین ارز قطعه‌سازان به حدود 1.1 میلیارد دلار رسیده است. وی با بیان اینکه معاون وزیر صنعت و معدن قول رفع کسری قطعات خودروسازان برای تکمیل فرآیند تولید را تا اواسط شهریور ماه داده است، یادآور شد: مطابق برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده‌اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودروها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود. رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به عدم همکاری گمرک اعلام کرد: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است.

وی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد 14‌رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد 14‌رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت‌گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که با وجود تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد.

نجفی منش درتحلیل نتیجه این وضعیت می‌گوید: از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی دیگر خواهد شد.

 

ارسال نظر