اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۹۲

صادرات زعفران رکورد زد

ایرنا|  رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: صادرات محصول زعفران ایران در سال گذشته توانست برای دومین سال متوالی روند افزایشی خود را حفظ کند و رکورد بیشترین میزان صادرات این محصول در 10 سال گذشته را بشکند. کاوه زرگران، میزان صادرات زعفران در سال گذشته را حدود 236تن به ارزش بیش از 326 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: با وجود رشد صادرات حدود 55 درصدی زعفران، حدود 77 درصد محصول طلای سرخ ایران تنها به سه کشور هنگ‌کنگ، امارات و اسپانیا صادر می‌شود که نشان از موفق نبودن ما در گرفتن سهم بیشتر از بازار سایر کشورهاست. او ادامه داد: گفت: آمار تجارت کشورهای عمده واردکننده زعفران ایران نشان می‌دهد که کشورهایی چون اسپانیا در عین حال که از واردکنندگان عمده زعفران از کشورمان هستند، در زمره بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان قرار دارند.

او افزود: توجه نکردن به نیاز بازارهای جهانی و تلاش برای مطابقت با آن در دوره‌های گذشته سبب شده کشورمان بازار زعفران بسته‌بندی شده را به کشورهایی چون اسپانیا واگذار کند و با وجود رتبه اول در تولید و صادرات این محصول، عمده محصول تولیدی زعفران کشور به شکل فله از کشور صادر شود و ارزش افزوده کمتری را برای کشور به همراه داشته باشد. زرگران گفت: غفلت مسوولان این حوزه در نگهداری از مزیت کشور در تولید این گرانبهاترین ادویه جهان و خروج پیاز زعفران از کشور سبب شده کشور همسایه ما یعنی افغانستان امروز به یکی از رقبای ما در تولید و صادرات زعفران تبدیل شود. این کشور توانسته با صادراتی بیش از 17 میلیون دلار در سال 2017، سهم خود از بازارهای جهانی تجارت این محصول را نزدیک به 23 درصد افزایش دهد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ ۷۹۰۰ تومان

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران معتقد است: قیمت فعلی گوشت مرغ نه‌تنها موجب سوددهی به تولیدکنندگان نشده که موجب زیان‌شان هم می‌شود اما با این وجود نیاز مردم تامین است. مهدی یوسف‌خانی در مورد قیمت‌ها هم گفت: برخی قیمت‌های اغراق‌ شده‌یی را برای گوشت مرغ اعلام می‌کنند که درست نیست. در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده ۴۹۰۰ تومان است و هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در واحدهای صنفی حدود ۷۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. او افزود: این در حالی است که اگر قیمت‌ مرغ زنده به کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و کشتار به ۸۵۰۰ تومان برسد، تولیدکننده بالاخره از وضعیت نابسامانِ زیان‌ خارج می‌شود و هزینه تولید خود را برمی‌گرداند.

او در مورد تولید مرغ در کشور گفت: مصرف روزانه گوشت مرغ در شهر تهران ۱۲۰۰ تن است که به راحتی تامین می‌شود. یوسف‌خانی در ادامه گفت: تولید مرغ در کشور اکنون به جایی رسانده شده که نیاز به صادرات دارد اما زمینه این اقدام وجود ندارد. او افزود: تولید مرغ در کشور طوری است که انباشت می‌شود و زمانی که تقاضا کم باشد، قیمت با اجبار پایین می‌آید و تولیدکننده متضرر می‌شود و در نهایت هم مرغ بسته‌بندی و در سردخانه ذخیره می‌شود. یوسف خانی همچنین به ورشکسته شدن تعدادی از تولیدکننده‌ها و مرغداران اشاره کرد و گفت که اما آمار دقیقی از این ورشکستگی ندارد.

توزیع گوشت قرمز با قیمت دولتی

تسنیم| رییس انجمن صنفی تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور با بیان اینکه ران گوسفندی با قیمت هرکیلو ۴۳ هزار تومان و سردست ۴۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌یی عرضه می‌شود گفت: میزان واردات گوشت قرمز به حدی است که نیاز بازار را تا چندین ماه آینده پاسخگوست. مسعود رسولی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار برای مدیریت و تامین نیاز با همکاری بخش خصوصی گوشت قرمز گوسفندی وارد کرده است افزود: براساس آمارها روزانه 100 تن گوشت قرمز در استان تهران که پر مصرف‌ترین بازار کشور است عرضه می‌شود. او گفت: میزان واردات گوشت قرمز به حدی است که نیاز بازار را تا چندین ماه آینده پاسخگوست. رییس انجمن صنفی تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی افزود: گوشت گوسفندی وارداتی با قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار و با بسته‌بندی بصورت پاکسازی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌یی و میادین تره بار روزانه توزیع می‌شود.

رسولی گفت: ران گوسفندی با قیمت هر کیلو 43 هزار تومان، سردست هر کیلو 42 هزار تومان، راسته گوسفندی هر کیلو 35 هزار تومان، قلوه گاه هر کیلو 25 هزار تومان و گوشت گردن گوسفندی نیز هر کیلو 35 هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌یی عرضه می‌شود. او از شهروندان خواست برای تامین گوشت مورد نیاز به فروشگاه‌های زنجیره‌یی و میادین میوه و تره بار مراجعه کنند. رییس انجمن صنفی تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی افزود: گوشت‌های وارداتی از لحاظ کیفیت و سلامت در سطح مطلوبی است و دامپزشکان تمام مراحل تولید، کشتار و عرضه را بطور مستقیم نظارت می‌کنند. رسولی گفت: بازرسان سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز در چگونگی توزیع، عرضه و قیمت‌ها نظارت دارند. او افزود: در برخی مواقع تخلفاتی درباره تغییرات در قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌یی گزارش شده که رسیدگی شده است.

 

ارسال نظر