اصلاح قوانین برای جلوگیری از فرار مالیاتی

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۶۴

پایگاه اتاق اصناف تهران|

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد کمپین «من مالیات می‌پردازم» بر ضرورت اصلاح قوانین معافیت از مالیات تاکید کرد.

محمدرضا جعفریان با اشاره بر لزوم فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات اظهار کرد: با توجه به اینکه اصناف، صاحبان مشاغل، کارمندان و شخصیت‌های حقوقی براساس درآمدی که دارند به دولت مالیات می‌پردازند و در هزینه‌های دولت مشارکت می‌کنند، دولت هم باید به مردم گزارش بدهد که مالیات اخذ شده را چگونه و در چه بخش‌هایی هزینه می‌کند. وی با بیان اینکه مطابق ارقام بودجه جاری کشور بین ۴۸تا ۵۰ درصد بودجه از منابع مالیاتی تامین می‌شود بر لزوم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دولت در هزینه‌کرد مالیات در کشور تاکید کرد. جعفریان، مالیات را یکی از منابع مهم درآمدی دولت ذکر کرد و گفت: دولت فقط چند منبع تامین مالی دارد که شامل فروش نفت، دریافت مالیات، وام، فروش اوراق مشارکت و… است که البته مالیات‌های وصولی باید صرف زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی مانند جاده‌سازی و ... شود.

وی ضمن انتقاد از اقشاری که با وجود درآمد بالا از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند به مردم اطمینان داد، ممیزان مالیاتی براساس مستندات و با توجه به میزان درآمد، مالیات را محاسبه کرده و سعی می‌شود در حق کسی اجحاف نشود. چگونگی محاسبه مالیات توسط قانون‌گذار انجام می‌شود و قانون‌گذار هم به درستی به وضعیت درآمدها توجه دارد؛ کما اینکه ماده ۱۳۱ قانون در سال ۱۳۹۴ بسیار تاثیرگذار بوده است. جعفریان همچنین با اشاره به وجود برخی معافیت‌های مالیاتی، پیشنهاد بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به معافیت از مالیات را مطرح کرد. مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با اشاره به موضوع فرارهای مالیاتی گفت: باید ضعف قوانین در این زمینه برطرف شود که لازم است در این زمینه نرخ‌های حداقل یا حداکثری که اکنون ۱۵و ۲۵درصد است، اصلاح شود. وی اعتماد به مردم را شرط مهم در فرهنگ‌سازی مالیات دانست و گفت: متاسفانه در بررسی طرح جامع مالیاتی روند کندی در پیش گرفته شده و باید در زمین مالیات‌دهی شفاف‌سازی اقتصادی انجام گیرد تا دارایی‌های واقعی مردم مشخص شود. مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران همچنین تاکید رسانه ملی بر آموزش قوانین مالیاتی قبل از ورود به عرصه کسب وکار را گامی مهم در فرهنگ‌سازی مالیات دانست و گفت: پرداخت مالیات یک وظیفه اخلاقی و قانونی است و باید به مرور برای همه اقشار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود. وی همچنین خواستار تشویق مودیان به پرداخت مالیات طبق ماده ۱۷۲قانون مالیات‌ها مبنی بر مشارکت و کمک به دولت در امر مدرسه‌سازی، جاده‌سازی، ساخت بیمارستان شد.

جعفریان با اشاره به موضوع مهم آموزش در اصناف گفت: براساس طرحی که در اتاق اصناف ایران در دست اجراست، متقاضیان پروانه کسب یا تمدید باید یک دوره آشنایی با قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی، نظام صنفی و … را برای مدت ۲۴ساعت طی کنند.

 

ارسال نظر