بورس چقدر از دیگر بازارها عقب است؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ - ۱۶:۵۵:۴۰
کد خبر: ۲۰۱۸۲۸
بورس چقدر از دیگر بازارها عقب است؟

سلمان نصیر زاده، تحلیل گر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه از نظر بازدهی نسبت به بازار‌های موازی عقب ماندگی زیادی دارد، به عنوان نمونه بازار سرمایه نسبت به بازار ملک که کم ریسک‌ترین محل سرمایه گذاری است، عقب مانده است.

به گزارش ایبنا، این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: عقب ماندگی بازار سرمایه دلایل زیادی دارد، یکی از این دلایل این است که امنیت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ به خصوص در نیمه دوم سال خدشه وارد شد و جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری کاهش داد. این موضوع موجب شد تا سرمایه‌ها به سمت سفته بازی در بارارهای موازی حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اصلی‌ترین دلیل عقب ماندگی بازار سهام، سیاست‌های دستوری دولت است و همچنین مالکیتی که دولت نسبت به اقتصاد دارد، که در نهایت این مالکیت به ضرر بازار سرمایه تمام شد.

وی افزود: این موارد موجب شد تا ارزش دلاری بازار سهام از حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به محدوده ۱۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد، در صورتی که سایر بازارها، مثل بازار مسکن، خودرو و ... علاوه بر این که بازده ریالی دارند، بازده دلاری نیز داشته اند.

نصیر زاده تصریح کرد: در دو ماه اخر سال ۱۴۰۱ اتفاق‌هایی روی داد که موجب شد اهالی بازار سهام تغییر نگرش دهند، اول این که سرمایه گذار به دنبال این است که بازار ارزان‌تر را پیدا کند و بازار سرمایه ارزان‌ترین بازار نسبت به سایر کلاس‌های دارایی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه به ابزار‌هایی نیاز دارد تا جریان پول را جذب خود کند، به عنوان نمونه عواملی که سود شرکت‌های بورسی را به خطر می‌اندازد برداشته شود، یکی از این موارد مانع زدایی از افزایش درآمد دلاری شرکت‌های صادراتی است.

این کارشناس اضافه کرد: دولت پس از این که مرکز مبادله ارز و طلای ایران را راه اندازی کرد، محلی برای تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی به قیمت بالاتر از ۳۸ هزار تومان فراهم کرد که پالس بسیار قوی برای رشد شرکت‌های بورسی بود.

وی افزود: در حال حاضر انواع محصولاتی که در بورس کالا معامله می‌شود با دلار بالاتر از ۴۰ هزار تومان در حال معامله است، که این موضوع موجب شده است تا بازده شرکت‌های بورسی تقویت شود.

نصیر زاده گفت: بیش از ۶۰ درصد از بازار سرمایه، بدون در نظر گرفتن شرکت‌های سرمایه گذاری، بیس دلاری و صادراتی دارند و «مرکز مبادله ارز و طلا» تاثیر زیادی بر افزایش سود آوری این شرکت‌ها بازی می‌کند و P/E این شرکت‌ها را کاهش و انتظارات را برای تداوم رشد بازار سهام فراهم کرده است.

وی افزود: بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها حداقل ۵۰ درصد عقب مانده است. بازار ملک با دلار حدود ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود و نرخ دلاری خودرو با قیمت حدود ۷۵ هزار تومان معامله می‌شود و انواع سکه طلا نیز با دلار ۷۰  هزار تومان معامله می‌شود، اما بازار سرمایه با دلار نزدیک به ۳۰ هزار تومانی در حال معامله است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سیاست گذار در حال کاهش التهاب بازار ارز است، چراکه نرخ ارز غیر رسمی را از کانال ۶۰ و ۵۰ هزار تومان به پایین کشیده است، اما حواله دلاری شرکت‌های بورسی را افزایش داده و وارد کانال ۴۰ هزار تومان کرده است. این موضوع جذابیت بازار سهام را دو چندان می‌کند.

نصیر زاده در پایان تاکید کرد: در نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاخص کل بازار سرمایه کانال دو میلیون واحدی را فتح خواهد کرد.

ارسال نظر