نرخ ارز مبادله‌ای، مهم‌ترین نرخ برای بورس و شرکت‌ها

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۰۲:۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۰۰۷۹۵

فردای اقتصاد| محمد عربلو، کارشناس بازار سرمایه به مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۲ که سرمایه‌گذاران باید آنها را رصد کنند پرداخت و گفت: تغییر سیاست‌گذاری و قوانین در کشور موجب می‌شود سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی به تحلیل آینده بپردازند اما با این حال، بورسی‌ها باید مجموعه‌ای از متغیرهای کلان در سطح سیاسی و اقتصادی را دنبال کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نرخ دلار به خصوص دلار نیما یا همان حواله مرکز مبادله ارزی، رفتار سیاست‌گذار اقتصادی و بندهای بودجه ۱۴۰۲ و... اشاره کرد.

وی در رابطه با نرخ دلار اعتقاد داشت که مهم‌ترین نرخ ارز برای بورس تهران در حال حاضر نرخ مرکز مبادله است که نشان می‌دهد شرکت‌ها با چه دلاری محصولات خود را به فروش می‌رسانند و می‌توان اثر آن را در صورت‌های مالی آتی مشاهده کرد. عربلو این کارشناس بازار سرمایه درباره صنعت پتروشیمی اظهار کرد: با وجود شرایطی که اخیرا برای شرکت‌های این صنعت به وجود آمده است، پتروشیمی‌ها همواره نشان داده‌اند که می‌توانند جز گروه‌های قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری باشند.

وی افزود: این گروه در حال حاضر به دلیل رشد قیمت دلار و همچنین وضعیت رو به بهبودی که در اقتصاد کشور چین و بازارهای جهانی ایجاد شده است، می‌توان انتظار داشت که شرایط برای شرکت‌های پتروشیمی بهتر شود اگرچه همچنان برخی ریسک‌ها مانند نرخ خوراک، عوارض صادراتی و... برای این صنعت وجود دارد. وی در پایان با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های بورس ۱۴۰۲، عنوان کرد: مهم‌ترین تهدیدها مسائلی از جمله روند سیاست‌گذاری سیاسی و اقتصادی، بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های پولی و ارزی و... است که می‌تواند بر روند عملیاتی و مالی شرکت‌ها اثرگذار باشد و سودآوری آنها را با تغییراتی مواجه کند.

 

ارسال نظر