جدال بازار با ورود و خروج پول

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۰:۵۱:۱۳
کد خبر: ۲۰۰۰۳۶
جدال بازار با ورود و خروج پول

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته روند سختی را پشت سر گذاشت به نوعی با افت حدود 1 درصدی در محدوده یک میلیون و 82 هزار واحدی قرار گرفت و نکته مهم اینجاست که شاخص تغییر کانال نداده است و همچنان در محدوده 1.8 میلیونی است و اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شاخص تا پایان سال در همین محدوده باقی می‌ماند. در همین حال شاخص هم‌وزن و شاخص 30 شرکت بزرگ نیز روند منفی به خود گرفت.

در آخرین روز کاری هفته مهم‌ترین شاخص‌های بازار سرمایه روند منفی به خود گرفتند و همچنین در نیمه معاملات شاخص کل هم وزن وضعیت مثبت داشته که در نیم ساعت پایانی معاملات با افزایش عرضه بیشتر نمادها منفی شدند، در معاملات دیروز ۱۴۷ نماد مثبت، ۶۶ نماد صف خرید، ۳۵۲ نماد منفی و ۵۳ نماد صف فروش بودند.

ارزش معاملات خرد همچنان بالای ۹ هزار میلیارد تومان بوده و از این بابت نگرانی در بازار وجود ندارد مگر اینکه در هفته آتی با کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد مواجه شویم. برآیند ورود و خروج پول هوشمند نیز به منفی ۱,۱۷۱ میلیارد تومان رسید، یکی از لیدرهای بازار سرمایه در معاملات چند هفته اخیر نماد فولاد است که با سیگنال دیروز سخنگوی وزارت صمت مبنی بر عرضه ارز به صورت نیمایی برای فولادی‌ها، منفی شد.

یکی دیگر از لیدرهای بازار سرمایه نمادهای پالایشی هستند که روز اخیر شتران در این گروه در آستانه صف فروش قرار داشت، در بین نمادهای شاخص ساز اما معدنی‌ها وضعیت بهتری داشته و نماد کچاد توانست همچنان پرتقاضا بوده و صف خرید خود را حفظ کند.

با وجود این شرایط برآیند معاملات سومین هفته اسفند ماه مثبت باشد و برهمین اساس شاخص کل هفته گذشته روی عدد یک میلیون و 656 بود و این هفته اما شاخص کل در محدوده یک میلیون و 821 هزار واحدی ایستاد و در نهایت رشد 9.9 درصدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص هم‌وزن هفته اخیر روی عدد 503 هزار و 202 واحدی بود که این هفته به رقم 537 هزار و 870 واحدی رسید و در نهایت رشد 6.8 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن با رسیدن به تراز 23 هزار و 7 واحدی رشد 7.7 را تجربه نمود. همچنین میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه در سومین هفته نسبت به هفته‌های اخیر افزایش یافت. بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هشت هزار و 791 میلیارد تومان، روز یکشنبه 12 هزار و 968 میلیارد تومان، روز دوشنبه 10 هزار و 351 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه هشت هزار و 330 میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه 9 هزار و 143 میلیارد تومان بود.

در مجموع ارزش معاملات سومین هفته اسفند ماه به 49 هزار و 583 میلیارد تومان رسید که در نوع خود یک رکوردشکنی به حساب می‌آید. این ارزش معاملات در مقایسه با هفته‌های گذشته بسیار افزایش یافته اما در آخرین روز کاری این هفته شاهد خروج نقدینگی سنگین بودیم تا بدین واسطه تعادلی میان ورود و خروج پول در بازار ایجاد شود.

ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز پیاپی منفی بود و 860 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از 6 برابری -معادل 547 درصد- داشته است. در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 110 میلیارد تومان بود.  فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای شتران، فملی، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، رمپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فپنتا، کچاد و حآفرین در رتبه‌های بعدی بودند.

  علت روند صعودی بورس چیست؟

علی سجادی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان آفاق در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: به صورت تاریخی بازارسرمایه همواره همبستگی کاملا مثبتی با نرخ ارز و تورم دارد؛ اما در دو سال اخیر به دلایل مختلف و ابهاماتی که بر بازارسرمایه حاکم بود موضوع همبستگی به تاخیر افتاده و بازارسرمایه نتوانسته هماهنگ با آنها حرکت کند.

به عقیده این کارشناس بازار، بورس به واسطه جهش‌های ارزی و تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، پتانسیل بالایی برای رشد دارد که تاکنون به دلیل ناآرامی‌های بین‌المللی خصوصا در مورد روسیه، رشد بورس به تعویق افتاده است.

سجادی عامل بعدی موثر در نوسانات بازار را متغیر ترس دانست و گفت: به دلیل اتفاقات سال‌های گذشته در بازار سرمایه، یک ترس تاریخی در بازار وجود دارد که سبب می‌شود عمده فعالان بورسی نگاه کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشند، این در حالی است که در تمامی کشورهای پیشرفته بازارسرمایه به عنوان بازاری بلندمدت شناخته می‌شود. اما در ایران به واسطه تجربیات تلخ گذشته، سرمایه‌گذاران چه خرد و حتی نهادی نگاهی کوتاه‌مدت به بازار دارند و به محض کسب سود ۱۰ الی ۱۵ درصدی به قصد شناسایی سود، نقد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان آفاق ادامه داد: با این اوصاف نکته مهم این است که متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار به قوت خود باقی مانده و عملا در بازه حداقل میان‌مدت چشم‌انداز مثبتی در بازار وجود داشته باشد که بتوان به پشتوانه آن رشد مستمر ایجاد شود.

این کارشناس بازار در خصوص عوامل تاثیرگذار بر بازار گفت: غیر از بحث‌های تورمی که مطرح شد می‌توان به این مهم اشاره کرد که بخش مهمی از بازار سرمایه ایران کامودیتی محور بوده و این شرکت‎ها درآمد ارزی دارند بنابراین به صورت مستقیم از صادرات و فروش‌های داخلی حتی با یک تاخیر زمانی از افزایش نرخ ارز تاثیر می‌گیرند. درواقع می‌توان گفت کامودیتی‌محورها به صورت مستقیم از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند و باتوجه به درآمدهای ارزی که دارند می‌توانند به عنوان کاندیدای اول رشد بازار شناخته شوند.

 اما در حالت کلی در اقتصاد کشور تورم داریم که بسیاری از شرکت‌ها هم از منظر درآمدی تحت تاثیر این فاکتور قرار می‌گیرند، چراکه ارز جایگزینی شرکت‌ها کاملا تحت شعاع افزایش ارز قرار خواهد گرفت بنابراین اگرچه از فاکتور افزایش نرخ ارز سایر شرکت‌ها هم تاثیر میگرند اما کامودیتی‌محورها از جمله شرکت‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و حتی پالایشی‌ها در جایگاه نخست این صف قرار دارند.

سجادی در خصوص روند خودرویی‌ای بازار و احتمال لیدری آنها در بازار گفت: خودرویی‌ها تحت تاثیر ابهامات قرار دارند و هنوز به صورت کامل موضوع عرضه محصولاتشان شفاف نشده است، درواقع با وجود افزایش قیمت‌های سنگینی که در بازار وجود دارد، بازار هنوز متقاعد نشده چه بخشی از آن به شرکت خودروساز میرسد. با این اوصاف می‌توان گفت خودرویی‌ها از آن دسته سهم‌های جامانده بازار هستند که قربانی ابهامات سیاست‌گذار شده و از رشد اخیر بازار بی‌بهره مانده‌اند.

 

ارسال نظر