بورس کالا میزبان عرضه‌های متنوع

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۲:۴۷:۴۲
کد خبر: ۱۹۲۴۵۵

تالارهای بورس کالا روزانه میزبان عرضه‌های مختلف از شرکت‌ها و صنایع مختلف است. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، عرضه خودروی شاهین گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد و براساس آن، ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان در سه‌شنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه می‌شود. تاریخ تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است. در توضیح مشخصات این محصول آمده است محل تحویل خودرو، نمایندگی‌های فروش شرکت به انتخاب مشتری است.

خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره‌گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره‌گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال هستند. در این اطلاعیه همچنین اشاره شده انتخاب نمایندگی و امکان تعیین رنگ خودرو (سفید یا مشکی) بدون هزینه در مرحله تکمیل وجه برای مشتری فراهم شده است.گفتنی است، پیش پرداخت ثبت سفارش شاهین در بورس کالا ۱۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است.

بازار گواهی سپرده نیز معاملات نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. در هفته منتهی به ۱۸ شهریور شاهد دست به دست شدن ۱۰ میلیون و ۶۳۳ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۲۱۵ میلیارد تومان بود. سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد.

در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت، ۱۰ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۲۱۵ میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۱ شهریور بیش از ۳۲۱ میلیارد تومان برای ۱۲ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۲۷ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، ۸۹۴ هزار و ۶۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک ۱۲۳ میلیارد تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۵۷ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۸ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ٨ میلیون و ۲۱۶ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک ۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۷۷ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد.

در هفته منتهی به ۱۸ شهریور، یک میلیون و ۱۵ هزار و ۶۲۶ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد و ۷۳۴ میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه دوم در حجم و سوم در ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات ۱۰ درصد و از ارزش کل معاملات ۱۸ درصد برآورد شد.

ارزش معاملات ۵۰۶ هزار و ۸۴۹ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۴۸ میلیارد تومان فراتر رفت و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۲۲ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد. در بازار اوراق بهادار کالایی مبتنی بر خود در هفته قبل در مجموع ۱۵ قرارداد دست به دست شد که ارزش ۶۱۵ هزار تومان را به ثبت رساند. بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته منتهی به ۱۸ شهریور براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس کالا اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: شرکت ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ۵ هزار و ۴۰۰ تن مس کاتد، مس کاتد عیار و سولفور مولیبدن به ارزش بیش از ۹۳۵ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

فولاد خوزستان با فروش ۷۲ هزار تن شمش بلوم و تختال C به ارزش نزدیک ۸۷۵ میلیارد تومان، دوم شد. معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۷۲ هزار تن شمش بلوم، گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی به ارزش نزدیک ۶۱۰ میلیارد تومان، سوم شد.

ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۸ هزار و ۸۶۲ تن میلگرد و تیرآهن به ارزش نزدیک ۴۵۱ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۲ هزار و ۷۴۸ تن پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۳۸۶ میلیارد تومان پنجم شد.

پالایش نفت بندرعباس ۳۳ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین را به ارزش بیش از ۳۱۳ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با فروش ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن ورق گالوانیزه به ارزش بیش از ۲۶۷ میلیارد تومان هفتم شد. پالایش نفت تهران (تندگویان) با فروش ۲۲ هزار و ۸۸۰ تن لوب کات سبک و سنگین، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۲۶۴ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت.

مجتمع فولاد خراسان با ثبت معامله ۱۸ هزار تن میلگرد و شمش بلوم به ارزش بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان، نهم شد. فولاد مبارکه اصفهان با فروش ۱۲ هزار و ۱۵۰ تن ورق رنگی و تختال SM به ارزش بیش از ۲۴۶ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد. براساس اطلاعیه‌های جدید مدیریت پذیرش بورس کالای ایران قیر، شمش آلومینیوم و تختال ۵ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شدند.

پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ١۵ شهریور به تصویب رسید.

به این ترتیب قیر دو شرکت بین‌المللی فناوری قیر صنعتی آرشام و راییکا راه گستر راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند. همچنین شمش آلومینیوم دو شرکت مهندسی آذر صنعت گلپایگان و فناوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد.علاوه بر این، تختال شرکت فولاد جهان آرا اروند برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

  کالا و محصول کدام شرکت 

به بازار فرعی راه یافت؟

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین در اطلاعیه جداگانه دیگری از پذیرش سیم و کابل، نرمال پارافین و نخ پلی فیلامنتی پلی استر سه شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد. پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ١۵ شهریور به تصویب رسید. به این ترتیب، ١٢ هزار تن سیم و کابل شرکت دانش بنیان پویا نیرو راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شود. علاوه بر این، ٢۵ هزار تن نرمال پارافین سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد. همچنین ٢ هزار و ٢٠٠ تن نخ فیلامنتی پلی استر شرکت قیام نخ در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شد.

 

ارسال نظر